21. september 2018

La kreativiteten blomstre i kjøkkenet med Mette Blomsterberg

Ingenting er som hjemmebakte fristelser til dem man er glad i, og det kommer nok ikke som noen overraskelse at Mette Blomsterberg elsker nettopp det.

Mette Blomsterberg betrakter kjøkkenet som sitt kreative fristed. Det er her magien oppstår, og hun vil også gjerne inspirere andre til å finne ´kjøkkenlykken´. Og hvorfor godt redskap spiller en stor rolle i det å finne glede i kjøkkenet, forklarer hun her:

´Det er selvfølgelig sjovest at arbejde med lækre ting i god kvalitet, som man kan have gavn af længe. Så derfor siger jeg altid: hellere købe få gode ting i en god kvalitet, som du kan supplere hen ad vejen end en masse produkter, der ikke fungerer, som de skal, eller går i stykker´.

Mette Blomsterbergs gulrotkake i Blomsterbergs Springform

I Blomsterbergs sortiment er det nettopp derfor mange produkter som henvender seg til deg, som med gode råvarer og godt redskap gjerne vil trylle i kjøkkenet, enten du skal lage luftige boller, fylte sjokolader eller saftige kaker - og her deler Mette Blomsterberg en deilig oppskrift på sistnevnte.

GULROTKAKE 10 PERS.

Kake:

175 g finhakkede mandler,

175 g grovtrevne gulrøtter

1 ts vaniljesukker

150 g rørsukker

4 egg str. M

100 g hvetemel

1 ts bakepulver

2 ts malt kanel

1 dl nøytral matolje

1 stk. Blomsterbergs springform 24 cm i diameter.

Bakespray eller smaksnøytral olje til å smøre formen med.

Ostekrem:

½ vaniljestang, polynesisk

75 g melis

375 g fløteost naturell 23,5 %

3 ss sitronsaft

litt kanel til å drysse med

Kake

Bland finhakkede mandler og grovtrevne gulrøtter i en stor bolle.

Pisk, med en håndmikser, vaniljesukker, rørsukker og egg til en tykk og seig eggedosis. Bland mel, bakepulver og kanel og sikt det i mandlene og gulrøttene og bland det godt sammen.

Eggedosis og melblanding vendes forsiktig sammen. Tilsett oljen helt til sist og stopp når massen er jevnt blandet. Springformen smøres med bakespray eller smaksnøytral olje og røren fordeles jenvt i formen.

Stek den på 180 grader i ca. 25-30 minutter, eller til den gir etter ved et lett trykk.

La kaken avkjøles helt i formen, i romtemperatur.

Ostekrem:

Del vaniljestangen på langs og skrap ut kornene med en liten kniv. Mos kornene sammen med litt av melisen med kniven slik at kornene skilles.

Pisk kort sammen, med en håndmikser, vaniljesukker, sukker og fløteost. Bland til slutt i sitronsaften, og fordel den ferdige ostekremen med en palett over den avkjølte kaken. Dryss til slutt med litt kanel.

Tekst og bilder - se nedenstående filer:

F&H of Scandinavia A/S - Trollåsveien 34 - NO-1414 Trollåsen - Tel: +47 4000 5988 - E-mail: post@fh-as.no

Social media icon Social media icon Social media icon