7. april 2020

Nye ord på gamle flasker: Kunstprojekt indfanger corona-hverdagen

Når krisen kradser, blomstrer kunsten. Designer Junette Bay fra Vejle har igangsat et kunstprojekt, der på smuk og finurlig vis udstiller den omvæltede hverdag, vi alle sammen oplever lige nu. Værket, der indtil nu har levet på Instagram, udstilles på Vejle Kunstmuseum, når museet er genåbnet.

Kunstværk med vokseværk. På Instagram har Junette Bay bedt sine følgere om hjælp med to ting: Flere tomme, rengjorte plasticdunke at male på og gode idéer til nye ord og begreber, der er opstået under coronakrisen. Foto: Junette Bay.

Coronakrisen er en tid, hvor alt er nyt, og vi famler os lidt frem. Der bliver opfundet nye ord og begreber, vi aldrig har hørt om før. Junette Bays kunstværk viser disse ord som labels på den fiktive rengøringsproducent #FLATTENTHECURVE's mange produkter. Ord og begreber bliver malet på emballagen og symboliserer en her-og-nu-løsning.

Alle ordene har samme formål: At flade kurven ud. Nogle midler er mere tvivlsomme end andre. Nogle virker, nogle virker ikke. Nogle er fake news. Nogle lukrerer på folks frygt.

Junette Bay fortæller:
"Kunstværket er et samtids- og samtalekunstværk i form af en installation. Det skal få folk til at samtale, tænke tilbage, tænke i bagklogskabens klare lys, trække på smilebåndet, undres og forundres. Mange ord og begreber er så fremmede, at hvis man samtaler med et barn og spørger om deres forklaring, kommer der nogle helt bogstavelige opfattelser frem. Er mørketal, mørke tal? Er corona-fitness noget man dyrker med en øl i hånden?"

Regnbuen er blevet symbol på håb, og værkets farvevalg er inspireret heraf. Nuancerne er pasteller med mat overflade, der giver et blødt og behageligt udtryk. "Det har været en skræmmende tid, så nu skal vores sanser aes lidt. Når uvejret er ovre, kommer regnbuen frem," slutter Junette Bay.

Fra Instagram til kunstmuseum

Museumsinspektør på Vejle Kunstmuseum Pernille Rom Bruun faldt over Junette Bays projekt og så straks potentialet.

"Jeg fik helt tilfældigt øje på #flattenthecurve på Instagram, og jeg synes, projektet er interessant i den hverdag, vi lever i lige nu," fortæller Pernille Rom Bruun og fortsætter: "Projektet indfanger historien lige nu, i form af de nye ord og begreber som vi bruger til at forstå coronakrisen. Det er også en registrering af folks forbrug af rengøringsmidler derhjemme. De fortællinger indfanger Junette, som er kroniker, og derfor vokser projektet i takt med hendes karantæne."

Hvor stort værket når at vokse sig, før det kommer på museum, kan ingen vide på nuværende tidspunkt. Men det er ikke kun karantænens længde, der kommer til at få indflydelse derpå. Folk i Vejle og resten af Danmark kan også få en finger med i spillet.

Hjælp med at gøre værket endnu større

Junette Bay er 44 år, iværksætter og designer og alenemor til to børn. Hun er kroniker og dermed en af dem, der kan se frem til længere tids karantæne. Hendes virksomhed Upcomers, der arrangerer designmarkeder, ligger, ligesom resten af event-branchen, helt stille i øjeblikket.

"Da jeg er en foretagsom person er #flattenthecurve et projekt jeg kan arbejde på hver dag, også i min isolation. Jo længere tids karantæne, jo større kunstværk!" forklarer Junette Bay. På sin Instagram-profil, hvor værket indtil videre lever, har hun bedt sine følgere om hjælp med to ting: Flere tomme, rengjorte plasticdunke at male på og gode idéer til nye ord og begreber, der er opstået under coronakrisen.

Opfordringen til at bidrage er hermed givet videre:

De tomme dunke kan afleveres i poser ved Vejle Kunstmuseums hovedindgang. Husk, at de skal være grundigt rengjort.

Alle kan også hjælpe med at finde ord og begreber, der er udsprunget af situationen, vi er i lige nu. Der skal helst være en henvisning til, hvor ordet/begrebet er fundet eller hvem, der har sagt det.

Idéer kan sendes til Junette Bay eller Vejle Kunstmuseum via Instagram eller Facebook, som kommentarer på de opslag, hvor det eftersøges. Junette Bays profil på Instagram er @junettebay. Vejle Kunstmuseum er @vejlekunstmuseum på Instagram og museets facebookside er fb.com/vejlekunstmuseum.

Vi kan alle sammen medvirke til, at kunstværket vokser sig stort! Også mens vi er i karantæne.

Udstillingen åbner... måske snart?

Vejle Kunstmuseum er ligesom alle andre kulturinstitutioner lukket i øjeblikket. Derfor ved vi ikke præcis, hvornår Junette Bays værk kan ses på museet.

Indtil videre vil man løbende kunne følge processen på Vejle Kunstmuseums sociale medier og på museets hjemmeside, der opdateres med nye billeder, efterhånden som værket vokser.

Og altså ikke mindst bidrage med tomme plasticdunke og nye corona-ord!

Foto:

Værkfotos skal krediteres 'Junette Bay'. Foto af Vejle Kunstmuseum skal krediteres 'Vejlemuseerne'

Klik på billedet for at downloade i høj opløsning.

Mange ord og begreber er så fremmede, at hvis man snakker med et barn og spørger om deres forklaring, kommer der nogle helt bogstavelige opfattelser frem. Er mørketal, mørke tal, siger Junette Bay. Foto: Junette Bay

Portræt af Junette Bay, designer og iværksætter, bor og arbejder i Vejle. Foto: Junette Bay

Vejle Kunstmuseum efterlyser tomme plastikflasker og dunke fra rengøringsmidler til kunstprojektet #flattenthecurve. Foto: Junette Bay

Vejle Kunstmuseum er ligesom alle andre kulturinstitutioner lukket i øjeblikket. Hvor stort værket når at vokse sig, før det kommer på museum, kan ingen vide på nuværende tidspunkt. Men det er ikke kun karantænens længde, der kommer til at få indflydelse derpå. Folk i Vejle og resten af Danmark kan også få en finger med i spillet, ved at levere ord, begreber og tomme plasticdunke. Foto: Vejlemuseerne

FAKTABOKSE

Der er brug for flere plasticdunke og corona-ord:

• Plasticdunke kan afleveres i poser ved Vejle Kunstmuseums hovedindgang. Husk, de skal være grundigt rengjorte og renset for etiketter.
  • Etiketter kan eksempelvis renses af med en 1:1 blanding af natron og olie og en skuresvamp.
  • Plastikdunke og flasker uden pant kan bruges. De skal have en vis størrelse, så over 800 ml er at foretrække. Eksempler er emballage til forskellige rengøringsmidler, vaskemiddel, skyllemiddel og lignende.
  • Emballage, der har indeholdt skrappe kemikalier som acetone og rensebenzin, kan ikke bruges.

Om Junette Bay

• 44 år, iværksætter og designer, alenemor til to børn.
  • Kroniker og dermed en af dem, der kan se frem til længere tids karantæne.
  • Er isoleret og arbejder på kunstprojektet #flattenthecurve hver dag. Jo længere tids karantæne, jo større bliver kunstværket.
  • Stifter af virksomheden Upcomers, der laver events og arrangerer de meget populære designmarkeder af samme navn.

Om værket:

• Titel: #flattenthecurve
  • Kunstner: Junette Bay
  • År: 2020
  • Type: Installation
  • Materialer: plastikdunke, plastikbøtter, plastikflasker, maling, poscatusch, mat lak

Praktisk information

Udstilling: #flattenthecurve - Junette Bay

Sted: Vejle Kunstmuseum, Flegborg 16-18, Vejle

Tid: Åbner når museet er genåbnet

Mere info: vejlemuseerne.dk/flattenthecurve

Junette Bay