Mariager Fjord skal løftes som samlet destination

Der bliver nu taget hul på en langsigtet plan, som skal gøre Mariager Fjord endnu skønnere

Hadsund-view.jpg

Billedtekst: Fjordstrategien er resultatet af en proces, hvor alle borgere, foreninger, virksomheder og andre aktører – på trods af coronatiden - har kunnet give deres besyv med.

I efteråret fik Mariagerfjord Kommune en samlet strategi, der skal gøre de unikke steder ved Mariager Fjord endnu mere tilgængelige for alle, der bor og besøger den nordjyske fjordkommune. Byrådspolitikerne har på torsdagens møde nu givet bred opbakning til en plan for at udmønte strategien.

Det glæder borgmester Mogens Jespersen, at der kommer konkrete projekter på arbejdsbordet:

- Vi er enige om, at vi skal have en skøn og levende fjord for alle, der oplever vores land. Nu tager vi fat på konkrete projekter, som skal gøre de store ambitioner til virkelighed, siger borgmesteren.

Ud over en vision for fjorden rummer Fjordstrategien et varieret katalog over store og små projekter, som politikerne kan bringe i spil for at udmønte strategien.

- Vi må dele vores drømme og ambitioner op i mindre bidder. Derfor har vi i første hug udpeget projekter, der skaber en rød tråd mellem de mange unikke oplevelser og steder omkring Mariager Fjord. Det er nemlig et godt udgangspunkter for en positiv fortælling om Mariager Fjord, som skaber stolthed og forhåbentlig vækker genlyd vidt omkring, siger Mogens Jespersen.

Vi vil binde fjorden sammen, skabe genkendelighed og inspirere besøgende og beboere til at flytte sig rundt om fjorden, ind i landskabet og mellem fjordbyerne. Det handler blandt andet om skilte, arkitektur, design og digitale løsninger i samme visuelle stil, som sikrer, at Mariager Fjord fremstår som en samlet destination.

Politikerne lægger vægt på, at projekterne skal være bæredygtige og respektfulde over for kulturhistorien. Fjordstrategien med titlen 'Fortællingernes Fjord' tager nemlig afsæt i den kulturelle, geologiske og industrielle historie fra vikingerne og Fyrkat ved enden af fjorden i vest til værnemagtens tidligere militære bunkeranlæg ved dens udmunding i øst.

Eksterne samarbejdspartnere inviteres ind i projekterne, som vil være færdige i slutningen af 2022.

Kommunen skyder også et projekt i gang i Hadsund, som skal føre til nye anlæg ved fjorden til gavn og glæde for besøgende og borgere. Borgere vil løbende blive inddraget til at berige projektet.

I de kommende fire år har man øremærket 1 million kr. om året til at udmønte fjordstrategien. Størstedelen af midlerne skal i 2022 dække de projekter, der nu går i gang. Hertil søges penge fra fonde.

- Jeg er sikker på, at vi med de første projekter får endnu bedre muligheder for at benytte, beskytte og udvikle fjorden og naturen omkring den til gavn for alle, slutter borgmesteren.

Vedhæftet er "Fortællingernes Fjord - Fjordstrategi for Mariagerfjord Kommune".

LYTT Architecture har sammen med Mariagerfjord Kommune udarbejdet strategien.

Borgmester Mogens Jespersen, tlf. 27 20 12 58.
Centerchef Flemming Bækby Nielsen, tlf. 23 74 91 68.

Mariagerfjord Kommune

Nordre Kajgade 1 | 9500 Hobro | Tlf: 97 11 30 00 | raadhus@mariagerfjord.dk