Pressemeddelelse 20. september 2018

Pilotprojekt har øget elevers viden om erhvervsuddannelse og dagligdagen i en virksomhed

8. klasses elever på tre skoler i Mariagerjord Kommune har deltaget i et pilotprojekt med det formål at øge elevernes viden om erhvervsuddannelse og dagligdagen i en virksomhed. Pilotprojektet har ligeledes haft til formål at udvikle samarbejdet mellem skolerne, Ungecenter Mariagerfjord og de lokale virksomheder i Mariagerfjord Kommune. Begge målsætninger er blevet indfriet.

Efter 17 års nedgang viser de nyeste opgørelser, at flere unge på landsplan begynder at vælge en erhvervsuddannelse, og den udvikling vil Mariagerfjord Kommune også gerne biddrage positivt til.

- Vi har mange virksomheder i Mariagerfjord Kommune, som har brug for unge med en erhvervsuddannelse, og vi har derfor gjort en særlig indsats for at vende kurven i vores kommune og fået flere unge til at få øjnene op for en erhvervsuddannelse. Og netop den positive udvikling bakkes op af vores lokale virksomheder, som gennem Dansk Industris seneste erhvervsklimaundersøgelse, sender os ind på listen som den 19. bedste kommune ud af 93, siger Edin Hajder, formand for Udvalget for Arbejdsmarked og Uddannelse.

Mere sammenhæng mellem folkeskolen, Ungecenter Mariagerfjord og erhvervslivet

For at få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse i Mariagerfjord Kommune, har det krævet, at folkeskolerne, Ungecenter Mariagerfjord, Virksomhedsservice og de lokale virksomheder har skullet indgå et langt tættere samarbejde.

- Det har været en udviklende og lærerig proces at indgå et så stærkt tværfagligt samarbejde med tydelige fælles mål til gavn for både de unge og virksomhederne i vores kommune. Vi har nu evalueret forløbet, og både elever, lærere og virksomheder giver udtryk for en generel tilfredshed med forløbet. Heldigvis er der også kommet mange gode inputs til måder, vi fremadrettet kan forbedre og udvikle konceptet på, fortæller Arne Omar Sørensen, Skoleleder på Søndre Skole i Hobro.

På baggrund af de positive resultater med pilotprojektet, er det blevet vedtaget, at projektet forlænges med yderligere et år for herigennem at opnå mere viden og sikre, at kvaliteten i konceptet optimeres.

- I Mariagerfjord Kommune finder vi det vigtigt, at de unge kommer ud og oplever livet udenfor bøgerne i en tidlig alder. De unge skal have mulighed for at få en fornemmelse af, hvad der foregår i erhvervslivet og samfundet, inden de står overfor selv at skulle vælge uddannelse efter folkeskolen, fortæller Svend Madsen, formand for Udvalget for Børn og familie i Mariagerfjord Kommune.

På sigt er ambitionen, at alle skoler med 8. årgang i Mariagerfjord Kommune skal tilbyde praktikforløb med udgangspunkt i det afprøvede og tilrettede koncept.

Skolechef Stefan Christiansen tlf. 61 19 44 96

Arbejdsmarkedschef Michael Tidemand tlf. 23 33 50 03