26. marts 2021

1500x1000-THX-imperial-PR-72dpi.jpg

Europas første THX Ultimate Cinema åbner i Nordisk Film Biografer Imperial

Biografoplevelsen bliver større end nogensinde før, når Nordisk Film Biografers ikoniske biograf Imperial opgraderes til THX Ultimate Cinema. Der er indgået samarbejde med THX Ltd. og CGS om et biografkoncept af ultimativ kvalitet i form af bl.a. skarpere billede og dybere kontrast, der akkompagneres af lyd i Dolby Atmos-kvalitet, som Imperial længe har været garant for. Opgraderingen markerer biografens 60-års jubilæum på behørig vis, når Imperial bliver Europas første THX Ultimate Cinema-biograf.

Nordisk Film Biografer offentliggør i dag sit samarbejde med THX Ltd. og Cinionic. Sammen lancerer parterne Europas første THX Ultimate Cinema® i Nordisk Film Biografers kronjuvel, den historiske Imperial i København.

"Vi er meget stolte af at præsentere Europas første THX Ultimate Cinema i Nordisk Films flagskib Imperial. Det vil give de danske biografgængere det skarpeste og mest dynamiske billede og lyd, de nogensinde har oplevet, når de igen kan se film på Imperials gigantiske lærred," siger Casper Bonavent, direktør for Nordisk Film Biografer Danmark. "Imperial runder 60 år i år og er Danmarks førende gallabiograf. Så det er helt på sin plads at fejre denne milepæl i dansk biografhistorie med en opgradering af Nordens største biograf til den ultimative biografoplevelse. Opgraderingen til THX Ultimate Cinema viser vores stærke tro på biografmediet og vores ambitioner om altid at give vores gæster den allerbedste biografoplevelse".

THX Ultimate Cinema powered by CGS-konceptet i Imperial bygger på laserteknologi fra Cinionic, der inkluderer dobbelt laserprojektering, som via billedoptimerende teknologi leverer billeder i 4K-opløsning med forøget lysstyrke, kontrast og klarhed i en multifacetteret farveskala. Konceptet er desuden udstyret med et Dolby Atmos immersive lydsystem, som bringer filmene til live på det godt 1.500 kvadratmeter store lærred i den næsten tusind sæder store biografsal. Som CGS-biograf vil Imperial fremover vise film, der er specielt formateret med høj lysstyrke til det enorme lærred, heriblandt både danske film og nogle af de mest ventede Hollywood-titler. Dermed bliver Imperial en del af de over 350 CGS-premium screens på verdensplan.

"Dagens offentliggørelse er bevis på vores målrettede arbejde med at forbedre biografoplevelsen", siger Wim Buyens, Chief Executive Officer i Cinionic. "Sammen med Nordisk Film og THX bringer vi biografhistorien i spil, som har rod i en passion for at skabe den bedst mulige filmiske præsentation. Vores gode forhold og samarbejde med Nordisk Film Biografer giver os mulighed for at fremtidssikre biografoplevelsen for nutidens publikum. Hos CGS er vores mål at optimere premium large format-lærreder verden over med specielt formaterede filmtitler, unik teknologi og dermed skabe endnu bedre gæsteoplevelser".

THX Ultimate Cinema i Imperial bliver en premium biografoplevelse, hvor filmene både lyder og visuelt tager sig fantastisk ud. Biografen er udstyret med to 4K dual-laser projektorer, et RealD Ultimate lærred, immersive audio (Dolby Atmos-lyd) samt formateret indhold, som er særligt produceret til CGS-sale og sikrer, at publikum oplever en hver detalje i filmen. THX Ultimate Cinema er en videreudvikling af det historiske THX Cinema-koncept, og THX Ultimate Cinema powered by CGS hæver den gængse biografoplevelse til et nyt niveau med klarere og skarpere billeder, stærkere farver, enestående akustik - og alt i alt en bedre filmoplevelse.

THX Ultimate Cinema powered by CGS er:

• Dual 4K-Laser Projection System: Banebrydende, state-of-the-art Cinionic dual-laser projektorer fra Barco leverer billeder i 4K-opløsning med øget lysstyrke, kontrast, klarhed i billede og strålende farver.
  • Immersive Audio: Fuldt optimeret immersive sound speaker-systemer, som er designet til at forstærke lydeffekten gennem højtalere på samtlige flader i biografsalen, som derved indhyller publikum i filmens lyd.
  • Akustiske forbedringer: Arkitektoniske og akustiske specifikationer er efterlevet for at sikre, at biografsalen gengiver lyden præcist og klart.
  • Eksklusivt formateret indhold: Film bliver formateret for at berige filmoplevelsen på CGS-lærredet.

"I mere end 35 år har THX sat standarden for det lyd- og billedmæssige niveau i underholdningsøjemed," siger Min Liang-Tan, CEO, THX Ltd. "lanceringen af den første THX Ultimate Cinema i Europa er et eksempel på vores ambition om at forbedre filmoplevelsen. Vi er stolte over samarbejdet med Cinionic og Nordisk Film Biografer om at præsentere dette koncept for det danske publikum, som nu kan opleve filmene, som de er tænkt fra filmskabernes side."

Om THX Ltd.

THX Ltd. blev grundlagt af filmskaberen George Lucas i 1983, og tilbyder i samarbejde med sine partnere et biografkoncept af allerhøjeste kvalitet. Gennem de seneste 35 år har THX udvidet sin certificeringskategorier fra filmstudier og biografer til bl.a. forbrugerelektronik, indhold og live-underholdning. THX stiler fortsat mod at forny underholdningsbranchen gennem nyskabende biografprodukter og teknologier med ultimativ lyd-og billedkvalitet, der gengiver filmskabernes oprindelige kunstneriske vision. THX Ltd. Er ejet af Razer, og fungerer som et uafhængigt datterelskab.

Om Cinionic

Cinionic blev grundlagt i 2018 som et samarbejde mellem Barco, CGS og ALPD for at forene parternes ambitionerne om at skabe en ny visuel standard og udvikle biografindustrien. Cinionics fremadskuende teknologiske løsninger leverer overbevisende biografoplevelser, og selskabets teknologiportefølje inkluderer bl.a. prisvindende laserprojektorer, HDR, integrerede medieservere og premium cinema experiences. Med over 90.000 projektorer på verdensplan er Cinionic leverandør til mere end 200 biografer og er anerkendt for sin evne til at underholde og fastholde publikum. Mere end halvdelen af verdens biografer har i dag en teknologisk løsning fra Cinionic. Cinionic har kontorer i Belgien, USA, Hong Kong og Mexico.

Om Nordisk Film Biografer

Nordisk Film Biografer udgøres af 46 biografer i Danmark, Norge og Sverige og sælger samlet mere end 10 millioner billetter årligt. Nordisk Film Biografer leverer innovative biografoplevelser og er markedsleder i Danmark og Norge. Biograferne er en del af den nordiske mediekoncern Egmont, der skaber stærkt indhold og tjenester inden for film, tv, gaming, e-commerce, marketing, undervisning, streaming, magasiner og bøger. Hele Egmont er en fond. Det betyder, at overskuddet går til bl.a. udvikling af vores medier, støtte af filmtalenter samt til at hjælpe udsatte børn og unge.

Sofie Schmidt Christensen

Nordisk Film Cinemas

sofiechristensen@nordiskfilm.com

Phone: +45 61638477

Jody Privette Young

THX Ltd.

pr@thx.com

Sarah Resnikoff

Cinionic

press@cinionic.com

Nordisk Film skaber prisvindende film- og tv-serier, driver biografer i Danmark, Norge og Sverige, udvikler computerspil gennem en række gaming-selskaber, står bag PlayStation i Norden og leverer digitale gavekortsløsninger. Nordisk Film er en del af den nordiske mediekoncern Egmont, der skaber stærkt indhold og tjenester inden for film, tv, gaming, e-commerce, marketing, undervisning, streaming, magasiner og bøger. Egmont står også bag virksomheder som TV 2 Norge, Egmont Publishing og Lindhardt og Ringhof. Hele Egmont er en fond. Det betyder, at overskuddet går til udvikling af vores medier samt til at hjælpe børn og filmtalenter.

Egmont