Bronzealderen, vikingetiden og ådalen bindes sammen i omfattende Hærvejsprojekt

Hærvejen har potentiale til meget mere, end den allerede er og kan. Det er baggrunden for det store tværkommunale samarbejde, der er skabt om den historiske vej, som har været trafikknudepunkt i hundredvis af år. Vejle Kommune har netop modtaget løfte om 45 mio. kr. i støtte fra Nordea-fonden til at udvikle Hærvejen i kommunen.

I samarbejdet deltager 15 kommuner og de destinationsselskaber, der knytter sig til området.

Hærvejsprojektets mål er at udbrede de helt enestående Danmarkshistoriske og natur- og kulturmæssige oplevelser til et bredere publikum end i dag. Hærvejen skal ikke blot byde sig til for de garvede vandrere, men også til børnefamilier, skoler og institutioner og som ramme for lokale fællesskaber. Desuden er målet at udvikle Hærvejen til en international destination.

- Hærvejen har altid været en vigtig del af vores identitet. Lige fra bronzealderen over vikingetiden til nutiden, hvor der hvert år vandres og cykles på den historiske rute. Med støtten fra Nordea-fonden får vi en enestående mulighed for at udfolde Hærvejens fulde potentiale - både for turisterne, men også lokalt, siger Jens Ejner Christensen, borgmester i Vejle Kommune.

Støtten, som skal matches med et tilsvarende beløb fra kommunen, skal særligt gå til tre hovedprojekter - nemlig udvikling af Egtvedpigens Verden, Haraldskær Avlsgård og gården Anesminde i Jelling.

I det følgende inviterer vi dig med på en tur gennem Danmarkshistoriens bronzealder og vikingetid og det enestående istidslandskab i Vejle Ådal

Hærvejen_Egtvedpigens Grav.jpg

Egtvedpigens Grav fra oven. Foto: Vejle Kommune

Egtvedpigens Verden_AART Architects_Vejlemuseerne_til web (1).jpg

Situationsplan over Egtvedpigens Verden illustreret af AART architects.

Egtvedpigens Verden - Et museum vendt på vrangen

Mennesket har altid vandret. Vi gør det i dag, og også Egtvedpigen tilbage i Bronzealderen - endda også op gennem Hærvejen. Men hvem var hun, Egtvedpigen, og hvad var det egentlig for et liv, hun levede dengang for 3.500 år siden?

Det skal et nyt og bæredygtigt museum, Egtvedpigens Verden, forsøge at give svar på. Gennem leg og bevægelse inviterer vi vores gæster til at gå på opdagelse i det selvsamme landskab, som Egtvedpigen levede i tilbage i bronzealderen. Museet lader nemlig naturen og landskabet være en integreret del af historiefortællingen.

- Vi er så heldige at være hjemsted for et af Europas fineste bronzefund, Egtvedpigens grav. Det forpligter. Derfor har vi gennem flere år i tæt samarbejde med lokale foreninger og VejleMuseerne arbejdet for at finde den helt rigtige måde at formidle Egtvedpigens og bronzealderens historie på. Vi synes selv, at vi er landet på en rigtig fin løsning, og heldigvis er Nordea-fonden enige med os. Det er vi både meget stolte af og taknemmelige for, siger Dan Arnløv Jørgensen, formand for Kultur- og Idrætsudvalget i Vejle Kommune.

Tættere på Egtvedpigen

Sidste år vandt AART architects idékonkurrencen, som lægger grundstenene for Egtvedpigens Verden. Med sin forståelse for landskabet og den cirkulære tankegang skaber vinderprojektets elementer en tydelige overgang fra nutidens verden til Egtvedpigens Verden, når gæsterne ankommer til stedet.

- Vi har arbejdet i mere end 10 år på at skabe et passende univers, som kan formidle Egtvedpigens og bronzealderens historie. Med Nordea-fondens støtte kan vi nu realisere vores ambitioner om at give gæster mulighed for at udforske og lære i det samme landskab, som Egtvedpigen levede i for 3500 år siden, siger Flemming Hedegaard Larsen, museumschef i VejleMuseerne.

Inspirere til at engagere sig i kulturarven

Egtvedpigens Verden bliver en interaktiv og engagerende oplevelse, der udforsker og formidler historien om Egtvedpigen, et af Europas mest betydningsfulde bronzealderfund. Her vil publikum blive inviteret til at tage på en rejse tilbage i tiden gennem leg, bevægelse og fortælling i landskabet.

Egtvedpigens Verden vil inspirere både lokale og besøgende fra hele verden til at engagere sig i historien og kulturarven. Og i den lokale forening, Egtvedpigens Venner, kan de næsten ikke få armene ned af begejstring. Foreningen blev skabt netop med det formål at formidle den spændende historie om Egtvedpigen og bronzealderen i værdige rammer. Derfor er det en stor oplevelse, at det endelig bliver til virkelighed.

- Egtvedborgere har i rigtig mange år arbejdet for en bedre formidling af historien og en tydeligere sammenhæng mellem byen og fundstedet, byens identitet er jo i sagens natur, tæt knyttet til dette særlige bronzealderfund, siger Helle Wiese fra Egtvedpigens Venner og uddyber:

- Bevillingen til byggeriet og udvikling af omgivelserne er startskuddet for os borgere til for alvor at videreudvikle muligheder for synergi mellem by og museum. Samtidig er det optakten til at udvikle et godt samarbejde med VejleMuseerne om formidling og brug af området, så historien om Egtvedpigen og bronzealderen får liv.

En mere attraktiv Hærvej

Hærvejen er kendt for at være en betagende vandrerute gennem nogle af Danmarks mest spektakulære naturområder og historiske steder.

Med Nordea-fondens støtte vil Vejlemuseerne, Vejle Kommune og de andre projektpartnere kunne dykke dybere ind i fortællingen om Egtvedpigen og Bronzealderen, og bringe besøgende tættere på en af de mest fascinerende perioder i Danmarks historie.

Det samlede hærvejsprojekt forbedres af faciliteterne langs Hærvejsruten i Vejle Kommune og vil gøre det endnu mere attraktivt for vandrere og cyklister at besøge regionen.

Egtvedpigens Verden_AART Architects_Vejlemuseerne_til web (2).jpg

En illustration af det nye, bæredygtige museum Egtvedpigens Verden. Illustreret af AART Architects.

Fakta om Egtvedpigens Verden

• Egtvedpigens Verden er både tænkt som en destination som en del af Hærvejsrejsen og som et sted, man kan begynde sin tur.
  • Vi etablerer en ca. 6 km lang cykelsløjfe og en ca. 3 km lang vandresløjfe, som forbinder Hærvejen med Egtvedpigens Verden.
  • Egtvedpigens Verden forsynes med en bæredygtig velkomstportal, der er udformet af stampet ler. Fra portalen er der adgang til opvarmede lokaler, tekøkken og toilet med bad.
  • Ved portalen etableres en eventplads - til bl.a. markeder og teater - samt udekøkken, picnicområde og drikkepost.
  • En formidlingsstation "Fjerne forbindelser" fortæller om mennesket som evig vandrer og Hærvejens betydning i oldtiden som hovedfærdselsåre.
  • Endnu en formidlingsstation "Bronzealderens mytologi" skal fortælle om solens religion, om frugtbarhed, fornyelse og genfødsel.
  • Der er afsat i projektbudgettet 28 mio. kr. til Egtvedpigens Verden. Hertil er projektbudgetteret udgifter til vandre- og cykelsløjfer, projektledelse og evt. prisstigninger.

Haraldskær Avlsgård_ Mads Fjelsø.jpg

Haraldskær Avlsgård set fra oven. Foto: Mads Fjeldsø Christensen

Haraldskær - Porten til Vejle Ådal og Hærvejen

Støtte fra Nordea-fonden skal udfolde Haraldskær Avlsgårds potentiale som porten til Vejle ådal og Hærvejen. Avlsgården vil skabe rum for formidling og ophold for Hærvejens og Ådalens besøgende - dels gennem en omlægning af Hærvejsruten og dels med opholds- og formidlingsrum.

Et tilbud for alle typer vandrere

Uanset om du er garvet vandrer på vej ad Hærvejen og lige har oplevet Egtvedpigens Verden eller Monumentområdet, eller om du kommer rejsende til fra resten af verden og vil prøve kræfter med den imponerende Hærvej, så ligger Haraldskær Avlsgård ideelt som porten til Hærvejen og Vejle ådal.

For lokale gæster ligger Haraldskær også ideelt. Der er blot syv kilometer fra centrum af Vejle by til Haraldskær Avlsgård - en overkommelig og smuk vandretur på ca. halvanden time. Avlsgården ligger desuden tæt på indkøbsmuligheder og alle niveauer af overnatning - lige fra shelter og vandrehjem til komfortovernatning og hotel.

Den vilde, naturlige natur og biodiversitet

En mindre omlægning af Hærvejsruten vil bringe de vandrende forbi Haraldskær, som dermed får mulighed for at finde viden om det helt unikke istidslandskab og måske endda tage en overnatning.

I umiddelbar nærhed ligger Sinatur Hotel Haraldskær, der vil være en oplagt samarbejdspartner for særlige Hærvejspakker til komfortturister.

- Hærvejsprojektet understøtter ambitionen om at dele vores natur- og kulturperler i Vejle ådal med de gæster, der kommer på Hærvejen. Og vi vil specielt gerne åbne børn og unges øjne for den vilde, naturlige natur og biodiversiteten, som vi er i gang med at genskabe i ådalen omkring Haraldskær, siger Søren Peschardt, formand for Klima-, Natur- og Miljøudvalget i Vejle Kommune.

Bedre plads til de frivillige

Vejle ådal og fjord har i en årrække udviklet sig i samarbejde mellem Bestyrelsen for Vejle Ådal og Fjord, Vejle Kommune, lodsejere og frivillige ildsjæle, og projektet skal kombineres med dette arbejde. Og netop opgraderingen af "Porten til Ådalen" og de bedre muligheder for, at frivillige og foreninger i Vejle ådal og fjord kan mødes, falder i god jord hos Jens Jørgen Erichsen, der er bestyrelsesformand for Vejle Ådal & Fjord:

- Det går flot hånd i hånd med vores nye landskabsplan for Vejle ådal og fjord. Drømmen er, at det bliver et hus, hvor endnu flere ildsjæle i og omkring Vejle ådal og fjord kan mødes. Her kan frivillige kræfter blandt andet samle deres møder og arbejde med de 12 udvalgte projekter fra vores landskabsplan eller andre initiativer i Vejle ådal og fjord.

Det nye Hærvejsprojekt bliver også koordineret med "Vildere Haraldskær", som er Vejle Kommunes arbejde med at udvikle biodiversiteten på de tilstødende 200 hektar skov og eng, der allerede i dag byder på en helt fantastisk naturmangfoldighed.

Haraldskær_diagram_Vejle Kommune.jpg

Visualisering af den ombyggede nordlænge. Illustration: Vejle Kommune

Fakta om Haraldskær Avlsgård

• Haraldskær Avlsgård ejes af Vejle Kommune. Den består af tre længer, hvoraf nordlængen, der vender ud mod Hærvejsvandreruten, nu istandsættes.
  • I nordlængen indrettes et video- og formidlingsrum, som passer til udelivsgæster. Her kan gæsterne blive klogere på det særlige landskab og topografiens betydning for menneskets liv og bevægelse gennem årtusinder. Der udvikles ligeledes en velkomstfilm/film om Hærvejen i landskabet.
  • Opholds- og madpakkerum opgraderes.
  • Et ekstra opvarmet lokale indrettes til større grupper af besøgende og kan desuden bruges af frivillige, der arbejder i Vejle Ådal.
  • Der renoveres bæredygtigt og med respekt for stedets historie og rolle gennem tiderne.
  • Der er afsat i projektbudgettet 5,5 mio. kr. til Haraldskær Avlsgård. Hertil er projektbudgetteret udgifter til omlægning af rute, projektledelse og evt. prisstigninger.

Hærvejen_Monumentområde.jpeg

Gården Anesminde set fra oven. Foto: Andreas Uggerhøj

Anesminde - et samlingssted

Med støtte fra Nordea-fonden er vi nu et stort skridt videre med udviklingen af gården Anesminde i Jelling. Det er ambitionen at udvikle gården til et samlingssted for både Hærvejens brugere, byens borgere og Monumentområdets besøgende.

I vikingernes fodspor

I Jelling er Hærvejen en synlig og levende del af fortællingen om vikingetidens færdsel på land og vand. Om det var Harald Blåtands vej fra Fyrkat ved Hobro eller videre sydpå til Ravningbroen og ned gennem Europa, så var Hærvejen en helt essentiel passage for vikingerne.

Med støtten fra Nordea-fonden bliver det nu muligt at invitere alle områdets besøgende med i vikingernes fodspor, og Museumschef Morten Teilmann-Jørgensen glæder sig også over muligheden for at få løftet gæsternes besøg endnu mere.

- Vi er allerede i gang med mange flotte ting ved Monumentområdet, men den her støtte til Anesminde er særlig vigtig, for det er både vandrernes, cyklisternes og bilisternes første møde med Monumentområdet. Samtidig har Hærvejen og Jelling altid hængt tæt sammen. Hvis det ikke havde været for Hærvejen, havde Harald Blåtand nok aldrig valgt Jelling. Jelling handler nemlig om at blive set, og det gør man fra Hærvejen, siger Morten Teilmann-Jørgensen, museumschef på Kongernes Jelling.

Binder områder smukt sammen

Gården Anesminde ligger som en del af Hærvejen og Monumentområdet. Som en del af arbejdet med at gøre Monumentområdet færdigt vil der i løbet af sommeren blive gjort klar til at rejse den vestlige del af palisaden i haven ved Anesminde. Med støtten fra Nordea-fonden vil besøgende i haven også kunne finde en ny stor legeplads, ligesom bygninger genanvendes og ombygges, så der skabes fleksible rammer for fællesskaber, friluftsliv og formidling.

- Vi har igennem de seneste 10-15 år udviklet Monumentområdet omkring Jelling, bl.a. med gavmild støtte fra A.P. Møller Fonden, så vi i dag står med en styrket vestlig ankomst, ny vestlig palisade og nye byrum. Med den flotte støtte fra Nordea-fonden får vi nu mulighed for at skabe helhed og binde Monumentområdet, Hærvejen og Anesminde smukt sammen, siger Gerda Haastrup Jørgensen, formand for Teknisk Udvalg i Vejle Kommune.

Et stort aktiv for byen

Udviklingen af Anesminde er sket i et tæt samspil med byens borgere og øvrige interessenter. Vejle Kommune købte gården i 2018, og siden har byens borgere og andre interessenter bidraget med idéer til udviklingen af gården, ligesom der har været testet og afprøvet idéer i samarbejde med Kongernes Jelling, Jelling Lokalråd, UCL Lillebælt og HistorieLab. På baggrund af idéer og test blev der sidste år holdt en arkitektkonkurrence, der blev vundet af arkitektfirmaet E+N. Vinderforslaget viser, hvordan Anesminde kan ombygges med madpakkerum, toiletter/bad, formidling, multisal til samlinger og events, ophold, værksteder og vinterplads for skibet Jelling Orm. Garager kan ombygges til mindre rum til grupper, og den gamle forpagterbolig kan omdannes til gæstelejligheder.

- Nordea-fondens støtte er en virkelig flot gestus, som vil få museumsgæster og turister til at holde sig endnu længere tid i Jelling, til gavn for både dem og byen. Nu kan vi få skabt en fantastisk, historisk indgangsvej fra Hærvejen til Monumentområdet og på den måde få bundet byen og Kongernes Jelling endnu bedre sammen. Set med lokale øjne glæder jeg mig over, at vi får skabt et naturligt samlingssted for byen. Bl.a. er legepladsen et længe næret ønske lokalt, og den vil uden tvivl blive et stort aktiv for byen, siger Martin Bredthauer, formand for Jelling Lokalråd.

Anesminde - oversigtsplan_EN.jpg

Oversigtsplan over Anesminde lavet af E+N.

Anesminde_EN.jpg

Den ombyggede Anesminde lavet af E+N.

Fakta om gården Anesminde

• Anesminde udvikles til et samlingssted, der kan styrke bæredygtig turisme, nye fællesskaber og lokaludvikling.
  • De tre længer genanvendes og ombygges nænsomt. En fjerde længe mod syd og en maskinhal nedrives.
  • Udendørs etableres der legeplads, formidling, madpakkesteder og en mytologisk have.
  • Der arbejdes med en høj grad af fleksibilitet i de nye rum, så gården let vil kunne bruges af både Hærvejens brugere, borgere i Jelling og Monumentområdets besøgende.
  • Der er afsat i projektbudgettet 40 mio. kr. til gården Anesminde. Hertil er projektbudgetteret udgifter til projektledelse og evt. prisstigninger.

Fakta om alle tre delprojekter

• Fælles for alle delprojekter er, at de afventer kommunens kommende budgetforhandlinger. Findes den samlede medfinansiering forventes projekterne udført i perioden 2023-2026.

Vedr. Egtvedpigens Verden:

Dan Arnløv Jørgensen, formand for Kultur- og Idrætsudvalget, tlf.: 25 47 35 35

Flemming Hedegaard Larsen, museumschef for VejleMuseerne, tlf.: 51 50 92 15

Helle Wiese, formand for Egtvedpigens Venner, tlf.: 20 49 00 43

Vedr. Haraldskær Avlsgård:

Søren Peschardt, formand for Klima-, Natur- og Miljøudvalget, tlf.: 24 42 58 87

Jens Jørgen Erichsen, formand for Bestyrelsen for Vejle Ådal og Fjord, tlf.: 23 30 85 05

Vedr. Gården Anesminde:

Gerda Haastrup Jørgensen, formand for Teknisk Udvalg, tlf.: 20 90 42 75