12. jun 2017

OmniCar går på børsen

Det fremadstormende IT-selskab OmniCar er nu på den svenske børs AktieTorget, hvor deres børsintroduktion (IPO) skal sikre selskabet kapital til for det forestående nordiske gennembrud. I alt udbydes 25 pct. af selskabets aktier frem til den 22. juni.

IMAGE

IPO'en blev skudt i gang den 8. juni på AktieTorget i Stockholm og kører frem til den 22. juni.

"Vi kan allerede mærke en betydelig interesse for vores IPO. Det er vi selvfølgelig glade for, men jeg må også sige, at roen først sænker sig, når vi er på den anden side af den 22. juni. Lige nu arbejder vi stenhårdt for at fortælle om det enorme potentiale, vi ser i Omnicar," fortæller medstifter Claus Troels Hansen.

OmniCar har udviklet et helt nyt softwareprodukt til bilforhandlerne. Med softwareproduktet får bilforhandlerne styr på kunderne og deres adfærd, fra de bestiller en prøvetur, til de køber en bil og forhåbentligt indgår en omfattende serviceaftale med bilforhandleren. Dermed støtter Omnicar op omkring det skifte, der netop nu er helt afgørende for bilforhandlerne. Forhandlerne skal have flyttet fokus fra salg af produkt til salg af services relateret til bilkøbet - her er det essentielt, at bilforhandleren får solgt serviceaftaler til kunderne.

"Vi har ovenikøbet bygget ind i vores softwareløsning, at den beregner den præcise pris for en serviceaftale. Vores løsning håndterer ligeledes den komplicerede administration og den løbende opkrævning. En opgave, som hidtil har været kompliceret for den enkelte forhandler. Men med vores løsning får bilforhandlerne en enkel måde at håndtere hele kundeforløbet på," siger Claus Troels Hansen.

Bilforhandlere har det svært

Han forklarer, at mange bilforhandlere har haft svært ved at overskue at systematisere processen med kunderne og sikre, at der f.eks. bliver fulgt op på en prøvetur, at sikre salg af serviceaftaler er i faste procedurer, eller at forhandlerne får solgt det ekstra udstyr, som kunden rent faktisk gerne vil købe.

"Og bilforhandlernes indtjening er under pres. Provenuet på salg af en ny bil kan være helt ned til nogle få hundrede kroner. Så det er alt det andet, bilforhandlerne skal tjene pengene på. Og der er Omnicars løsning pt. den eneste på markedet, som sikrer, at bilforhandlerne kan sikre, at deres sælgere har et struktureret fokus på det," siger Claus Troels Hansen.

OmniCar blev stiftet i 2016, men folkene bag selskabet har faktisk siden 2007 arbejdet med digitalisering af bilsalg for store importører i Norden. Det har medvirket til, at de grundlæggende elementer bag softwaresystemerne i forvejen er gennemtestet.

Sikrede Citroén 200 mio.

Blandt andet sikrede folkene bag Omnicar Citroén en løsning, hvor bilproducenten hentede 25.000 serviceaftaler i de nordiske lande, hvilket svarede til en omsætning på over 200 mio. kr. i perioden 2012-2016.

Så potentialet for Omnicar er stort. Claus Troels Hansen vurderer, at der på verdensplan er 175.000 forhandlere og 500.000 værksteder, der i fremtiden kan få gavn af OmniCars løsninger. Claus Troels Hansen tror på, at efterspørgslen vil drive værket, og han er ikke et sekund i tvivl om, at OmniCar vil ændre måden, hvorpå man traditionelt har købt og solgt biler.

"Branchen mangler løsninger som vores, og vi vil med OmniCar sørge for, at det er os, som fører bilforhandlerne ind i den digitale tidsalder, når det handler om kundehåndteringen," siger Claus Troels Hansen.

OmniCar har samtidig lige fået ny bestyrelsesformand. Ny mand for bordenden er den 50-årige koncerndirektør fra TDC, Jens Aaløse.

Find mere information om, hvordan du tegner OmniCar-aktier på selskabet hjemmeside: OmniCar.dk

For yderligere oplysninger kontakt:

Claus Troels Hansen
Telefon: +45 26 75 66 66
E-mail: cth@omnicar.dk

Social media icon Social media icon