3 nye lamper fra Mater
6. juni 2018

3 nye lamper med spændende detaljer:

Leg med materialemiks

En elegant kombination af materialer som glas og eg giver de tre nye lampeversioner fra danske Mater karakter og gør dem til mere end bare en funktionel brugsgenstand.

Mater Ray Lamp fås nu som gulvlampe og i en større pendel – begge monteret med LED-lyskilde. Gulvlampe i pulverlakeret stål (sort eller hvid) og FSC-certificeret eg, højde 126 cm, DKK 3.600, pendel i pulverlakeret stål (sort eller hvid) samt FSC-certificeret eg, dia 15 cm, DKK 1.495

Ray til gulv og loft

Da Mater i 2017 lancerede lampen Ray, viste de samtidig en helt ny måde at eksperimentere med drejelige lyskilder på. Den innovative LED-lampe er blevet taget så godt imod, at Mater allerede nu lancerer to efterfølgere, nemlig en lidt større pendel på dia 15 cm og en gulvlampe.
"Ray har to unikke features, som får den til at skille sig ud fra andre lamper på markedet", forklarer Lasse Jensen fra PEDERJESSEN, der har designet Ray.

"Du kan retningsbestemme lyset, fordi den nederste del af lampen, der er i egetræ, blot er sat fast med magneter og derfor kan drejes uafhængigt af resten af skærmen. Derudover giver skærmen af træ også et væsentligt varmere lys, end når det er pakket ind i en stålskærm".

Den større udgave af pendlen har været efterspurgt til at lave grupperinger sammen med den mindre Ray-pendel, der blev lanceret sidste år. Sammen bakker de to hinanden op og giver dynamik i indretningen.

Find highres fotos af Ray her

Pendel, Terho, røget, transparent glas og sortolieret, FSC-certificeret lindetræ, E14-sokkel, fås i tre varianter, h 21,5-30 x dia 13,5-30,5 cm, DKK 1.995-3.995

Elegant nød – nu i sort

Finske Maija Pouskari er oprindeligt uddannet blomsterbinder, og et af hendes kendetegn som designer er en stærk reference til naturen. Lampen Terho har det finske navn efter sin form – agern. I dette tilfælde er 'hætten' FSC-certificeret lindetræ, som visuelt holder på en skærm af røget, transparent glas, der er mundblæst. Terho eksisterer allerede i en udgave i lyst træ og opalglas, men den nye version i en mørk kombination af materialer giver lampen et mere dramatisk udseende, hvor pæren i høj grad er med til at danne lampens karakter.

Alle højtopløselige billeder fra Mater kan downloades på fdaylife.dk.

Har du spørgsmål til produkterne, eller ønsker du at låne produkter til styling, bedes du kontakte Anja Hellberg hos FRIDAY på tlf. 2858 8076 eller anja@fday.dk.

Dansk design skabt til et langt liv

Mater er stiftet af CEO Henrik Marstrand i 2006 ud fra en vision om at forene god etik med smukt design og sublimt håndværk. Den ambitiøse, bæredygtige tilgang til produktionen er i dag en del af den danske virksomheds stærke DNA. I samarbejde med både etablerede designnavne og nye talenter kombinerer Mater highend-møbler og belysning med arbejdsmetoder, der støtter mennesker, miljø og lokale håndværkstraditioner.
Maters æstetik har klare referencer til skandinavisk minimalisme, og alle design er produceret efter bæredygtige metoder og med fokus på miljøvenligt materialevalg. Mater forhandles i 40 lande verden over.

Se mere på materdesign.com.

FRIDAY Communications -  Bredgade 25 F, 5. sal  - 1260 København K