22. maj 2018

EU's stille stjerne møder de danske topledere

EU-Kommissionens næstformand og "beslutningsmaskine" Frans Timmermans er hovedtaler ved VL Døgnet 2018

Torsdag den 7. juni samles mere end mere end 600 danske topledere fra både privat og offentlig sektor til VL Døgnet 2018 på Borreby Gods ved Skælskør.

Her vil de stille skarpt på Europas økonomi, innovation og ledelse. Konferencens samlende titel er "Europas fremtid - mod alle odds!"

Hovedtaleren er Frans Timmermans, EU Kommissionens næstformand eller First Vice President. Og han kan med lidt god vilje kaldes EU-systemets stille stjerne.

For godt nok er navnet ikke nødvendigvis kendt af hvert et barn. Timmermans, der er tidligere hollandsk udenrigsminister, har ikke været i front for helt så populære og profilerede sager som eksempelvis hans danske kollega, konkurrencekommissær Margrethe Vestager - eller hans chef, Jean-Claude Juncker, der står for de svære Brexit-forhandlinger.

Men mangler Timmermans måske lidt på kendiskontoen, så er han topscorer på troværdigheds- og indflydelseskontoen blandt EU-kendere og økonomiske eller politiske beslutningstagere.

Ikke det letteste job

Nogle har ligefrem kaldt ham en beslutningsmaskine, og blandt EU-journalister rangerer han øverst på listen over beslutningstagere, man allerhelst vil have solo-interviews med - fordi han har ry for at være en "no-nonsense guy", som siger tingene ligeud; en særlig hollandsk dyd.

I EU-Kommissionen er Frans Timmermans primære opgave i dag at kortlægge, hvordan hele EU-systemet kan finde større og bedre genklang i befolkningerne. Det er ikke noget nemt job i en tid, hvor Brexit, populisme og skarpe udfald mod EU-systemet sætter dagsordenen for meget af debatten.

Andre ansvarsområder for den stilfærdige stjernepolitiker er immigration til EU, forholdet til Polen og relationen mellem EU-Kommissionen og EU-parlamentet.

"Nej, jeg får ikke altid det letteste job, lad mig sige det sådan," har Frans Timmermans på et tidspunkt selv beskrevet sin rolle.

Formandens isse-kys

Kommissionsformand Jean-Claude Juncker sætter stor pris på sin næstformand og har ved flere lejligheder vist sin begejstring for kollegaen ved at plante et kys på Timmermans skaldede isse - en fysisk markering, som næstformanden tager afslappet.

"Det er en risiko, alle skaldede mænd må leve med," siger han.

Nationalbankdirektør Lars Rohde, der på VL Døgnet skal diskutere Europas fremtid og økonomi med Frans Timmermans, siges også at have stor respekt for Timmermans. Men han vil formentlig nøjes med at give hånd og aflevere de sædvanligvis nøje gennemtænkte budskaber fra Nationalbanken - ingen venter, at Nationalbankens meget korrekte topchef vil forfalde til isse-kysseri.

Stolte over top-talere

VL Døgnet 2018 arrangeres af den sjællandske netværksgruppe VL 15, der har placeret eventen på det historiske Borreby Gods, bygget i 1556. Slottets skaber Johan Friis var kansler og rådgiver for hele tre konger og havde et stort europæisk udsyn.

Slotte med dets voldgrave har også dannet ramme om en H.C. Andersen-fortælling og er i dag ud over et stort landbrug også et herregårds-teater.

"Vi er utrolig stolte af at kunne præsentere et internationalt top-niveau af talere. Vi glæder os meget til at blive klogere og samtidig blive udfordret. Det er vores mål, at deltagerne får inspiration til deres eget arbejde med at sikre en succesfuld fremtid for deres virksomheder - og dermed for Danmark og Europa," siger formandskabet for VL Døgnet 2018, Arne Juul og John Hesselholt.

Torsdag den 7. juni 2018 rykker magtens centrum til Borreby Gods på Sjællands Vestkyst. På en af de mest velbevarede middelalder-herregårde i Danmark gennemføres VL Døgnet 2018, hvor der stilles skarpt på Europas økonomi, innovation og ledelse: Europas fremtid - mod alle odds! Vil Europas økonomi igen blive en magtfaktor? Er Europa parate til næste digitale revolution? Og kan de europæiske ledere hamle op med resten af verden?

Se den samlede talerliste til VL Døgnet 2018 på https://vl.dk/event/vl-doegnet-2018/

VL Døgnets formandskab:

Direktør Arne Juul, tlf. 40752007
Indehaver John Hesselholt, tlf. 22360206

Dansk Selskab for Virksomhedsledelse - Bredgade 30 - DK-1260 København K.- Tlf. +45 35439292 - Mail: info@vl.dk