6. oktober 2019

Københavns Lufthavne: Ny klimafond helt afgørende for grøn omstilling af dansk luftfart

Københavns Lufthavne bakker fuldt op om at etablere Luftfartens Klimafond. Initiativet er en milepæl i bestræbelserne på at sikre en grøn omstilling af dansk luftfart.

Med sit udspil om en ny klimafond, tager den danske luftfartsbranche et afgørende skridt mod at sikre finansiering til en mere grøn luftfart i Danmark. Derfor bakker Københavns Lufthavne op om den nye klimafond, der for første gang samler den danske luftfartsbranche om et fælles klimaudspil.

"I branchen har vi opstillet mål for at gøre noget virkningsfuldt i forhold til klimaet og reducere CO2-udledningen. Nu sætter vi handling bag ordene med forslaget om oprettelsen af en klimafond. Fra Københavns Lufthavns side har det været naturligt for os at gå aktivt ind i en fælles indsats for at samle branchen om dette initiativ," siger administrerende direktør Thomas Woldbye fra Københavns Lufthavne.

Samlet forventes den nye og uafhængige klimafond at bidrage med 250-300 millioner kroner årligt til initiativer rettet mod en mere klimavenlig luftfart. Midlerne til fonden tilvejebringes ved, at der opkræves et mindre beløb per passager, der flyver fra en dansk lufthavn. Den konkrete udformning af klimafonden vil blive fastsat i et nyt klimapartnerskab, som den danske luftfartsbranche i et brev til regeringen netop har foreslået etableret.

"Luftfartens Klimafond bliver en motor for grøn omstilling af dansk luftfart. Med fonden tager branchen selv ansvaret og initiativet, og det er kun branchen selv, der i sidste ende kan lave den forandring, som hensynet til klimaet kræver," siger Thomas Woldbye.

CPH pressechef Kenni Leth på +45 3231 2800