M.J. Eriksson vinder tredje kontrakt på letbanens anlægsarbejde

M.J. Eriksson A/S skal stå for alt det indledende anlægsarbejde, der skal skabe plads til letbanen, på strækningen mellem Nyborgvej og Hjallese Station. Entreprenørfirmaet har netop vundet den tredje kontrakt ud af fire mulige på arbejdet med at flytte vejbaner, cykelstier og fortove.

På den nordlige del Ørbækvej er M.J. Eriksson A/S godt i gang med at anlægge nye vejbaner, cykelstier og fortove for at skabe den fornødne plads til letbanens kommende spor og stationer. Senere på året kan entreprenørfirmaet fortsætte arbejdet med at bane vej for letbanen på den sydlige del af Ørbækvej.

Det står klart, efter af Odense Letbane P/S mandag 2. oktober har underskrevet kontrakt med M.J. Eriksson A/S om det indledende vejarbejde på strækningen Ørbækvej Syd - Niels Bohrs Alle - Campusvej. M.J. Eriksson har vundet entreprisen med et bud på 28,4 millioner kroner i et udbud, hvor yderligere fem danske entreprenører deltog.

- Vi har haft nogle tilfredsstillende udbud af det indledende vejarbejde, der skal bane vej for letbanen. Også det seneste er faldet tilfredsstillende ud og holder sig inden for budgettet. Det giver os en stærk tro på, at vi kan få lavet anlægsarbejdet til tiden og til pengene, siger Mogens Hagelskær, der er administrerende direktør for Odense Letbane P/S.

Det står også klart, at M.J. Eriksson nu kommer til at stå for arbejdet med at bane vej for letbanen på hele strækningen mellem Nyborgvej og den sydlige endestation i Hjallese.

Det er nemlig den tredje anlægskontrakt, som entreprenørfirmaet sikrer sig på det odenseanske letbaneprojekt - ud af de fire, som indtil videre er blevet udbudt. Ud over de tre opgaver for Odense Letbane har M.J. Eriksson desuden anlagt de 750 meter letbanetracé, der går gennem det kommende regionshospital, Nyt OUH.

- Jeg er meget tilfreds med, at det indtil videre er lykkedes M.J. Eriksson at vinde tre anlægsopgaver for letbanen. At de så samtidigt geografisk ligger i forlængelse af hinanden gør, at vi kan gøre brug af det samme mandskab og maskiner på alle tre opgaver. Det betyder automatisk en optimering af vores ressourcer. Bygherren, Odense Letbane, har selvfølgelig også den fordel, at det ikke er nødvendigt at snakke sammen med tre forskellige entreprenører, siger Johnny Østergaard, der er regionschef for M.J. Eriksson A/S.

Det forventes, at M.J. Eriksson påbegynder det aktuelle arbejde i november. Kontrakten, som blev underskrevet mandag 2. oktober, handler blandt andet om ombygning af en række store kryds på den sydlige del af Ørbækvej og Niels Bohrs Alle, hvor letbanen skal køre i vejsiden.

Derudover skal der omlægges vejbaner på Campusvej, hvor letbanen skal køre i midten af vejen. Endelig skal der bygges en helt ny stitunnel ved Campusvej, som skal føre cyklister og fodgængere, især de mange studerende og ansatte på SDU, sikkert under Niels Bohrs Alle.

Odense Letbane mangler fortsat at udbyde de sidste tre af de i alt syv anlægsentrepriser. Ud over de tre, som M.J. Eriksson A/S har sikret sig, vandt Arkil A/S for nyligt den entreprise, som dækker den modsatte ende af letbanen på Rismarksvej og Højstrupvej Nord.

De sidste tre anlægskontrakter, som handler om at flytte vejbaner, cykelstier og fortove på den centrale del af letbanestrækningen mellem Odense Idrætspark og Nyborgvej, bliver udbudt løbende over de kommende måneder - hvorefter anlægsarbejdet kan gå i gang.

Mogens Hagelskær, administrerende direktør, Odense Letbane P/S
20 11 46 39 / mohag@odenseletbane.dk