8. marts 2019

Se, mærk og hør om byens nye rådhustorv

Vejle Kommune inviterer til borgermøde om det nye rådhustorv på Vejle Rådhus torsdag den 14. marts.

Visualisering af Rådhustorvet (skitse)

Hvordan mon det kommende rådhustorv vil føles under fødderne? Og mindst lige så vigtigt - hvordan kommer det til at se ud?

De spørgsmål og mange flere har borgerne i Vejle nu mulighed for at få svar på, når Vejle Kommune inviterer til borgermøde om renovering af Rådhustorvet på Rådhuset i Vejle torsdag 14. marts kl. 19-20.30.

En levende midtby

Teknisk Udvalg har allerede godkendt, at det nye torv vil strække sig fra facade til facade, og at det bliver en jævnt hældende flade belagt med brosten - med samme udtryk, som torvet havde tilbage i 30'erne. Tilbage står selve udsmykningen af torvet. Der er nu sat gang i at detaljere projektet yderligere - med mulighed for blandt andet kunst, beplantning og belysning - så byens vigtigste torv kan danne ramme om både hverdagsbrug og aktiviteter til gavn for bylivet.

- Vi ved, at vejlenserne er meget optaget af vores alles Rådhustorv. Derfor vil vi gerne byde dem med ind og se de foreløbige tegninger og få en god dialog om torvets nye udformning, siger Christoffer Aagaard Melson, formand for Teknisk Udvalg i Vejle.

Plads til flere

Arbejdet med at renovere byens rådhustorv bunder i et ønske om at skabe plads til flere mennesker på torvet. Ved at genindføre den åbne plads uden trapper og niveauer, vil torvet kunne blive op mod 40 procent større.

Samtidig er renoveringen et af de sidste skridt i en langsigtet strategi om at skabe en smuk og sammenhængende bymidte og styrke bylivet og handelen i Vejle midtby.

Prøvefelt af det nye torv

I øjeblikket er der lagt et prøvefelt i det ene hjørne af Rådhustorvet. Her kan byens borgere, virksomheder og foreninger se og afprøve, hvordan den nye belægning og hældning vil kunne komme til at se ud og føles under fødderne. På prøvefeltet testes særligt hældningen, men også forskellige stenstørrelser, overflader og fugefarver.

Borgermøde 14. marts

På borgermødet vil der blive rig mulighed for at se og høre mere om ideerne til det renoverede torv.

I første del af mødet byder formand for Teknisk Udvalg Christoffer Aagaard Melson velkommen, inden stafetten gives videre til stadsarkitekt Lisbet Wolters, som vil fortælle mere om projektet.

I den sidste del af borgermødet er der plads til spørgsmål og mulighed for at træde ud på Rådhustorvet og med egne øjne og fødder at se og teste prøvefeltet.

Borgermødet foregår på Rådhuset i Vejle 14. marts fra kl. 19 til 20.30.

Fakta

• Arbejdet med renoveringen af Rådhustorvet blev sat i gang tilbage i 2015 med workshops for politikere, butikker og borgere.
  • Det nuværende Rådhustorv blev skabt i 1950'erne. Når torvet står færdigt, vil det i udstrækning og belægningsvalg minde om torvet, som det så ud i 1930'erne.
  • Renoveringen af Rådhustorvet forventes at beløbe sig til ca. 6,5 mio. kr.
  • Rådhustorvet er en del af Vejle Kommunes strategi om at skabe en levende og oplevelsesrig midtby, som kan være med til at styrke Vejle som en attraktiv bosætnings- og handelsby.

Rådhustorvet anno ca. 1930. Foto: Vejle Stadsarkiv.

Christoffer Aagaard Melson, formand for Teknisk Udvalg Vejle Kommune, telefon: 26 28 82 02
Camilla Jørgensen, arkitekt, Vejle Kommune, telefon: 76 81 22 43