FORENINGSNYT

Foreningsnyt november 2020

unknown documenttype 'template'
16. november 2020

Foreningsnyt om Covid19 i foreninger, udskydelse af idrætsreception, kurser, pulje mod ensomhed mv.

Covid19 i foreninger

Glostrup Kommune vil gerne opfordre foreninger i Glostrup til at orientere deres medlemmer om, at man ikke må deltage i fritidsaktiviteter, hvis man er hjemsendt pga. kontakt med en smittet. Er man hjemsendt med henblik på at blive testet, skal man isolere sig fra sine omgivelser, indtil man er testet negativ (som regel efter to tests på 4. og 6. dagen efter kontakt med en smittet).

Deruover beder vores Sundhedsafdeling om at blive orienteret, hvis I oplever smittetilfælde i foreningen. Det kan I gøre ved at skrive til kultur@glostrup.dk, så videreformidler vi informationen og kontakten til Sundhedsafdelingen.

Husk at I altid kan finde de gældende retningslinjer for kulturlivet på Kulturministeriets hjemmeside. I er som altid velkommen til at kontakte os, hvis I har brug for hjælp til at tolke retningslinjerne, eller til hvordan jeres aktiviteter kan genneføres indenfor de gældende retningslinjer.

Ny pulje målrettet indsatser mod ensomhed

Regeringen har afsat midler til at skabe nye fællesskaber gennem aktiviteter til borgere over 21 år, som mærker konsekvenserne af corona-pandemien i form af ensomhed.  Vi opfordrer foreninger, der ønsker at igangsætte aktiviteter rettet mod ensomme i Corona-tid, til at søge puljen.  Du finder information om hvordan man søger puljen her. Bemærk at ansøgningsfrsiterne er henholdsvis 3. december og 14. december.

Ny veterankoordinator

Jeanne Blyme er Glostrup Kommunes nye veterankoordinator. Jeanne er ansat 10 timer om ugen i team Kultur og Idræt, hvor hun bl.a. står for vetereancafeen. I er velkomne til at kontakte Jeanne, hvis I er interesseret i at arbejde med veteraner som målgruppe eller ønsker mere viden om veteraner i foreningslivet.

Veterankoordinator Jeanne Blyme kan kontaktes på tlf. 2120 8197, eller på jeanne.blyme@glostrup.dk.

Kurser i Halbooking

Glostrup Idrætsanlæg inviterer alle interesserede til et introduktionskursus i Halbooking.

På kurset vil Glostrup Idrætsanlæg demonstrere relevante og efterspurgte funktioner i Halbooking, samt besvare spørgsmål. Introduktion og demo forventes at vare ca. en time, herudover er der afsat tid til spørgsmål. Som start inviterer vi til to kurser - et aftenkursus og et formiddagskursus.

Aften: tirsdag 8/12 kl. 17.30 i fritidscenteret

Formiddag: torsdag 10/12 kl. 11.00 i idrætsparken

Vi følger selvfølgelig reglerne for forsamlingsforbuddet, og opretter gerne flere kurser, hvis der er behov for det. Til kurset vil blive serveret kaffe, the og vand.

Det er ikke nødvendigt at medbringe egen computer, men kan være en god idé, hvis man ønsker at navigere rundt i systemet samtidig.

Tilmelding er nødvendig for at vi kan overholde forsamlingsforbuddet. Tilmelding sker her.

Idrætsreceptionen udskydes

På baggrund Covid19 udskydes  idrætsreception, som skulle have været afholdt i januar 2021. Idrætsreceptionen udskydes i første omgang til foråret, hvor smittetrykket forhåbentlig er lavere.

Det sker, da det efter vores vurdering ikke vil være muligt at afholde idrætsreceptionen på en tilfredsstillende måde under de nuværende restriktioner. Derudover er smittetrykket højt på Vestegnen, og til idrætsreceptionen vil der være deltagere i alle  aldersgrupper på tværs af kommunegrænserne på Vestegnen.

Vi fortsætter planlægning og indhentning af indstillinger, så vi er klar til at afholde idrætsreceptionen, når det bliver muligt.

Stormøde om Kulturnatten

Der afholdes stormøde vedr. Glostrup Kulturnat den 27. januar kl. 19. Alle foreninger, som er interesseret i at være med i Kulturnat 2021, er velkomne til  at deltage. Nærmere information om mødet kommer senere. Hvis mødet ikke kan holdes fysisk pga. corona-restriktioner, vil det blive afholdt digitalt i stedet.  Der er ansøgningsfrist for tilskud til Kulturnatten 1. mart og Glostrup Kulturnat 2021 afholdes den 25. september.