6. april 2018

Regeringens "Centraliseringsudvalg" rammer udkant, universiteter og unge iværksættervirksomheder

Regeringens Erhvervsfremmeudvalg er snarere et "Centraliseringsudvalg". Det vurderer Foreingen af Innovationsmiljøer i Danmark (FOIN). Det skader erhvervslivet i provinsen, hvis den risikovillige kapital til iværkæsttere flyttes fra Fyn og Nordjylland til Vækstfonden i Hellerup.

Forenklingsudvalget for Erhvervsfremme foreslår, at innovationsmiljøordningen nedlægges. Det betyder at statens målrettede tilskud på godt 200 mio. kr. årligt til lovende iværksættervirksomheder via innovationsmiljøerne forsvinder ned i lommerne på hhv. Vækstfonden i Hellerup og Innovationsfonden i Århus.

Foreningen af innovationsmiljøer (FOIN), anser forslaget som stærkt problematisk, især af 3 grunde:

1.      Udkanten mister arbejdspladser og vækst, som flyttes til Hovedstaden

3.      Unge iværksættervirksomheder i provinsen får dårligere adgang til risikovillig og "klog" kapital

3.      Universiteterne mister deres vigtigste samarbejdspartner i indsatsen for at skabe startups

Lars Stigel, formand for FOIN og direktør i innovationsmiljøet CAPNOVA A/S uddyber punkterne her.

Udkanten mister arbejdspladser og vækst

Lars Stigel kritiserer, at Erhvervsfremmeudvalget i centraliseringens navn vil give kniven til de fire innovationsmiljøer, Borean Innovation i Aalborg, Syddansk Innovation i Odense, PreSeed Ventures i Kgs. Lyngby og CAPNOVA i Aarhus/Roskilde.

"Iværksætterne skal trives, ikke kun på Vesterbro, men også i Vendsyssel, og derfor er det vigtigt med en lokal tilstedeværelse. Det ligger slet ikke i tråd med regeringens indsats med statslige udflytninger i øvrigt, at deres eget udvalg nu med den anden hånd dræner Jylland, Fyn og Sjælland for medarbejdere med kompetencer indenfor iværksætteri," udtaler FOIN-formanden.

Ud af innovationsmiljøernes 312 virksomheder ligger størstedelen, 225 virksomheder, uden for København. Miljøerne investerer risikovillig kapital i de tidligste og faser af en virksomheds liv, inden private aktører tør træde til. De sidste 5 år har miljøerne tiltrukket 5,7 mia. kr. i privat kapital til unge virksomheder i hele landet.

Slut med iværksættereventyr i provinsen

Centraliseringsøvelsen betyder, at det bliver længere vej til at skabe nye iværksættereventyr i provinsen. Succesvirksomheder som Universal Robots fra Fyn og GOMspace fra Nyrdjylland var eksempelvis afhængige af de lokale innovationsmiljøer i de tidlige år.

"I dag har vi fire innovationsmiljøer som investerer over hele landet, og iværksætterne vurderer selv, at miljøerne er afgørende for deres udvikling. Ved at fjerne de 200 mio. kr. til helt tidlige investeringer, bliver iværksætterne stillet svagere og det hæmmer i sidste ende muligheden for en ny Universal Robots, Subway Surfers, GOMspace eller en ny Trustpilot, som alle stammer fra innovationsmiljøerne," udtaler Lars Stigel.

Lars Stigel kritiserer endvidere, at det nye erhvervsfremme-system ikke lægger op til, at kapitalen til iværksætterne kombineres med "klog kapital" eksempelvis i form af rådgivning fra de eksterne bestyrelsesmedlemmer som innovationsmiljøerne tiltrækker i dag. Pt. har innovationsmiljøerne over 500 eksterne bestyrelsesmedlemmer i porteføljeselskaberne, fx. tidligere iværksættere og ejerledere, og disse kompetencer kan ikke erstattes uden videre.

Universiteterne mister samarbejdspartnere

Danske universiteter understøtter som aldrig før forskere og studerende i at skabe nye virksomheder. Men det risikerer regeringen at sætte over styr, hvis de følger udvalgets anbefaling, vurderer Lars Stigel.

"Før innovationsmiljøerne kom på banen i 1998, var det sjældent, at nye virksomheder fra universiteterne så dagens lys. ​​​​​​I dag er virkeligheden heldigvis en anden, og opskriften på det har ikke mindst været et det tætte samarbejde mellem universiteter og innovationsmiljøer. Udvalgets anbefaling er et angreb på 20 års hårdt arbejde med at skabe spin-outs fra universiteterne." ​​​​​​

Lars Stigel tilføjer, at samarbejdet mellem universiteter og innovationsmiljøer sikrer den kommercielle udnyttelse af fx nye produktionsteknologier, nye lægemidler eller nye miljøteknologier - som ellers i vidt omfang kun var forblevet.

4 innovationsmiljøer i Danmark:

Danmarks fire godkendte innovationsmiljøer er private aktieselskaber, som efter et EU-udbud har indgået kontrakt med Staten om at varetage opgaven som innovationsmiljø. Listen tæller:

Fakta om innovationsmiljøerne 2013-2017:

• Antal investeringer: 356
  • Beløb investeret på vegne af staten: 951 mio. kr.
  • Innovationsmiljøernes private investering 180 mio. kr.
  • Tiltrukket privat kapital til porteføljeselskaberne: 5,7 mia. kr.
  • Tilbagebetalt til staten: 298 mio. kr.

Øvrige fakta (2016)

• Antal selskaber: 312 (ca. hver tredje selskab er udsprunget fra universiteter)
  • Antal ansatte: 2.200
  • Tilknyttede eksterne bestyrelsesmedlemmer: 500
  • Selskabernes omsætning: 900 mio. kr.

Lars Stigel, formand for FOIN og direktør i CAPNOVA A/S

Mob.: +45 2672 3300  Mail: ls@capnova.dk