Mariagerfjord får Danmarks første store eldrevne fejebil

Ny højteknologisk fejebil sparer atmosfæren for mindst 400 tons CO2

Fejebil_Rådhus_Hobro.jpg

Flemming Busk er glad for sin nye arbejdsplads; Danmarks første eldrevne fejebil.

Selvom Mariagerfjord Kommunes nye fejebil er kridhvid, så kører den rent faktisk på grøn energi. Og så er den lidt af en sensation. Det er nemlig den allerførste store eldrevne fejebil, der rammer de danske gader og veje.

Det er entreprenørafdelingen Park og Vej, der har købt det højteknologiske vidunder for den nette sum af 4,5 millioner kroner. Trods den store udskrivning bedyrer driftsleder Berit Kock Christmann, at den er en god investering for både kommunekassen og kommunens grønne klimaregnskab.

- Ser vi på økonomien i hele fejebilens levetid, så er den eldrevne fejebil en fin investering. Fejebilen er dyrere i indkøb, men billigere i drift. Det vigtigste er dog, at den boner positivt ud på kommunens klimaregnskab med en reduktion på 400 tons CO2 i løbet af blot ti år, siger Berit Kock Christmann.

Det nye model hedder MaxPowa V65e og leveres af den schweiziske producent Bucher Municipal.

Í følge teamleder Søren Munk skal fejebilen årligt køre mellem 1.000 og 1.200 timer på kommunens gader og veje. Her skal den feje gader, pladser og parkeringsarealer, rengøre inventar og vandkunst  og så skal den tømme ikke mindre end 12.500 vejbrønde. Den nye fejebil har nemlig en lang række andre smarte funktioner end blot gadefejning.

Fejesugebil

- Ja, man kan faktisk kalde den for en fejesugebil, siger Flemming Busk, der skal køre den nye grønne fejebil.

Han er både glad og stolt over at få fingre i Danmarks første eldrevne fejebil.

- Tænk at jeg skal køre med Danmarks første store eldrevne fejebil. Det er jo lidt som juleaften. Det bliver min arbejdsplads, så jeg er glad for, at den er topmoderne, støjsvag og komfortabel, og så er det jo et ekstra plus, at den også er en gevinst for klimaet og miljøet, fortæller Flemming.

Fejebilen er så smart, at den registrerer, hvor lang tid det tager at tømme de enkelte vejebrønde. Dermed får Vejafdelingen med tiden et godt redskab til at planlægge og optimere arbejdet. Det vil også reducere kommunens udgifter og CO2-aftryk.

Sand genanvendes
Men det stopper slet ikke her. Det er ikke kun den eldrevne fejebil, der gavner klimaet. Mariagerfjord Kommune begynder også at rense og genbruge det sand som fejebilen samler op. Indtil nu er det blevet transporteret med lastbil til rensning og genanvendelse i asfaltindustrien. Fremover bliver det renset i Mariagerfjord Kommune og Søren Munk forventer, at henved 80-90 procent af materialet kan genbruges som vejmateriale. Det vil også spare atmosfæren for en betydelig mængde CO2.

- Det resterende materiale sender vi til et firma, som kan sortere det yderligere, slutter Søren Munk.

• Driftsleder Berit Kock Christmann, Park og Vej, tlf. 20582453.

Mariagerfjord Kommune

Nordre Kajgade 1 | 9500 Hobro | Tlf: 97 11 30 00 | raadhus@mariagerfjord.dk