2. marts 2017

People'sPress på nye eventyr

Den danske forlagsvirksomhed People'sPress bliver nu en del af Storytel. Som en del af Storytel får People'sPress større muskler og derfor en endnu bedre forudsætning for i fremtiden at udgive og markedsføre Peoples'Press' forfattere på alle relevante platforme.

Storytel, der blandt andet også ejer e-bogs- og lydbogstjenesten Mofibo i Danmark, vil give Peoples'Press' danske forfattere nogle helt nye muligheder, ikke mindst på marketing- og salgssiden. Storytel har et meget stort kundegrundlag, og de kender deres kunder og målgrupper bedre end de fleste. De har således solide erfaringer med at anvende big data - blandt andet til at målrette udgivelserne i forhold til modtagerne.

Storytel vil også give Peoples'Press' danske forfattere langt større og bedre muligheder for at udkomme med og sælge deres bøger i udlandet. Storytel opererer i dag i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Holland og Polen. Dette kan være med til at realisere langt flere danske forfatteres drømme om at udgive deres bøger uden for Danmark.

Storytel ejer blandt andet også det store svenske forlag Norstedts og det lidt mindre Massolit. Dette åbner for betydelige synergier og samarbejdsmuligheder mellem de nye søstre-forlag i Skandinavien.

Alle ledere og medarbejderne i People'sPress fortsætter i virksomheden, og ledelsen fortsætter som medejere af den samlede koncern. I nær fremtid flytter den danske afdeling af Storytel og Mofibo ind i PeopleGroup-huset, som dermed konsolideres som forlags-, kommunikations- og mediehus.

"Forlagsbranchen er i rivende udvikling, og det er spændende at være en del af. Man skal udvikle sig konstant, og da denne unikke chance for at samarbejde på tværs af landegrænser og platformsgrænser opstod, vurderede vi, at det var den helt rigtige mulighed for både forlaget og vores forfattere," siger ArtPeoples administrerende direktør, Jan Degner. "Storytel-koncernen er Nordens hurtigst voksende forlagsvirksomhed, og i denne stærke enhed vil People'sPress fortsætte som hidtil og med de samme publicistiske ambitioner."

"Vi skal beskytte og ekspandere vores forfatteres muligheder, ligesom vi helt overordnet skal kæmpe for bogens position, både i relation til den kunstneriske og den demokratiske samtale. Med det nye stærke samarbejde med Storytel føler vi, at vi har taget et væsentlig skridt til at styrke os i den retning," siger forlagets kreative direktør, Jakob Kvist. "Storytel står på to forretningsben: klassisk forlagsvirksomhed og moderne streamingtjeneste. Fremover vil vi kunne tilbyde vores forfattere en uhyre stærk kombination af den gamle verden og den nye verden. Samtidig får vi adgang til en række markeder uden for Danmark. Det ser vi som en unik mulighed for at tilpasse os fremtiden uden at kappe vores rødder i forlagsverdenen."

Også Morten Strunge fra Mofibo/Storytel ser store muligheder i det kommende parløb:

"People's Press huser mange spændende forfattere, som jeg tror, vi kan udvikle endnu mere ved at bringe dem endnu tættere på læseren gennem den distributionsmaskine, vi har i form af Storytel og Mofibo. Sammen med People's Press' stærke team ser vi frem til at udbygge vores position på det danske marked og udforske de åbenlyse synergier, der ligger på tværs af de lande, vi er repræsenteret i," udtaler Morten Strunge, CCO hos Storytel Sweden AB.

Om Storytel

Storytel-koncernen består af to dele - Streaming og Publishing. Inden for forretningsområdet Streaming udbydes en abonnementstjeneste for lydbøger og e-bøger under varemærket Storytel, som i skrivende stund opererer i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Holland og Polen. I Streaming indgår også udgivelse af lydbøger, som varetages af lydbogsforlagene Storyside (Sverige) og Rubinstein Audio (Holland). Inden for forretningsområdet Publishing findes en række bogforlag som Norstedts, Massolit, Kontentan, Rabén & Sjögren, B.Wahlströms samt Norstedts Kartor.

Om People'sPress

People'sPress blev stiftet for 15 år siden af Jan Degner og Jakob Kvist. Forlaget har i dag ca. 35 ansatte og fokuserer på både skønlitteratur og faglitteratur. Forlaget udgiver lidt over 100 titler om året og har sammenlagt mere end 1.200 titler i bagkataloget. Eksempler på forfattere er Sara Blædel, Mari Jungstedt, Camilla Läckberg, Fredrik Backman, Jane Aamund m.fl.

Signe Holten

Presse- og arrangementschef

ArtPeople ' PeopleGroup

People'sPress - People'sPress Jr.

Mobile +45 22 65 52 44

siho@artpeople.dk

Vester Farimagsgade 41, 1606 Copenhagen V, Denmark.

Switchboard +45 33 11 33 11

www.artpeople.dk