Foreningsnyt om nye coronarestriktioner

unknown documenttype 'template' 20. december 2021

Der er udmeldt en række nye restriktioner og anbefalinger, som gælder fra 19. december.

Nye restriktioner og anbefalinger

På grund af det høje smittetryk blev der i fredags besluttet en række nye corona-restriktioner, som trådte i kraft 19. december og gælder 4 uger frem:

Følgende lokaler og lokaliteter skal holdes lukket for offentligheden:

• Lokaler og lokaliteter, hvor der afholdes koncerter, scenekunstforestillinger, forevisninger, storskærmsarrangementer og lignende.
  • Lokaler og lokaliteter, hvor der udøves kulturaktiviteter, herunder spillesteder, teatre, biografer, museer, kunsthaller, kulturhuse og lignende.
  • Folkehøjskoler, aftenskoler, daghøjskoler og Folkeuniversitet.
  • Lokaler og lokaliteter, hvor der afvikles folkeoplysende aktiviteter, foredrag og idrætsaktiviteter med betalende tilskuere.

Der indføres desuden krav om brug af mundbind eller visir for besøgende mv. på 12 år og derover i lokaler på kulturområdet, hvor der er offentlig adgang, herunder de steder, hvor der gælder coronapas, og som ikke lukkes. På den baggrund indføres der krav om brug af mundbind eller visir i følgende lokaler:

• Lokaler, hvor der udøves idræts-, fritids- og foreningsaktiviteter, herunder svømmehaller, idrætshaller, træningscentre og foreningslokaler biblioteker, arkiver, musik- og kulturskoler, andre kunstskoler og grundkurser på kunstområdet.

Endelig opfordrer kulturministeriet til, at man ikke deltager i indendørs foreningsaktiviteter, herunder idrætsaktiviteter mv. i juleferien. Opfordringen gælder fra nu og indtil 5. januar 2022, hvor grundskolerne genåbner.

Vi kan se at mange af jeres hovedorganisationer har opfordret deres medlemmer til at følge Kulturministeriets anbefaling om at lukke indendørs aktiviteter ned indtil 5. januar, og vi opfordrer selvfølgelig også til at man følger denne anbefaling. Hvis I lukker hold og aktiviteter ned, må I meget gerne logge på Halbooking og slette jeres tider, så vi ved, hvor der fortsat er aktiviteter. Hvis det driller kan I skrive til gi@glostrup.dk.

Der er endnu ikke kommet mere detaljerede retningslinjer for de nye restriktioner, men når de kommer, kan I finde dem her: https://kum.dk/aktuelt/covid-19/kulturlivet-under-covid-19