18. april 2020

Medarbejdere fra Arbejdsmarkedsafdelingen griber rengøringsopgaver

52 medarbejdere fra Arbejdsmarked i Randers Kommune har meldt sig til andre opgaver indtil de igen kan gå i gang med deres sædvanlige job. En række af dem er nu med til at gøre rent på folkeskoler - en rengøring der er en forudsætning for, at skolerne kan være åbne for elever

Jeanne Crump under oplæring på Rismølleskolen i Randers - normalt er hun virksomhedskonsulent i Jobcenter Randers Erhverv. Et valg DR Nyheder interviewede Jeanne Crump om. Foto: Rismølleskolen

"Det er simpelthen samfundssind og utrolig positivt, at så mange melder sig til at ville gøre en indsats et andet sted i vores organisation, hvor der er brug for ekstra hænder lige nu," siger Torben Hansen, borgmester i Randers Kommune.

De 52 medarbejdere arbejder normalt i en række forskellige funktioner i Arbejdsmarkedsafdelingen - f.eks. på Sprogcenter, i Jobcenter Randers Erhverv eller i Jobhuset. Og de er lige nu er villige til at udføre helt nye typer af opgaver, fordi deres normale jobfunktioner er midlertidigt lukket ned.

"Det er dejligt at komme ud og være med til at gøre en forskel. Og faktisk er det også virkelig interessant at prøve at komme ud i et af de jobs, jeg til daglig for eksempel sender folk ud i virksomhedspraktik i," siger Jeanne Crump, der normalt er virksomhedskonsulent i Jobcenter Randers Erhverv.

Hun blev fredag 17. april oplært i at gøre rent på Rismølleskolen sammen med sin kollega Mogens Hedegaard Qvist.

"Det er sundt at finde ud af, at et rengøringsjob kræver både viden om, hvordan man udfører opgaven korrekt, bruger redskaber korrekt og gør korrekt rent. Og så er det dejligt at kunne være med til at sikre, at jo bedre vi gør det nu, jo mere kan vi genåbne og så kan der også komme mere gang i økonomien generelt, og dermed beskæftigelsen, " siger Jeanne Crump.

Pia Adelhart Christensen er rengøringsleder i Ejendomsservice og modtager lige nu helt "nye" medarbejdere.

"Det er en meget positiv og spændende opgave. Vores tilsynsassistenter på de enkelte områder, som her Rismølleskolen, har klædt medarbejderne på til opgaven, sådan at rengøringen kan være i orden. Vi har brug for ekstra hænder lige nu, og det får vi, både fra vores faste eksterne samarbejdsparter og fra medarbejdere i Randers Kommune, som for en stund skifter det sædvanlige job ud. Det er fantastisk så flot alle håndterer det," siger Pia Adelhart Christensen.

31. marts indgik Randers Kommune en fællesaftale med de faglige organisationer i Randers. Den gør, at medarbejdere kan arbejde inden for andre felter end det, de normalt er ansat til og løse andre opgaver i denne særlige tid.

Jeanne Crump: (til hverdag i Jobcenter Randers Erhverv) mobil 23 26 69 87

Mogens Hedegaard Qvist (til hverdag i Jobhuset, Randers Kommune) mobil 29 26 35 72

Pia Adelhart Christensen, rengøringsleder i Ejendomsservice, Randers Kommune, mobil 61128762

Ole Andersen, arbejdsmarkedschef, Randers Kommune: 5156 2200