NYHED: The Mater Dining Chair &

to nye jubilæumsdesign
8. april 2019

En stærk profil – både i design og bæredygtighed. FSC-certificeret egetræ og blødt, slidstærkt læder gør The Dining Chair til smukt design, der holder for livet. Fra DKK 8.495.
Klik på billederne for at downloade direkte i highres!

Designet til god samvittighed:

Mater fortsætter sin kongerække af bæredygtigt design

Hvis nyklassikeren High Stool er kongen, så introducerer Mater nu en værdig kronprins, der bejler til at blive en klassiker i sin egen kategori. The Dining Chair er designet af Space Copenhagen i egetræ fra bæredygtige skovbrug og handskeblødt læder.

"For 10 år siden førte vores samarbejde med Space Copenhagen til High Stool. Vi syntes, at det jubilæum var en perfekt anledning til at udvide vores samarbejde med Space Copenhagen og introducere The Dining Chair – et nutidigt bud på en stol, som vi håber og tror bliver en nyklassiker på samme måde som den næsten ikoniske High Stool."

Henrik Marstrand, stifter & CEO, Mater

Faktisk kaster 10 års-jubilæet hele tre nyheder af sig: The Dining Chair,  High Stool Backrest samt High Stool Anniversary Collection.

The Dining Chair

Space Copenhagens mål med The Dining Chair, der er skabt i træ fra bæredygtigt drevne skovbrug og blødt, slidstærkt læder, var et enkelt, eksklusivt og klassisk udtryk. Ryglænet er udformet generøst og med så overdådig støtte, at armlæn er blevet overflødige.

Ben og sæde er formgivet med tydelige referencer til Space Copenhagens Mater-klassiker, High Stool, mens sammenhængen mellem de bagerste ben og ryglænets montering har sine helt egne, unikke detaljer.

The Dining Chair rammer derfor lige i Maters DNA med respekt for ægte materialer og kærlighed til det eksklusive snedkerhåndværk.

The Dining Chair

Mørkbejdset, FSC-certificeret eg eller bøg

og læder.

Dimensioner: B 52 cm D 44 cm

H 80 cm SH 47 cm

Bøg: DKK 8.495
Eg: DKK 9.995

High Stool Backrest

Ny er Space Copenhagens fussion af den nye The Dining Chair og den velkendte High Stool - en høj barstol med komfortabelt ryglæn, der er polstret med samme bløde og slidstærke læder som sædet.

Ligesom den velkendte version fås High Stool Backrest fås i Sirka grey og matlakeret eg samt i Sirka grey bøg.

High Stool Backrest

FSC-certificeret eg eller bøg

Natur matlak (kun eg) eller sirka grey

Polstret med sort, slidstærkt læder

H 46 cm D 38 cm H 102 cm SH 73 cm

Bøg: DKK 9.995
Eg: DKK 11.495

High Stool

Anniversary Collection

Et 10 års-jubilæum kræver en markering – og Mater fejrer det med en ny og endnu mere bæredygtig version af High Stool og en hel jubilæumskollektion af den oprindelige model.

High Stool blev introduceret i 2009 og er med sine skulpturelle og grafiske linjer mange gange blevet kåret som en nyklassiker. Den nye High Stool Anniversary Collection viser de fine former med nye nuancer. Vælg mellem bøg eller eg fra FSC-certificerede skovbrug og hele seks farver polstring i Dunes-by Sorensen Leather. Den verdenskendte, danske læderproducent har som de første opnået det eftertragtede Svanemærke til deres kromfri anilin-læder.

High Stool Anniversary Collection

FSC-certificeret bøg eller eg

Natur, dark stain, sirka grey stain, black stain

Dunes by Sorensen Leather, Svanemærket

Camel, Cognac, Rust, Dark Brown, Grey & Anthracite

Højde: 74, 69 eller 47 cm

Priser i eg DKK 4.490-5.990

Priser i bøg DKK 6.495-7.490

Space Copenhagen

Grundlagt i 2005 af Signe Bindslev Henriksen og Peter Bundgaard Rützou som et designbureau, der arbejder på tværs af flere discipliner, fra møbler og belysning til kunstinstallationer, art direction og interiørdesign.

"Den klassiske træstol er en arketype, vi vender tilbage til igen og igen. Den fanger os, og den udfordrer os til at stå på skuldrene af den lovpriste, danske designtradition. En tradition, der er enestående i sin skønhed og i sin gennemtænkte eksekvering," siger det efterhånden verdenskendte makkerpar.

Shaker-stol med nyt sæde

Dette forår præsenterer Mater også en let opdatering af designer Tom Stepps shakerinspirerede stol Nestor.

Den enkle stol med de ekstremt forfinede proportioner har produceres nu uden armlæn, så den fylder mindre ved bordet og fremstår endnu mere enkel.

Til gengæld der der ikke ændret på Nestors holdning til miljøet: papirgarnet er bæredygtigt sourcet, mens både eg og bøg er FSC-certificeret.

Nestor

Design: Tom Stepp

Matlakeret eg m. natursæde

Sirkagrå, bejdset bøg m. natursæde

Sortlakeret bøg m. sort sæde

Med armlæn

Bøg DKK 4.495

Eg DKK 4.995

Uden armlæn

Bøg DKK 3.995/4.995

Eg DKK 5.495

Alle højtopløselige billeder fra Mater kan downloades på fdaylife.dk.

Har du spørgsmål til produkterne, eller ønsker du at låne produkter til styling, bedes du kontakte Karsten Keinicke hos FRIDAY på tlf. 60 83 02 30 eller karsten@fday.dk

FRIDAY -  Bredgade 25 F, 5. sal  - 1260 København K