3. april 2017

Sebastian Coe imponeret over nytænkende koncept for VM i crossløb 2019

Sebastian Coe, præsident for det internationale atletikforbund, var i dag ude at se ruten for VM crossløb 2019, som bl.a. kommer til at løbe hen over Moesgaard Museums skrånende græstag. Dansk Atletik Forbund lægger i samarbejde med Aarhus Kommune og Sport Event Denmark op til epokegørende ændringer i mesterskabet, og IAAF er begejstret.

IMAGE

"Det er et meget, meget interessant set-up, som vil vise vores sport på en innovativ, moderne måde og samtidigt vise, at cross-løb er en tough sport og med disse omgivelser tage sporten tilbage til, hvad jeg vil kalde det traditionelle crossløb, " siger Sebastian Coe, som er præsident for det internationale atletikforbund, IAAF, efter han i dag var ude og se ruten for VM crossløb 2019, som skal afvikles bland tandet på græstaget på Moesgaard Museum.

Det var værterne for VM'et: Dansk Atletik Forbund (DAF), Aarhus Kommune og Sport Event Denmark, der havde sat Coe og IAAF stævne på græstaget for dels at vise ruten frem men i lige så høj grad for at så de indledende ideer om et nytænkende koncept for VM'et. Arrangørerne af VM Cross Country 2019 vil nemlig med dette eventgive crossløb et boost nationalt og internationalt.

"Vi vil sætte crossløb på dagsordenen, og vi vil invitere danskerne og motionisterne med til VM-festen såvel i dagene op til selve mesterskabet som til selve VM-Raceday.  Samtidig vil ´vi med introduktion af en landsdækkende Skole OL cross-turnering lade finalen for denne indgår i selve VM-arrangementet" siger Jakob Larsen, direktør i Dansk Atletik Forbund. Larsen som supplerer med, at man allerede på nuværende tidspunkt har oplevet stor international nysgerrighed fra såvel IAAF som fra den brede internationale løbeverden i forhold til planerne for det danske værtskab.

"Der er stor fokus på, hvordan Danmark har tænkt sig at afvikle og iscenesætte VM i crossløb i 2019 specielt internationalt. Det kan vi takke et dristigt atletikforbund for. Der er ingen tvivl om, at netop Dansk Atletik Forbund har gjort stort indtryk på IAAF med de revolutionerende tanker om nyt koncept," siger Lars Lundov, direktør, Sport Event Denmark, som sammen med DAF og Aarhus kommune er trukket i arbejdstøjet for at få idéer og forslag til at mødes med IAAFs ønsker og forventninger.

"I Aarhus ser vi mulighederne for at give borgerne og alle, der måtte have lyst til det, en ekstraordinær oplevelse ved VM i crossløb i 2019. Events bringer mennesker sammen og danner ramme om fælleskaber. VM kommer til at trække gæster fra hele verden og samle publikum om en international oplevelse," siger  rådmand for Kultur og Borgerservice i Aarhus Kommune Rabih Azad-Ahmad.

Kontakt:
Jakob Larsen, direktør, Dansk Atletik Forbund. Mobil: 29444332

Lars Lundov, direktør, Sport Event Denmark. Mobil: 40314855

Rådmand for Kultur og Borgerservice Rabih Azad-Ahmad via Presse- og Kommunikationschef Michael Jaap på telefon 4022 8799

Fakta om VM crossløb 2019

Navn: IAAF World  Cross Country Championships Aarhus 2019

Mud is our Tattoo & It's in our Nature

Dato: marts 2019

Sted: Moesgaard Museum, Aarhus

Salg af startnumre åbner: 1. december 2017

Facebook: IAAF World  Cross Country Championships Aarhus 2019

Instagram: IAAF World Cross Country Championships Aarhus 2019