Århus Kommune

Nyhedsbrev
2. februar 2017

Følg den grønne omstilling i Aarhus

Nyhedsbrevet fra Go Green with Aarhus udkommer 8 gange om året, og giver dig aktuelle nyheder omkring projekter, arrangementer, fundingmuligheder og stort såvel som småt fra den grønne dagsorden i Aarhus.

International interesse for grøn omstilling i Aarhus

Aarhus er på besøgslisten hos mange internationale virksomheder og myndigheder, der arbejder med klima. Delegationerne er interesserede i grønne danske løsninger og produkter, der kan understøtte grøn omstilling af samfundet. Alene i sidste kvartal i 2016 var der besøg fra så forskellige steder som Kina, Japan, Serbien, Sydafrika og Tyskland.

Energisafari gør internationale besøg nemmere

Som virksomhed, kan man nu melde sig ind i foreningen Energisafari.dk. Fem jyske kommuner står bag konceptet. Energisafari skal gøre det nemt for kommunerne og virksomhederne at modtage internationale erhvervsdelegationer.

Klimastafetten

KLIMASTAFETTEN

Klimastafetten er denne gang landet hos Kristian Schiønning Bache, der er projektchef hos Rambøll:

Hvad ser I som den største udfordring for den grønne omstilling i Aarhus?

Aarhus skal designes smart med øje for både bygninger og infra-struktur, hvis den grønne omstilling skal lykkes.

Derfor bør vi tænke infrastruktur ind i bygningsdesign fra starten. Det gælder for både energi og transport.

Eksempelvis hvordan erhverv og boliger blandes i nye byområder, så man mindsker det samlede behov for transport. Samtidig skal vi fortsat designe smartere huse, der muliggør interaktion mellem bruger og bygning og mellem bygning og eksempelvis energi-forsyning. Det kan åbne op for fleksibel energiforsyning med mulighed for lokal frakobling af fjernvarmenettet i spidslastnings-timer.

Det kræver, at vi tænker os om fra starten, så bygningerne både bliver gode at bo i og smarte i en bredere lokal kontekst.

Læs mere hos Rambøll

Funding

FUNDING

Se vinderne af NRGi's værdipulje
Se hvem der fik midler og følg med ift. nye uddelingsrunder.

Kom fra idé til forretning
På Building Green lancerer BLOXHUB deres nye koncept

Sunset Labs, der skal hjælpe virksomheder gennem forhindringer og videre ud på markedet.

Climate KIC Nordic

Aarhus Kommune er medlem af Climate KIC Nordic, som har en række funding-muligheder til grønne start-ups og innovative klima-løsninger.

Har du input til fundinglisten?

Så kontakt os på gogreen@aarhus.dk

KALENDER

01.03 Vinterakademi i Dome of Visions
Er du interesset i bæredygtig renovering og transformation?
Så kom med på Vinterakademiet.

29.03 & 30.03 BUILDING GREEN I AARHUS

Se programmet for Danmarks største event for bæredygtige løsninger til bygningsbranchen, der kommer til Aarhus i foråret 2017.

03.06 CLIMATE PLANET INDTAGER AARHUS
Du kan stadig blive en del af CLIMATE PLANET - læs mere om det største klimaevent på dansk grund i 2017.

17.11 & 18.11 Almene Boligdage

Arrangementet er den almene boligsektors konference og mødested for landets 650 almene boligorganisationer og deres beslutningstagere.

Har du input til kalenderen?

Så kontakt os på gogreen@aarhus.dk