Sundhedsundersøgelse vækker opsigt i Mariagerfjord

Færre ryger, mange kvinder døjer med psyken, borgerne sover for lidt og næsten hver fjerde er svært overvægtig

Sundhedsundersøgelser_presse.jpg

Foto: Sundhedsundersøgelserne er netop landet på bordet hos fjordkommunens politikere.

Det er blot nogle få af de opsigtsvækkende konklusioner, som tre spritnye sundhedsundersøgelser viser i den nordjyske fjordkommune.

Det er positivt, at andelen af daglige rygere over 16 år er faldet fra 17 procent i 2017 til 12,7 procent. Blandt de unge i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne er rygning ikke længere helt så stort et problem. Blot 2 procent af eleverne i 8. klasse og på ungdomsuddannelserne ryger dagligt. Faldet glæder Jan Andersen, der er formand for kommunens Sundheds- og omsorgsudvalg.

- Det er en rigtig god nyhed, at vi nu for alvor er ved at få bugt med cigaretterne, som er en af de helt store dræbere. Jeg glæder mig over, at antallet af rygere er dykket kraftigt, og vi har succes med at få de unge til at sige nej tak til at ryge. Det viser, at den indsats der gøres på skolerne virker, siger Jan Andersen.

Dog ser Jan Andersen med bekymring på forbruget af snus og tyggetobak, som er hastig i vækst. 11 procent af eleverne på ungdomsuddannelserne bruger nemlig dagligt snus eller tyggetobak.

- Vi skal have mere fokus på at forebygge, at unge bliver afhængige af snus og tyggetobak. Det er ikke kun dårligt for tænderne. Vi ved, at også snus er farligt for helbredet og vi frygter, at afhængigheden af nikotin på længere sigt kan få flere unge til at ryge, siger Jan Andersen.

Kvinder døjer med psyken
Godt hver fjerde kvinde mellem 16 og 44 år har efter deres egen vurdering en dårlig mental sundhedstilstand og mange lider af stress. Den mentale mistrivsel debuterer tilsyneladende allerede i skoletiden. I 8. klasse føler mere end hver tredje pige sig presset af eksaminer, karakterer og tests og mange føler sig ensomme. Mental mistrivsel findes også hos unge og yngre mænd, men ikke i samme omfang som hos kvinderne.

Den kedelige udvikling giver panderynker på Leif Skaarup, der er formand for Udvalget for Børn og Familie.

- Det er bekymrende, at så mange unge kvinder mistrives, og det er særligt alarmerede, at karakterræs og test stresser særligt skolepigerne. Det kan vi som samfund simpelthen ikke være bekendt. Jeg ved, at det er et nationalt problem, der kræver handling på mange forskellige niveauer. Det betyder, at vi også her i Mariagerfjord Kommune i samarbejde med forældre og civilsamfund skal gøre, hvad vi kan for at støtte de unge piger, siger Leif Skaarup.

Udvalgsformanden understreger, at det er vigtigt at skabe gode og trygge rammer i skolen.

- Børn kan være sårbare. Vi ved, at mentale problemer i barndommen kan blive en livslang følgesvend. Derfor er det vigtigt, at alle børn får en god og harmonisk skolegang, hvor de får den støtte og de trygge rammer, de har brug for. Vi har drøftet resultaterne i udvalget, og her er vi enige om, at det er noget, vi skal have ekstra fokus på, tilføjer udvalgsformanden.

For lidt nattesøvn
Undersøgelserne viser også, at indbyggerne i Mariagerfjord Kommune sover for lidt. 42,6 procent af indbyggerne over 16 år angiver, at de 'aldrig' eller 'ikke tit nok' sover længe nok til at føle sig udhvilet.

Ser vi på elever i 8. klasse sover hver tredje mindre end otte timer om natten, skønt Sundhedsstyrelsen anbefaler otte-ti timer til netop denne aldersgruppe. Desuden sover mange borgere dårligt. Det skyldes blandt andet brug af skærme lige før sengetid. På ungdomsuddannelserne angiver 90 procent, at de mindst fem dage om ugen bruger en skærm lige før sengetid.

Flere er overvægtige
Kaster man blikket på borgernes livvidde, er der også grund til bekymring. Mens det i 2017 var godt hver femte indbygger, der var svært overvægtig, gælder det nu næsten hver fjerde. Det er en stigning på ca. 25 procent på blot fire år. Det er især i aldersgruppen 16-44 år, at markant flere har fået for meget på sidebenene.

Selvom resultaterne giver en masse stof til eftertanke, er begge politiske udvalg glade for undersøgelserne.

- De er et vigtigt redskab, når vi planlægger vores indsatser i forhold til folkesundheden. Resultaterne peger på de områder, hvor der er behov for en særlig målrettet indsats, og de gør det muligt for os at følge udviklingen i borgernes sundhedstilstand, slutter udvalgsformændene samstemmende.

Baggrund
31. marts blev tre kommunale sundhedsundersøgelser, der giver et indblik i sundhed og trivsel blandt borgerne i Mariagerfjord Kommune, offentliggjort. Sundhedsprofilen 2021, dækker befolkningen fra 16 år og opefter.

Børnesundhedsprofilen viser data fra 5. og 8. klasse, mens ungeprofilen indeholder data fra ungdomsuddannelserne. Data bruges til at målrette kommunens indsatser på sundhedsområdet.

Sundhedsprofilen 2021 udarbejdes i et samarbejde mellem regionerne, Sundhedsstyrelsen og Statens Institut for Folkesundhed. Dataindsamlingen fandt sted mellem 5. februar og 12. maj 2021, hvor der stadig var en række restriktioner og tiltag i forbindelse med covid-19-pandemien. Resultaterne i Sundhedsprofilen 2021 skal derfor ses i lyset heraf, og konklusioner om udviklingen siden 2017 skal foretages med en vis forsigtighed.

Børnesundhedsprofilen er udarbejdet i et samarbejde mellem Region Nordjylland og de øvrige nordjyske kommuner. Data er indsamlet i tredje kvartal i 2021.
Den 31. marts blev den regionale Sundhedsprofil og de kommunale profiler offentliggjort.

Rapporterne kan hentes på: www.rn.dk/sundhedsprofil

Data kan tilgås på den digitale platform på www.rn.dk/sundhedsprofildata

Ungeprofilen er en del af et landsdækkende samarbejde, som alle kommuner kan vælge at være en del af. Data er indsamlet i januar 2022.

• Jan Andersen, formand for Udvalget for Sundhed og Omsorg, tlf. 61372980.
  • Leif Skaarup, formand for Udvalget for Børn og Familie, tlf. 21 22 33 31.
  • Helle Wolder, konsulent, tlf. 97113401.
  • Anne Puk Sandager, sundhedsfaglig udviklingskonsulent, tlf. 24667985.

Mariagerfjord Kommune

Nordre Kajgade 1 | 9500 Hobro | Tlf: 97 11 30 00 | raadhus@mariagerfjord.dk