FORENINGSNYT

Foreningsnyt 15. januar 2021

unknown documenttype 'template'
15. januar 2021

Foreningsnyt om forlængelse af Corona-nedlukning, aktivitetstilskud, afvikling af generalforsamlinger, samarbejde med DGI, børneattester og nyhedsbrev fra idrætsanlægget.

Forlængelse af nedlukning pga. Corona

Regeringen har forlænget nedlukningen pga. Corona til og med den 7. februar.

• Kulturinstitutioner skal holde indendørsarealer lukket for offentligheden. Det gælder bl.a. biblioteker og biografer.
  • Lokaler, hvor der udøves idræts-, forenings- og fritidsaktiviteter, skal holde lukket for offentligheden. Det gælder blandt andet idrætshaller, svømmehaller, trænings- og fitnesscentre, foreningslokaler, mødelokaler, klubhuse mv.
  • Professionelle idrætsudøvere kan fortsat anvende lokaler, der er lukket for offentligheden, før, under og efter udøvelse af deres idræt som beskrevet i Foreningsnyt udsendt 9. december.

I praksis betyder det, at det for de fleste ikke er muligt at lave foreningsaktiviteter indendørs til og ned 7. februar 2021.

Det er stadig muligt at lave aktiviteter udendørs for op til 5 personer inkl. trænere/ledere. Der er dog ikke adgang til omklædningsrum mv.

Læs mere på Kulturministeriets hjemmeside

Aktivitetstilskud 2021 og Tilskudsregnskab 2020 - Ny digital løsning klar primo februar

Når der skal søges om aktivitetstilskud for 2021, og afleveres tilskudsregnskab for 2020, bliver det i år via en ny digital løsning, hvor I underskriver med Nem-ID. Vi forventer, at løsningen er klar primo februar, og vi sender link ud til jer i foreningsnyt. Fristen for ansøgning om aktivitetstilskud udskydes til 8. marts.

Vi holder online kursus om den nye digitale løsning mandag 8. februar kl. 16.30-17.30 via Teams.
Tilmelding til kultur@glostrup.dk. Hvis I tilmelder flere til kurset, skal I huske at angive deres mailadresse ved tilmelding og angiv gerne, hvilken forening I kommer fra.

De to kendte skemaer Ansøgningsskema til aktivitetstilskud samt Afregningsskema skal ikke længere udfyldes. Alle oplysninger skal i stedet udfyldes i det nye digitale ansøgningsforløb.

Skemaet til Opgørelsen over aktivitetstimer skal udfyldes, som I plejer og uploades i den digitale løsning. I kan derfor godt allerede nu forberede jer til ansøgningen ved at udfylde dette skema, som I finder via linket herunder. Husk at tælle timer med, som har været aflyst pga. Corona.

Nyt afregningsskema Aktivitetstilskud.xls

Afholdelse af generalforsamling under Corona

Vi har fået nogle spørgsmål om konsekvenserne af, at det ikke er muligt at afholdele generalforsamling under de nuværende corona-restriktioner. Vi har dog ikke noget krav om, at jeres generalforsamling skal være afviklet rettidigt. I har derfor muligheden for at skubbe den til restriktionerne er løftet, hvis det ikke er muligt for jer, at afvikle generalforsamlingen digitalt.

Invitation til virtuelt Kick OFF-møde 4/2 2021, om samarbejde mellem DGI og Glostrup Kommune

Endnu flere børn og unge skal give den gas på fodboldbanerne, slå kolbøtter i hallerne og opleve glæden i det fri og ved foreningslivet. I løbet af de næste to år vil vi sammen med DGI Midt- og Vestsjælland arbejde målrettet på at få det til at ske.

I foreninger er et uvurderligt fællesskab at være en del af, og heldigvis er mange børn og unge allerede aktive i foreningerne. Men hvad skal der til, hvis endnu flere børn og unge skal være med?

I løbet af de næste to år vil der være ekstra fokus på at understøtte jer i foreningerne, der hvor I ønsker det og ser et behov. Første skridt er en præsentation af en række temaer, som I kan være med til at bestemme. Det kunne være alt fra den gode velkomst, til hvordan I markedsføre foreningens tilbud til målgruppen.

Vi håber, I er nysgerrige på samarbejdet og vil være med til at sætte jeres fingeraftryk på det. Allerede 4. februar 2021 kl. 17:00 - 18:15 holder vi et virtuelt kick OFF-møde, hvor vi fortæller mere om samarbejdet og dets aktiviteter. Og så skal I på banen med jeres ønsker, drømme og behov til at få flere børn og unge med. Det er naturligvis gratis at deltage, og vi håber, I vil få mange fra jeres forening med. Ikke mindst dem det hele handler om - nemlig de unge.

Du tilmelder dig til mødet her. Tilmeldingsfristen er den 3. februar 2021 kl. 23.59

Vi glæder os!

Hvis I har spørgsmål til arrangementet, er I velkommen til at skrive til os på Sidsel.vinther@glostrup.dk eller Marianne.Hoeyer@dgi.dk

Husk erklæring om indhentelse af børneattest

OBS: Foreninger, som ikke har afleveret erklæringen, kan ikke låne lokaler og få tilskud af Glostrup Kommune.

Alle folkeoplysende foreninger skal hvert år indsende en tro og love erklæring om, at de indhenter børneattester på trænere mv., som er i kontakt med børn under 15 år. Erklæringen skal indsendes selvom foreningen ikke har medlemmer under 15 år, men i så fald behøver foreningen ikke indhente selve børneattesten. Du kan udfylde erklæringen her.

Husk at vi ikke skal have selve børneattesterne, kun erklæringen. Vi skal have erklæringen fra jer senest den 20. januar 2021.

Børneattester

Alle organisationer, foreninger og grupperinger skal indhente børneattester på ansatte og frivillige, som er i kontakt med børn og unge under 15 år. Det gælder både folkeoplysende foreninger, kulturelle foreninger, frivillige sociale foreninger mv.

Det er bestyrelsen eller ledelsen i jeres forening, der har ansvaret for at indhente børneattester.

Læs mere om børneattester i vores frivillighedsportal.

Eller læs om børneattester hos Center Frivillig Socialt arbejdes hjemmeside.

Nyhedsbrev fra Glostrup Idrætsanlæg

Foreninger kan nu tilmelde sig til Glostrup Idrætsanlægs nyhedsbrev, som fremover kommer ca. én gang om måneden.

Man tilmelder sig nyhedsbrevet ved at logge på Halbooking.dk. I venstre side under din profil klikker man herefter på fanebladet "Mailinglister" for at tilmelde sig.

Du kan se første udgave af nyhedsbrevet her.