Pressemeddelelse 3. december 2021

Finn Elias Svit stopper som leder på Mariagerfjord Kulturskole

Efter 17 års virke som musik- og kulturskoleleder har Finn Elias Svit valgt at trække sig tilbage fra lederstolen. Med udgangen af december 2021 stopper han som leder på Mariagerfjord Kulturskole.

Portrætfoto af Finn Elias Svit.jpg

Finn Elias Svit stopper som kulturskoleleder med udgangen af 2021.

Der er sket meget siden Finn Elias Svit første gang satte sig i kulturleder-stolen. Dengang hed det Hobro Musikskole, også kendt som Montana, og ved kommunesammenlægningen i 2007 blev det til Mariagerfjord Kulturskole, hvor Finn Elias Svit blev udpeget til fortsat at stå i spidsen.

Udviklingen er til at få øje på, både fordi skolen i dag rummer meget mere end musikundervisning, og også fordi visionerne gennem tiden har været store og mange mål er nået. Men med udgangen af året er det slut med den erfarne kulturskoleleder bag roret.

"Nu er tiden kommet til, at jeg trækker mig tilbage fra opgaven som kulturskoleleder på Mariagerfjord Kulturskole, for at gå på efterløn og derefter pension. Når det sker nu, er det fordi jeg ønsker mere tid til min familie og her sammen med min kone, Helle, at flytte til Sjælland. I nogen tid har jeg tænkt over, hvornår det rette tidspunkt var for mig.

Med afsæt heri har jeg valgt at stoppe som leder med udgangen af december måned. Jeg finder, at jeg giver en skole videre, der har et mangfoldigt og bredt elev- og aktivitetsgrundlag, en kompetent og energisk medarbejderstab, samt mange fine samarbejder både i kommunen og uden for kommunen. Årene har budt på mange opgaver og samarbejder, som jeg sætter stor pris på at have været en del af. At have været med i både de første tiltag omkring skolens tilblivelse og se den vokse til den skole, den er i dag, har været en spændende og indholdsrig rejse.

Kulturskolen har markeret sig på højeste niveau med udvidet samarbejde om både projekter og undervisningstiltag med en række skoler og gymnasiet, udvikling af unge talenter inden for musik og scenekunst, orkestre på Mariagerfjord Idrætsskole og Solhverv Privatskole, samarbejde med Hobro Garden og Hobro Kirke, babyrytmik og lungekor samt ikke mindst markeret sig som landets førende rytmiske korskole.

Jeg glæder mig til at kunne give familien, vennerne og mine fritidsinteresser hele min opmærksomhed", - fortæller Kulturskoleleder Finn Elias Svit om sin fratræden.

En aktiv kulturskoleleder der siger farvel til en skole i udvikling

Gennem årene har den nu snart afgående kulturskoleleder været særdeles aktiv på den kulturelle scene. Han har gået forrest i udviklingen af kulturlivet i Mariagerfjord og i det hele taget været bannerfører for, at alle skal have adgang til og oplevelser med kultur.

Som professionel udøvende klassisk guitarist har han desuden rejst både Danmark og verden tynd på koncertturnéer og stået i spidsen for den årlige Aalborg Internationale Guitarfestival.

For kommunens Fagchef for Kultur og Fritid, Joan Henriksen Kamstrup, var det både med stor beklagelse og fuld forståelse for beslutningen, at hun modtog opsigelsen:

"Finn efterlader sig en meget professionel drevet kulturskole, som vi alle er og kan være meget stolte af, og det skal Finn have stor tak for. Finn har stået ved roret i hele Kulturskolens levetid i Mariagerfjord Kommune, sammen med skolens dygtige medarbejdere".

Det er Kulturskolens souschef Ask Andreassen, der i en periode i det nye år vil varetage rollen som konstitueret kulturskoleleder.

"Jeg vil forsøge at gøre skiftet så smidigt og ordentligt som muligt og sikre, at vores medarbejdere, samarbejdspartnere, og ikke mindst vores elever, fortsat får en god service.

Finn har ydet en kæmpe indsats for vores skole - en indsats vi kun kan være taknemmelige over og respektere. Han har bidraget til at skabe det ambitiøse mind set, der har 'flyttet' skolen fremad gennem alle år, til inspiration for alle os omkring skolen".

Ask Andreassen vil sidde i den konstituerede stilling, indtil man har fundet den helt rigtige Kulturskoleleder, der kan tage stafetten videre med både drift og udvikling. - En kommende Kulturskoleleder, der kan være med til at sikre, at Mariagerfjord Kulturskole fortsat forbliver en skole i udvikling.

Finn Elias Svit.jpg

Kultur- og Fritidschef Joan Henriksen Kamstrup