FORENINGSNYT

Foreningsnyt 5. maj 2021

unknown documenttype 'template' 5. maj 2021

Foreningsnyt om genåbning 6. maj, Glostrup Festival, TAK kampagne, ansøgning om stævnetider mv.

Genåbning 6. maj.

Regeringen er den 4. maj blevet enige om en yderligere genåbning, som træder i kraft den 6. maj.

For foreninger i gælder følgende fra torsdag:

• Foreninger må genoptage indendørs idræt for voksne mellem 18 og 70 år. Genåbningen gælder ikke kontaktsport. Der er endnu ikke kommet konkrete retningslinjer, som definerer hvilke sportsgrene, som er omfattet af dette forbud. Der er fortsat et forsamlingsforbud på 25 personer indendørs og krav om coronapas for deltagerne.
  • Forsamlingsforbuddet ifm. idræt for voksne over 70 år er hævet til 25 personer. Der er fortsat krav om coronapas.
  • Forsamlingsforbuddet for udendørs aktiviteter hæves til 75 personer.
  • Der åbnes for kulturarrangementer med op til 2000 tilskuere i grupper á 500, hvis tilskuere sidder med ansigtet samme vej. Ordningen omfatter ikke sportsarrangementer, og der er fortsat en række krav og restriktioner, der gælder ved disse arrangementer.
  • Der åbnes op for faglige møder, hvor deltagerne sidder ned. Dette vil formentlig omfatte bestyreslesmøder i kommunens mødelokaler. Der er krav om coronapas.
  • Det er ikke helt tydeligt i aftalen, hvilke øvrige foreningsaktiviteter, der kan genåbne den 6. maj, og hvilke som fortsat må vente til 21. maj. Det vil fremgå af retningslinjerne, når de offentliggøres. Vi sender nyt nyhedsbrev ud, så snart vi får retningslinjerne.

Vi forventer, at Kulturministeriet snarest offentliggør konkrete retningslinjer, der gælder for genåbningen. Du kan altid finde de senest retningslinjer her: https://kum.dk/aktuelt/covid-19/retningslinjer-for-genaabning

Som altid er I velkommen til at skrive til Team Kultur og Idræt på kultur@glostrup.dk, hvis I har brug for hjæp til at tolke retningslinjerne.

Brug af lokaler

Foreninger kan genoptage aktiviteter i idrætsanlæggets faciliteter. I kan benytte jeres sædvanlige tider, og behøver ikke kontakte idrætsanlægget før I genoptager aktiviteter. Eneste undtagelse er Hvissingehallen, som fortsat er lukket, da den benyttes som testcenter. Glostrup Idrætsanlæg er i dialog med brugere her med henblik på at finde alteranative lokaler.

Benyttelse af Glostrup Skoles faciliteter herunder skolehaller kan kun lade sig gøre i det omfang det er foreneligt med skolernes særlige behov. Pga. afstandskravene benytter nogle afdelinger også haller og sale til undervisning. Der bliver ikke gjort rent mellem skolebrug og foreningsbrug, og vi opfordrer derfor til, at I spritter overflader af inden I går i gang med træning.

Nordvanghallen
Skolen benytter hallen til undervisning til kl. 16.45 (fredag til 16.00). Hallen kan herefter benyttes af foreninger i et vist omfang. Ca. 1/4 del af hallen er optaget af borde og stole. Hvis foreningerne flytter dem, skal de stilles på plads igen efter træning. Omklædningsrummet bruges af skolen til garderobe. Desuden benyttes enkelte klasselokaler, de gamle gymnastiksale og glasburet af klubben frem til kl. 18.00 alle hverdage.

Glostrup Skole, Skovvang og Hvissingehallen

Hvissingehallen er stadig testcenter, og kan ikke benyttes. Gymnastiksalen på Skovvang kan benyttes.

Søndervanghallen
Skolen bruger den ene halvdel af hallen. Foreningsbrugere kan benytte den anden halvdel.

Glostrup Skole, Vestervang

Musisk sal bruges til terminsprøver til og med næste uge, og kan derfor ikke benyttes. Vi afventer tilbagemelding på øvrige lokaler. Kontakt evt. selv skolen, inden I starter aktiviteter op.

Hvis du er i tvivl om I kan genoptage jeres atkiviteter i Glostrup Skoles faciliteter, kan du kontakte den enkelte afdeling. Du finder konaktoplysninger til Glostrup Skole her.

Du er også velkommen til at kontakte  Glostrup Idrætsanlæg, som gerne vil hjælpe med at kigge efter alternative muligheder, hvis jeres sædvanlige træningssted ikke kan benyttes. Du kan skrive til dem på gi@glostrup.dk

Coronapas og teststeder i Glostrup

Med kravet om fremvisning af et coronapas gælder det, at deltagere i foreningsaktiviteter skal kunne forevise dokumentation for enten vaccination, negativ test eller tidligere smitte. Følgende dokumentationsmuligheder gælder som adgang:

• Et gennemført vaccinationsforløb. Et vaccinationsforløb anses for gennemført 14 dage efter den afsluttende dosis.
  • Et negativt testresultat, der er højst 72 timer gammel regnet fra tidspunktet, hvor testen er foretaget. En covid-19-test kan være foretaget som en PCR-test eller hurtigtest.
  • Et positivt resultat af en covid-19-test, der er mindst 14 dage og højst 180 dage gammel regnet fra tidspunktet, hvor testen blev foretaget.

Dokumentation kan både foreligge i papirformat og elektronisk. Læs mere om, hvordan coronapasset anvendes her. Det er foreningen, som er ansvarlig for at tjekke coronapas for deltagere i foreningens aktiviteter.

I Glostrup kan man blive testet på følgende steder:

PCR-test
I Glostrup Hallen kan du blive PCR-testet (i halsen) med tidsbestilling via www.coronaprover.dk
Åbningstider:
Mandag - torsdag kl. 15-21
Fredag - søndag kl. 8-14

Hurtigtest
I Hvissingehallen kan du blive hurtigtestet (i næsen) uden tidsbestilling mandag til søndag kl. 8-20.

Hjælp søges til Park-koncerter i Egeparken den 22. august 2021

Den tilbagevendende Glostrup Festival får i anledningen af corona-restriktionerne nyt format. I august 2021 afholdes tre søndage med to koncerter på forskelle pladser i Glostrup. I den forbindelse, har vi brug for hjælp fra en forening til fx opsætning af stole, scene og bar, af-spritning af stole mellem de to koncerter og nedtagning igen efterfølgende. Vi forventer at skulle bruge hjælp fra 10 personer i 8 timer. Vi ved ikke hvordan timer fordeler sig endnu men i tidsrummet mellem 12:00 - 22:00. Der vil blive udbetalt et mindre honorar til foreningen.

Hvis din forening er Interesseret, skal I kontakte Sidsel Vinther på Sidsel.vinther@glostrup.dk senest den 1. juni 2021.

Ansøgning om tider til stævner og arrangementer

En ny sæson står for døren, som forhåbentlig byder på mange flere muligheder for forenings- og idrætslivet i  Glostrup end nuværende sæson. Det nu er tid til at fremsende ønsker til stævner og arrangementer for sæson 2021/2022.

Perioden vi skal have planlagt og fordelt tid til stævner og arrangementer er fra den 5. august 2021 til den 31. juni 2022. Det vil sige, at hvis din forening har planer om at afholde stævner (turneringer og kampe), arrangementer, mesterskaber, opvisninger og lignende, er det nu I skal fremsende jeres ønske(r) om dette.

I bedes udfylde og fremsende jeres ønsker via nedenstående skema, som skal sendes til Glostrup Idrætsanlæg senest lørdag d. 15. maj 2021 på mail gi@glostrup.dk.

Når Brugerbestyrelsen har behandlet fordelingen af de indkomne ønsker, vil alle foreninger hurtigst muligt få svar på fordelingen og bekræftelse fra Halbooking.

Hvis du har spørgsmål eller ønsker at blive ringet op, er I meget velkomne til at kontakte os på Gi@glostrup.dk

TAK-kampagne

Den traditionelle frivilligfejring, hvor vi mødes og hylder fællesskabet, blev desværre aflyst i 2020 pga. coronarestriktioner. Derfor blev der iværksat en kampagne, hvor foreninger kunne takke deres frivillige med et postkort, der kunne indløses til en biografbillet til Glostrup Bio.

Eftersom Glostrup Bio har været lukket i kampagneperioden pga. coronarestriktioner, forlænges fristen for indløsning af postkortet til 31. juli 2021. Sidste frist for brug af kortet i Glostrup Bio er altså 31. juli 2021.

Der er billetter til de første 200 kort, og der gælder først til mølle. Se mere på www.glostrup.dk/tak