14. februar 2017

Jazzen bliver gentænkt med orientalsk inspiration

Med hele 37 musikere på scenen kan publikum se frem til et helt nyt musikalsk udtryk, når Randers Kammerorkester i samarbejde med big bandet "Blood, Sweat, Drum + Bass" indtager Værkets Koncertsal onsdag den 22. februar, kl. 19.30. Koncerten i Randers er premieren på en turnétur i anledningen af Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017.

IMAGE

En lille gruppe fra det 37 mands store ensemble øver sammen med oud-spilleren, Maher Mahoud, fra Syrien forud for premieren i Randers den 22. februar.

Under titlen "Vinterjazz 2017" præsenterer de to ensembler et enestående samarbejde med de tre syriske topmusikere; Moslem Rahal, Maher Mahoud og Jehad Jazbeh. Formålet er at gentænke jazzen og den klassiske kammermusik i et kulturmøde, hvor mellemøstlige fløjte- og strengeinstrumenter som ney og oud møder vestens musiktradition med saxofon, violiner og trommer. Dirigentpodiet bliver delt mellem orkesterchef David Riddell fra Randers Kammerorkester og Chappe alias Jens Christian Jensen, der er leder af Blood, Sweat , Drum + Bass.

"Vinterjazz 2017" er en miniturné, der efter premieren i Randers fortsætter til Aarhus, København og Lund i Sverige. Koncerterne bliver en trekant mellem det klassiske orkester, det rytmiske big band og de mellemøstlige melodier og rytmer. Publikum kan se frem til en anderledes og nyskabende koncertoplevelse med et helt nyt musikalsk udtryk.

Nyt musikalsk værk bliver uropført
Et af højdepunkterne bliver uropførelsen af Jens Christian Jensens "Concierto de Scheherazade", der er komponeret med støtte fra Statens Kunstfond. Værket bygger bro mellem en vestlig og mellemøstlig musiktradition, der mødes på lige vilkår og skaber en ny symbiose med helt nye klange. Derudover forener værket to vestlige musiktraditioner, der sædvanligvis betragtes som adskilte verdener: den klassiske og den rytmiske musik.

"Vi gentænker jazzen på en helt ny måde ved at sammensætte tre forskellige musiktraditioner. Det bliver det rytmiske udtryk fra jazz- og bigband-traditionen sat sammen med den melodiske tone, der kendetegner den syriske musik. Dertil kommer klangen fra det klassiske orkester. Det bliver en helt unik oplevelse som på en gang udfolder en stor og farvestrålende lyd fra det i alt 37 mands store ensemble, men som også giver plads til at de enkle instrumenter kommer i centrum og folder sig ud," lover Jens Christian "Chappe" Jensen.

"Concierto de Scheherazade er skrevet med inspiration fra historien om Scheherazade, der redede livet ved at mestre fortællekunsten. I løbet af tusind og én nætter fortalte hun lige så mange eventyr til kong Shahryar, der ender med at blive forelsket i den fantasifulde eventyrfortæller.

Stjerne-komponisten og mester-eleven
Oprindeligt var det planen at en af Syriens allerbedste komponister og oud-spillere, Issam Rafea, skulle deltage i "Vinterjazz 2017". Men som syrisk flygtning med bopæl i USA kan Issam Rafea ikke få visum til at rejse ind i landet igen efter et besøg i Danmark. Derfor bliver Issam Rafea erstattet af hans tidligere elev, Maher Mahmoud, der siden 2013 har opholdt sig i Danmark. Maher Mahmoud underviser og studerer på Musikkonservatoriet i Aarhus. I vestlig sammenhæng har han blandt andet samarbejdet med Brian Eno, Dicte og Aarhus Jazz Orchestra. Maher Mahmoud har desuden taget initiativ til The Syrian Expat Ensemble, der består af danske og syriske musikere.

Derudover spillede Maher sammen med den britiske sanger og sangskriver Damon Albarn på Roskilde Festival sidste år, hvor de to andre syriske topmusikere; Moslem Rahal og Jehad Jazbeh i øvrigt også deltog.

Den samlede turnéplan for Vinterjazz 2017:

• 22.2 2017 Værket Randers, kl. 19.30.
  • 23.2 2017 Amager Bio København, kl. 20.00.
  • 24.2 2017 Musikhuset Aarhus, kl. 20.00.
  • 25.2 2017 Mejeriet Lund, kl. 13.00.

Koncerterne gennemføres med støtte fra Statens Kunstfond, Aarhus Kommune, Randers Kommune, Koda, Dansk Kapelmesterforening og Sparekassen Kronjylland.

Fakta om de medvirkende:

• Maher Mahmoud er uddannet på Oud fra the Arabic Music Department at High Institute of Music in Damascus. Siden 2009, har Maher spillet med forskellige ensembler i Denmark, England og resten af Europa - her i blandt med Damon Albarn & Brian Eno, Dunia Ensemble, Grænseløs, Dicte, JSO Bremen-Nord Philharmonic Orchestra, RUM, Blood-Sweat-Drum & Bass big band, S. Møller Big Band, Aarhus Jazz Orchestra, Listen! Trio, Nouri Iskandar String Quartet and Li Dine. Hans debut album Mirage blev udgivet i 2010. Maher Mahmoud er i dag bosiddende i Aarhus.

• Moslem Rahal er uddannet fra the High Institute of Music in Damascus, hvor han også har arbejdet som lærer. Han er tidligere solist i The Syrian National Symphony Orchestra og medlem af The National Arabic Music Group. Han har været solist med Philharmonic Orchestra of Qatar og har optrådt bl.a. i The Royal Albert Hall, London, Theatre Champs Elysees , Paris og i Kennedy Center i Washington. Nu arbejder Moslem Rahal især i Spanien.

• Jehad Jazbeh er uddannet fra the High Institute of Music in Damascus. Han er tidligere koncertmester ved Arap youth philharmonic orchestra og medlem af The National Arabic Music Group, Camelia Band og Syrian String Group. Jehad Jazbeh har spillet intensivt med kunstnere som Ziad AlRahbani og Marcel Khalifa Jehad Jazbeh er i dag bosiddende i Tyskland.

• Randers Kammerorkester er Danmarks eneste permanente professionelle kammerorkester. Orkestret spiller hvert år omkring 110 koncerter, der tæller orkester- og kammerkoncerter i Randers og det øvrige Danmark, slotskoncerter, skolekoncerter, børnekoncerter og operaforestillinger. Sammen med regelmæssige transmissioner i Danmarks Radio, en lang række cd-udgivelser og workshops har orkestret markeret sig som en vigtig institution i dansk musikliv.

• Blood Sweat Drum+Bass
    Dette meget unikke orkester tæller 25 personer, med en besætning bestående af 14 blæsere, 2 sangere samt 9 i rytmegruppen. Blood Sweat Drum + Bass har eksisteret siden 2001 med meget få udskiftninger, og arbejder som et kollektiv/band, der bruger fælles tid på at finde en sound i orkestret ud over det noterede, ligesom orkesteret rummer mange meget personlige solister. Al musik som orkestret spiller er originale kompositioner og alle arrangementer er skrevet specielt til BSD+B af kunstnerisk leder Jens Christian "Chappe" Jensen. Orkestret har allerede væsentlige milepæle bag sig med 6 CD-udgivelser og med optrædener i det meste af Europa på diverse festivaler som: Roskilde Festival (2007 og 2012), Copenhagen Jazzfestival (bl.a. Det Kgl. Teater 2010 og Den Sorte Diamant 2011), Aarhus Jazzfestival (hvert år) samt større festivaler i Norge, Tyskland, Frankrig og Portugal, samt på JazzAhead Bremen 2014 og Cairo Jazz Festival 2015. Orkestret har gennem årene bl.a. arbejdet sammen med følgende kunstnere: Arve Henriksen, Jørgen Munkeby, Audun Kleive, Geir Lysne, Jim McNeely, Dave Douglas, Palle Mikkelborg, David Liebman, DJ Static, Jokeren, Peter Sommer, Essam Rafea, Moslem Rahal, Bila Irshed, Maher Mahmoud og Naseer Shamma.

Jens Christian "Chappe" Jensen, Blood, Sweat, Drum + Bass, mobil: 5117 6457, e-mail: chappe@tdcadsl.dk

Bjarne Mørch Jensen, Kommunikation vedr. Randers Kammerorkester, tlf.: 8641 2833, e-mail:
bmj@randers-kammerorkester.dk

Maher Mahmoud, syrisk oud-spiller, mobil: 5334 5220, e-mail: maher379@hotmail.com

Website:

www.bloodsweat.dk

www.randers-kammerorkester.dk

Randers Kommune - Laksetorvet - 8900 Randers C - E-mail: kommunikation@randers.dk - www.2017iranders.dk

Social media icon Social media icon Social media icon Social media icon