Apotekerforeningen

Pressemeddelelse 19. november 2018

Danmark har Europas laveste priser på kopimedicin

Danske apoteker har Europas laveste priser på kopimedicin blandt 26 europæiske lande. Det viser en ny undersøgelse fra det internationale analyseinstitut IQVIA (tidligere IMS). De lave priser er medvirkende til, at regionerne bruger 1,8 mia. kroner færre på medicintilskud end i 2007.

Mens de fem regioner bruger stadigt flere penge på hospitalsmedicin, går deres udgifter til apoteksmedicin den modsatte vej, viser en ny analyse fra Danmarks Apotekerforening.

I de første tre kvartaler af 2018 brugte regionerne 3 millioner kroner mindre på medicintilskud på apotekerne end i 2017 - på trods af, at der er blevet udleveret to procent mere tilskudsberettiget medicin.

Dermed er offentlige udgifter til medicintilskud siden 2007 faldet med 24 procent, selv om apotekerne i samme periode har udleveret 33 procent mere tilskudsberettiget medicin. I alt sparer regionerne dermed 1,8 mia. kroner på medicintilskud på årsbasis i forhold til dengang.

Unikt dansk prissystem
Regionernes faldende udgifter til apoteksmedicin bunder blandt andet i det særlige danske prissætningssystem for medicin udsat for generisk konkurrence - den såkaldte kopimedicin - som har gjort, at vi i Danmark har de laveste priser i Europa på disse lægemidler.

"Vi kan roligt være stolte af det danske system, som sikrer en benhård konkurrence mellem medicinalvirksomhederne her i Danmark. Vinderen af konkurrencen er samfundet og borgerne, som bruger halvt så mange penge pr. tablet på kopimedicin i forhold til vores tyske naboer", siger Anne Kahns, formand for Danmarks Apotekerforening.

De seneste tal fra det internationale analyseinstitut IQVIA (tidligere IMS) viser således, at en dansker i gennemsnit bruger 92 øre pr. døgndosis af sin medicin inden for syv store behandlingsområder, der er udsat for generisk konkurrence; 41 % mindre end den gennemsnitlige EU-borger. En tysker bruger 1,89 kroner på den samme medicin, mens en svensker slipper med 1,09 kroner - som dog stadig er 18 % mere end her i Danmark.

Medicinpriserne rasler ned
Den skarpe konkurrence her i Danmark har betydet, at priserne på apoteksforbeholdt medicin er mere end halveret i forhold til prisen i 2000. I samme periode er priserne på de lægemidler, der er liberaliseret til salg også i detailhandlen (og som ikke er prisreguleret) i gennemsnit steget med 28 %; lige i underkanten af den generelle inflation.

"Tallene viser med al tydelighed, at liberalisering ikke er lig med lavere priser. De lægemidler, som har priser, der bare bliver ved med at falde, kan kun fås på apoteket. Og det er samtidig det eneste sted, hvor man kan få råd og vejledning om sin medicin", siger Anne Kahns.

Læs Danmarks Apotekerforenings prisanalyse på www.apotekerforeningen.dk

Presseansvarlig Jesper Benzon Jørgsholm, mail: jbj@apotekerforeningen.dk, pressetelefon: 27 73 21 85

Danmarks Apotekerforening · Bredgade 54 · 1260 København K - Telefon: 33 76 76 00 - E-mail: Send mail