13. maj 2019

Google lærer danske skolebørn at kode

Omkring 1.000 5. og 6. klasseselever har siden 2018 været på skolebænken hos Google. 14. og 15. maj skal elever fra Guldberg Skole lære at kode i Det Digitale Læringshus på Nørrebrogade i København. Pressen er velkommen.

Kodning er en moderne kompetence, som giver børn mulighed for at skabe ny teknologi i stedet for kun at være brugere. Det stimulerer deres problemløsningsevner, logik og kreativitet, og på den måde får børnene evner, som kan anvendes på tværs af forskellige fag.

Google har en ambition om at lære 10.000 børn fra Norden og Benelux at kode i programmet CS First i 2018-2020. Og Danmark er allerede godt på vej. Indsatsen med at lære danske børn at kode sker i samarbejde med skoler, fritidsklubber og biblioteker. Og her er der stor interesse for initiativet. Siden lanceringen i 2018 har knap 1.000 skolebørn lært at kode i CS First. Årsmålet for 2019 er, at 1.200 børn lærer at programmere i CS First. Børnene går typisk i 5. og 6. klasse.

Målet med indsatsen er ifølge Googles Mette Knak, som var med til at starte initiativet op i Danmark, at inspirere børnene i en ung alder til at interessere sig for datalogi.

“Danske virksomheder efterspørger i stigende grad medarbejdere med kompetencer indenfor teknologi, og særligt dem, der kan kode og programmere, er i høj kurs. Og hvis det danske samfund skal kunne opfylde dette behov, er der brug for, at skoleelever allerede i en tidlig alder får øjnene op for programmering og forstår, hvad det indebærer samt de  muligheder det fører med sig. Det vil vi fra Googles side gerne hjælpe med ved at facilitere de her workshops og vække interessen hos børnene,” fortæller Mette Knak

14. og 15. maj er det elever fra Guldberg Skole, som skal prøve kræfter med programmering. Det sker i Det Digitale Læringshus på Nørrebrogade i København. Pressen er velkommen.
16. maj skal elever fra Mølleholmskolen i Tåstrup på CS First workshop hos Google.

Fakta om CS First

• CS First er et af Googles mange initiativer, der fokuserer på at gøre undervisning i programmering og datalogi mere lettilgængeligt.
  • CS First-projekter er baseret på blokprogrammering ved hjælp af Scratch.
  • CS First indfører eleverne i centrale datalogiske begreber. Hvert tema består af 8 aktiviteter, som hver især tager ca. en time at gennemføre.
  • Alle kan undervise i CS First. Både lærere, forældre og bibliotekarer har deltaget i CS First. Man behøver ikke at have erfaring med programmering. En række instruktionsvideoer fører eleverne gennem hver aktivitet, og undervisningsmaterialerne er gratis.
  • Læse mere om CS First her: https://csfirst.withgoogle.com/s/da/home

Louise Wendelbo: 28 44 77 56 // lwendelbo@google.com