17. juni 2018

Kæmpe folkefest i Helsingør - Helle Frederiksen vinder sølv

Helle Frederiksen kunne lade sig hylde med en flot sølvmedalje ved det største og mest betydningsfuldt triatlonmesterskab på distacen 1,9km svøm, 90km cykling og 21,1km løb. Fotograf: Getty Image for IRONMAN

Det hele startede med et kæmpe brag fra kanonerne på Kronborg Slot kl. 08.50 og godt fire timer senere kunne de nye europamester kåres, oven på et fantastisk race, hvor tusindvis og atter tusindvis af tilskuere allerede fra morgenstunden omdannede Helsingør til en stor folkefest. Øverst på podiet endte det med amerikansk og australsk triumf, som vindere af den største og mest prestigefyldte Europæiske triatlontitel over 1,9km svømning, 90km cykling og 21,1km løb, i det åbne Europæiske mesterskab for verdens bedste triatleter.

Der var på forhånd lagt op til, at det ville blive en historisk dag i Helsingør. KMD IRONMAN 70.3 Europamesterskabet havde deltagerrekord blandt både de professionelle atleter og almindlige deltagere. 2.800 deltagere fra 50 nationer var til start da starten gik.

Helle Frederiksen startede som lyn og torden i vandet, for at sætte konkurrenterne under stort pres. Helle kommer op af vandet med et forspring på 2 minutter ned til de næste.

I herrernes race, hvor 50 af europa- og verdens allerbedste pro'er var til start, var den forsvarende europamester Michael Raelert fra Tyskland og Adam Bowden fra England efterfulgt af den meget talentfulde amerikaner Rodolphe Von Berg der kom først op af vandet.

KMD IRONMAN 70.3 Europamesterskabet er i stil med French Open i tennis, et åbnet mesterskab hvor alle verdens bedste triatleter må deltage. Hvilket er medvirkende til, at det er så svært at vinde og prestigen er så stor.

På de 90km cykling, var det for kvindernes vedkommende et race hvor Helle Frederiksen i starten udbyggede forspringet ned til forfølgerne, hvor den australske legende Melissa Hauschildt var nærmeste forfølger efterfulgt af den svenske triatlet med det meget svenske klingende navn; Sara Svensk.

I herrernes race var der masser af skiftende positioner hele dagen i top 20, hvor alle jagtede de forreste fire, hvor Rudolphe Von Berg, Michael Raelert, Adam Bowden og Emilio Aguayo Munoz fra Spanien længe havde et forspring på godt et minut ned til en større gruppe af hårdt jagtende profiler som Maurice Clavel fra Tyskland, Bart Aernouts fra Belgien og Ruidi Wild fra Schweiz.

Fem km før mål får Helle Frederiksen defekt på forhjulet og må derfor bremse meget og cykle de sidste kilometer uden luft i forhjulet. Det betød at Melissa Hauschildt i sidste skiftezone kunne løbe ud på det afsluttende halvmarathon en minut foran Helle Frederiksen. Et forspring Helle Frederiksen trods et sandt arbejdsraseri aldrig fik lukket heltmog til sidste var forspringet fra Melissa til Helle 2 minutter og 26 sekunder. Derfor blev det endnu engang til en flot sølvmedalje ved det prestigefyldte mesterskab som samtidig for første gang i karrieren sikre Helle Frederiksen kvalifikation sig til IRONMAN VM på Hawaii:

Herrernes titel gik efter et fuldstændigt vanvittigt race til den unge up-and-coming stjerne Rudolphe Von Berg. Men først efter 21,1 km hæsblæsende jagt. Hvor afgørelsen først faldt på de absolut sidste meter. 2km før mål lå det til britiske Adam Bowden, men med en vild slutspurt kunne Rudolphe Von Berg krydse målstregen til karrierens absolut største sejr bare 30 sekunder foran Adam Bowden. Opgøret om tredjepladsen var mindst lige så tæt, her trak Belgiske Bart Aernouts det længste strå.

Sagt efter racet:

Citat Rudolphe Von Berg:

"Det er vildeste race jeg har oplevet med så mange stærke navne der gav alt derude. Det er anden gang jeg er med her i Helsingør, og jeg elsker simpelthen at race her. Selvom jeg var bagud med 2km igen, vidste jeg at jeg havde lidt ekstra i benene, og det havde Adam heldigvis ikke, men sikke et race fra ham også."

Citat Melissa Hauschildt:

"Tilskuerne i Danmark er noget helt særligt og helt anderledes triatlon andre steder, så mange på hele ruten hele dagen. Føler jeg stadigvæk har jetlag oven på al den larm og opbakning. Sort tillykke til Helle også, det var uheldigt at hun fik defekt,"

Citat Helle Frederiksen:

"Jeg kom for mere, men jeg er også glad og stolt over at vinde sølv, Mel (red: Melissa) er ikke en Frk. hvem som helst, hun har flere VM titler på cv'et, men hvor ville jeg have elsket at løbe ud på løbet som nr. 1 så det var de andre der skulle jagte mig og ikke omvendt,"

"Nu har jeg sikret mig kvalifikation til VM på Hawaii for første gang og det er jeg enormt stolt over. Og så må jeg bare komme tilbage og vinde næste år, jeg vil simpelthen have den her titel på et tidspunkt":

Med de nye Europamestre kåret stopper festen dog ikke i Helsingør, helt frem til 18.30 strømmer glade og trætte motionister i mål ved Kulturværftet foran Kronborg Slot.

Kvinder - top 3

Melissa Hauschildt (Australien)     4t07m18s

Helle Frederiksen (Danmark).      4t09m43s

Sara Svensk (Sverige)                 4t17m11s

Mænd - top 3

Rudolphe Von Berg (USA)      3t40m22s

Adam Bowden (England)       3t40m52s

Bart Aernouts (Belgien)         3t44m38s

Fakta.

IRONMAN 70.3 Europamesterskabet er det største og mest prestigefyldte mesterskab en triatlet kan vinde i Europa på distancen. Pro-atleterne dyster om en præmiesum på 500.000kr og samtidig kvalifikation til IRONMAN VM.

Foruden de bedste professionelle atleter er der deltager rekord med 2.800 deltagere fra 50 forskellige nationer.

Helsingør har hele søndagen været omdannet til en kæmpe stor folkefest i takt med at flere og flere af de 2.800 deltager kom ud på løberuten og til sidst i mål. Foto: IRONMAN Danmark

Frej Elbæk Schjedal, kommunikationschef IRONMAN,  tlf 30 91 72 01