18. december 2018

Preview image

AART transformerer historisk skole i Aarhus

N.J. Fjordsgade Skole har i mere end 100 år tjent som skole på Frederiksbjerg. Men med etableringen af den nye Frederiksbjerg Skole har den udtjent sit formål. AART architects har derfor renoveret og transformeret den bevaringsværdige bygning til et forenings- og fritidshus, hvor aarhusianerne fremover kan dykke ned i alt fra e-sport, yoga og boksning til undervisning i kreative, sproglige og musiske fag.

"AART har set muligheder, som vi ikke selv har set. Det er sin sag at transformere en skole fra begyndelsen af 1900-tallet til nye anvendelige rumligheder, som tilgodeser nutidens krav og behov, og her har AART ydet en meget kompetent rådgivning," udtaler Niels Rask fra Aarhus Kommune Sport & Fritid, der er bygherre på projektet.

AART architects har været arkitekt og totalrådgiver på projektet, hvor de har samarbejdet med Tækker Rådgivende Ingeniører og AART designers som underrådgivere på renoveringen og transformationen af den 6.000 kvadratmeter skole, der stammer fra 1910 og i dag er erklæret bevaringsværdig.

Fremhæver dansk bygningskultur

Med en mere end 100 år gammel bygning var kravene til forbedringer mange ved projektets begyndelse. Bag det nye forenings- og fritidshus ligger derfor en gennemgribende renoverings- og transformationsopgave, hvor nye trappekerne er etableret, gammelt tømmer er udskiftet i bygningskonstruktionen og meget mere. Det hele med fokus på at opdatere de fysiske rammer i henhold til alle gældende myndighedskrav - og vel at mærke uden at gå på kompromis med bygningens bevaringsværdige kvaliteter.

"N.J. Fjordsgade Skole står som et smukt eksempel på dansk bygningskultur, og det har den gjort i mere end 100 år. Vi er derfor gået ydmygt til opgaven og har i respekt for de historiske rammer efterladt et så lille aftryk som muligt. For os har det været afgørende at fremhæve de mange kulturbærende værdier, samtidig med at vi har bragt bygningen i spil på ny," udtaler Mikkel Seier Christoffersen, associeret i AART architects og leder af arkitektvirksomhedens transformationsteam.

Elevator spejler historien

"Elevatoren i foyeren er et godt eksempel på, hvordan vi har balanceret det moderne med det historiske. For klædt i spejle smelter elevatoren næsten usynligt sammen med de smukke, historiske rammer, samtidig med at den - ganske subtilt - giver bygningen en moderne kant og karakter. Den indkapsler på den måde selve essensen af vores arbejde. Et arbejde, hvor vi sammen med vores gode samarbejdspartnere har fornyet for at bevare," udtaler Mikkel Seier Christoffersen.

Ud over den spejlende elevator føjer det specialdesignede inventar også en moderne dimension til de historiske rammer - vel at mærke med det formål at understøtte livet og aktiviteterne i huset.

"Da huset skal understøtte og fremme mange forskellige aktiviteter, har et gennemgående tema for udviklingen af inventaret været fleksibilitet og multianvendelighed. De specifikke løsninger har vi derfor udviklet i tæt dialog med de kommende brugergrupper, som i fællesskab og hver for sig har bidraget med konstruktive input om krav, behov og ønsker," fortæller Morten Hove Lasthein, partner og designschef i AART designers, der er et selvstændigt designfirma med tæt tilknytning til AART architects.

"Det har resulteret i et overordnet inventarkoncept, som skaber sammenhæng på tværs af huset og samtidig åbner op for individuelle tilpasninger rummene og funktionerne imellem," tilføjer han.

Projekt

Fjordsgade forenings- og fritidshus

Beliggenhed

Frederiksbjerg, Aarhus

Konkurrence

2015, vinderforslag i tilbudskonkurrence

2018, indviet

Størrelse

6.000 kvm

Bygherre

Aarhus Kommune Sport & Fritid

Entreprenør

Færch & Co.

Arkitekt og totalrådgiver

AART architects

Ingeniør

Tækker Rådgivende Ingeniører

Inventar

AART designers

i samarbejde med Lokale og Anlægsfonden

Pressefotos skal gerne krediteres Kontraframe.