9. september 2019

Erhvervslivet placerer igen Herning Kommune i top

En placering som nummer 2 i DIs årlige måling af lokalt erhvervsklima markerer det 10. år i træk med en topplacering til Herning Kommune.

84 procent af virksomhederne i Herning Kommune ville anbefale andre virksomheder at placere sig i kommunen.

Det viser, at mange års arbejde for at være en attraktiv kommune for erhvervslivet, og dermed sikre arbejdspladser, fortsat bærer frugt i Herning Kommune.

I årets måling af det lokale Erhvervsklima, som DI offentliggjorde mandag aften, har Herning for andet år i træk fået en andenplads.

Borgmester Lars Krarup er glad for endnu en topplacering til samlingen.

- I Herning Kommune arbejder vi hver eneste dag målrettet for at forbedre forholdene for vores virksomheder. Det er virksomhederne, der skaber arbejdspladser, og dermed sikrer, at der er en god og bæredygtig udvikling i vores område. Jeg er glad for, og stolt over, at de lokale virksomheder anerkender den indsats, siger borgmester Lars Krarup.

Han hæfter sig særligt ved, at virksomhederne i deres vurdering i år har kvitteret for kommunens indsats for at skaffe kvalificeret arbejdskraft. Her er Herning Kommune gået fra en 19.plads i 2018 til en 5.plads i år.

- Det er et område, hvor vi virkelig har forsøgt at lytte til virksomhederne og gentænke samarbejdet, og derfor er det rigtig rart at se, at det har haft effekt, siger borgmesteren.

Mens nabokommunen mod øst, Ikast-Brande, igen i år er nummer 1 i analysen, er det for første gang lykkedes naboerne mod vest, Ringkøbing-Skjern, at komme på 3.pladsen.

- Først og fremmest tillykke til vores gode naboer i Ikast-Brande med, at de igen-igen tager sejren. Og et stort tillykke til de ligeså gode naboer i Ringkøbing-Skjern med tredjepladsen.  At vi tre nabokommuner i år udgør den nationale top tre, sætter for mig en tyk streg under, at kommunerne her i området er deres ansvar bevidst, og vi har noget at have det i, når vi siger, at vi er hjertet i Produktions-Danmark, siger Lars Krarup.

Fakta:

Der er 10. gang DI udarbejder en analyse af kommunernes lokale erhvervsklima.
Herning Kommune er for andet år i træk nummer 2, kun overgået af nabokommunen Ikast-Brande.

Herning Kommune har alle 10 år ligget i top fire. I otte af de ti år har Herning været i Top-2.

Vedhæftet foto kan bruges redaktionelt ved angivelse af byline:
Foto: Finn Byrum/Herning Kommune

Lars Krarup, Borgmester i Herning Kommune, 9628 2322

Henrik Kjeldsen, Erhvervs - og Borgerservicechef i Herning Kommune, 9628 8510

Herning Kommune | Torvet 5 | 7400 Herning | Tlf. 96 28 28 28 | Mail: kommunen@herning.dk

Social media icon Social media icon