2. februar 2021

Royal Run udsættes til september

20190610 royal run 1046.jpg

Det planlagte Royal Run i maj 2021 udsættes på grund af usikkerheden omkring corona-situationen. Den nye dato bliver søndag d. 12. september 2021.

Foto: Kongehuset

Styregruppen bag Royal Run har besluttet, at Royal Run i maj 2021 skal udsættes. Det skyldes, at der er for stor usikkerhed omkring corona-situationen i forhold til at lave et stort Royal Run allerede i maj måned.

Det fortæller talsmand for Royal Runs styregruppe, Morten Mølholm Hansen, direktør i Danmarks Idrætsforbund:

"Med den store usikkerhed, der er omkring corona-situationen, tror vi ikke, at vi allerede i maj måned kan gennemføre Royal Run i den størrelse og det format, der kendetegner begivenheden. Royal Run kan ikke nedjusteres og tilpasses corona-restriktioner i samme omfang som andre motionsløb, blandt andet fordi arrangementet skal kunne hænge sammen økonomisk," siger han og glæder sig samtidig over, at der er fundet en ny dato i efteråret:

"Vi forventer, at der til efteråret er bedre muligheder for at lave et stort, festligt Royal Run, og i samarbejde med de lokale foreninger og klubber, der står for afviklingen i byerne, har vi fundet en ny dato, så vi i fællesskab kan invitere danskerne til Royal Run i september - selvfølgelig i tråd med de retningslinjer, der fortsat måtte være på det tidspunkt," lyder det fra Morten Mølholm Hansen.

Tror på 2021

Fra både styregruppen, værtsbyer og de lokale klubber og foreninger, der arrangerer Royal Run, har der været stor velvilje for at få enderne til at mødes, så vi kunne finde en løsning i efteråret, fortæller DIF-direktøren:

"Royal Run er en helt særlig folkefest, hvor mange tusinder mødes i et idrætsfællesskab, hvor der er highfives med Kronprinsen, nærvær og uformel adfærd. Vi tror på, at 2021 ser lys ud i kraft af de vacciner, der er på vej, så vi vil se samfundet gradvist åbne mere op. Det glæder derfor vores alle sammens idrætshjerte, at vi kan udsætte Royal Run til efteråret og se frem til endnu en gang at invitere danskerne med i dette unikke, royale idrætsfællesskab," lyder det fra Morten Mølholm Hansen, der afrunder:

"Royal Run bidrager til at få endnu flere danskere til at snøre kondiskoene. Næsten en tredjedel af Royal Run-deltagerne har ikke tidligere deltaget i et motionsløb, og derfor er Royal Run en fantastisk begivenhed for Bevæg dig for livet, der arbejder for at gøre Danmark til verdens mest idrætsaktive nation."

Alle tilmeldte vil blive overflyttet til den nye dato, eller man kan vælge at få pengene refunderet. Mere information følger pr. mail til de tilmeldte i de kommende dage.

Fakta om Royal Run

• Royal Run 2021 afholdes i Danmark d. 12. september 2021
  • Der arbejdes fortsat på at finde en endelig dato for Royal Run 2021 i Grønland.
  • I Danmark afholdes Royal Run 2021 i Sønderjylland (Sønderborg), Aalborg, Odense og København/Frederiksberg.
  • De lokale arrangører er Sport Event Syd, Aalborg Atletik og Motion, OGF og Sparta. I Grønland er det Kim Godtfredsen, der sammen med Nuuk Kommune arrangerer Royal Run.
  • På Bornholm er der Royal Run uden kongelig deltagelse. Arrangørerne er DGI Bornholm og Viking Atletik.
  • I alle byer kan man vælge at gå eller løbe på enten One mile (1,6 km), 5 km og 10 km.
  • Royal Run blev første gang afholdt i 2018 i anledning af H.K.H. Kronprinsens 50-års fødselsdag. Her var 70.500 tilmeldt i Danmarks fem største byer.
  • Over 82.000 var tilmeldt Royal Run 2019

Talsmand: Morten Mølholm Hansen: 2166 3774

Kommunikationskonsulent: Jonas Hjortdal: 6055 9849

Følg Dansk Atletik Forbund:

Social media icon Social media icon Social media icon Social media icon