2. juni 2017

IMAGE

30 år med Blå Flag på danske strande

Om få dage starter badesæsonen for alvor og i år er det 30 år siden, Friluftsrådet hejste det første Blå Flag på en strand i Danmark, som et blafrende symbol på rent badevand.

I 1987 blev de første Blå Flag givet til strande og havne i Danmark, der gjorde en ekstra indsats for miljøet og sikrede rent badevand til strandgæsterne. Dengang var der 19 strande, der fik tildelt flaget af Friluftsrådet, mens det blafrende kvalitetsstempel vajer i flagstængerne på 227 strande og 19 havne. I 1988 kom de første havne til og også DSB-færgerne Peder Pårs og Niels Klim sejlede med Blå Flag. Da Blå Flag var startet to år forinden i Frankrig greb Friluftsrådet ideen i Danmark og her blev den franske forbindelse understreget ved, at det første Blå Flag til sejlere blev overrakt til Prins Henrik, der hermed kunne hejse det på kongeskibet Dannebrog.

"Det har altid været vigtigt for Friluftsrådet, at der også er fokus på at passe på naturen, formidle naturen og give glæden ved livet i vandkanten videre. Ved at formidle nogle af de oplevelsesmuligheder naturen giver, får strandgæsterne tilføjet en ekstra dimension til strandturen. Det er vores håb, at de herigennem bliver bevidst om, at de er på besøg i et stykke natur, som er værdifuld, og som er noget vi skal værne om. Vi skal ikke tage hverken naturen eller mulighederne for at færdes langs de frie danske kyster for givet" siger formand for Friluftsrådet Lars Mortensen.

Internationalt kendt og anerkendt flag

I dag er der flere end 4000 Blå Flag i 47 lande over hele verden og turistmyndigheder- og organisationer har stor glæde af det velkendte flag i markedsføring af stederne som populære feriedestinationer.

"En ting er de oplevelser og faciliteter man kan forvente på Blå Flag strande over hele verden, men det globale perspektiv er også vigtigt i forhold til miljøet. Kun hvis vi står sammen på tværs af lande kan vi gøre en indsats for kloden og i mange lande er der ikke de samme miljøkrav, som vi har i Danmark - og som vi i øvrigt heller ikke havde herhjemme, da Blå Flag blev indført for 30 år siden" siger Lars Mortensen.

En enkelt strand har opnået flaget alle 30 år, det er Vedersø Klit Strand i Ringkøbing-Skjern Kommune. 30-års jubilæet fejres på Vedersø Klit Strand på mandag den 5. juni med et arrangement hvor både Ringkøbing-Skjern Kommune og formand for Friluftsrådet, Lars Mortensen er repræsenteret og der er aktiviteter på stranden.

Se mere på www.blaaflag.dk

Bjarke Frandsen, Blå Flag konsulent, tlf. 42 60 50 13, bll@friluftsraadet.dk

Astrid Bjørg Mortensen, kommunikationschef Friluftsrådet, tlf. 24 65 62 30, abm@friluftsraadet.dk

Friluftsrådet, sekretariatet - Scandiagade 13 - 2450 København SV