7. februar 2020

Veflinge: 470 meter sti skal gøre vejen til Kirkeskoven til en leg

Borgerne i Veflinge får endnu bedre adgang til bynær natur. Erhvervs-, Kultur- og Fritidsudvalget har netop besluttet at støtte Kirkeskoven med 198.000 kr., så der kan blive anlagt 470 meter sti.

Kirkeskoven ligger 650 meter fra den lokale børnehave og 1,7 km fra Havrehedsskolens afdeling i Veflinge. Så der er rig mulighed for, at også de med de korteste ben kan besøge skoven. Allerede i dag bruges det 5 hektar store område flittigt, blandt andet af de mange motionister, der har tilsluttet sig Veflinge bys meget omtalte initiativ 'Tab et ton'.

Forbilledligt samarbejde mellem frivillige og kommune

Nordfyns Kommune har fra starten fulgt projektet tæt og har haft et forbilledligt samarbejde med Landdistriktsrådet. Kommunen har lyttet til Landdistriktsrådets anbefalinger  og har givet tilskud til delprojekterne undervejs.

Mette Landtved Holm, formand for Erhvervs-, Kultur- og Fritidsudvalget, siger:

- Det her er et mønstereksempel på, hvor langt man kan komme, når lokale borgere, menighedsråd og vi som kommune samarbejder om et initiativ, som er efterspurgt i lokalområdet. Det er et flot projekt med knopskydninger år for år, og med stien som prikken over i'et er jeg sikker på, at det bliver en kæmpe gevinst for både lokale borgere og gæster.

Med anlæggelsen af det nye stisystem vil Kirkeskoven tillige blive mere tilgængelig for eksempelvis barnevogne og kørestolsbrugere.

Nordfyn investerer i det aktive liv i den frie natur

Ifølge  Mette Landtved Holm investerer Nordfyns Kommune på flere fronter i at forbedre borgernes adgang til den frie natur.

- Vi har vedtaget en vision og en brandingstrategi, hvor vi forpligtet os på, at borgere og turister skal kunne komme tæt på naturen og få unikke oplevelser gennem naturen. Gode naturoplevelser giver vitaminer til krop og sjæl - og dermed også til vores alle sammens sundhed, siger Mette Landtved-Holm.

I budgetaftalen for 2020 har Nordfyns Kommune sat penge af til et forprojekt, som skal munde ud i etableringen af Naturpark Nordfyn, ligesom kommunen fortsat arbejder på at etablere en sti langs hele den nordfynske kyst, der er Fyns længste.

Milepælene i projektet

• I 2015 blev første skridt til det grønne område lagt, da byens borgere anlagde græsarealet.
  • I 2016 kom bålhytten til. Bålhytten bruges til lokale arrangementer og som hyggekrog. Samme år blev der anlagt en lille sti og en sø.
  • I 2017 tog man fat på, at Kirkeskoven for alvor kunne leve op til sit navn med plantning af 2 hektar skov, levende hegn og frugthave.
  • I 2018 kom der en shelterplads i Kirkeskoven, som kan bookes via Bookenshelter.dk

Formand for Erhvervs- Kultur og Fritidsudvalget Mette Landtved Holm, mobil 61 19 15 27

Chef for Plan og Kultur Åse Nielsen, mobil 21 52 36 83

Social media icon Social media icon