42 sjove og spændende måder at bruge sommerferien på

Sommerferien er lige om hjørnet, og Mariagerfjord Kommune er på gaden med et nyt program for Aktiv Ferie sammen med lokale foreninger og institutioner

20220627_130019.jpg

Prøv kræfter med kunstneriske udfoldelser til 'Kreative dage i Hobro', som er for 2. til 6. klasse elever i kommunen.

Alle børn i 2.-6. klasse i Mariagerfjord Kommune har fået programmet udleveret fra deres skoler, og nu er det tid til at tilmelde sig. Fra torsdag 16. maj kl. 15.00 kan I sikre jer en plads på et af de mange spændene hold.

Der er 42 hold at vælge imellem, så der er masser af muligheder for at få en sjov og aktiv ferie med masser af nye venner.

Der er kommet nye hold til, men der er også mange gentagelser fra tidligere år, og de er stadig lige populære.

Kim Bak fra Olympia i Øster Hurup har været med til at arrangere LAN Party i Øster Hurup Multiforum i de sidste mange år, og det er bare blevet større og større. Han fortæller, at selvom der bliver lagt mange timer i det som frivillig, så er det det hele værd, når han ser, hvor meget børnene hygger sig og knytter nye venskaber.

En endnu større glæde er at følge børnene gennem årene.

- De genkender os, når de kommer, og nogle af dem, som startede med at deltage her de første par år, og som er blevet for gamle til Aktiv Ferie, er nu en del af vores frivillige team, siger Kim Bak.

En af de børn er William, som går i 7. klasse på Hadsund Skole. William har været til alle de LAN-partys, der har været holdt i Aktiv Ferie siden han gik i 2. klasse. Mange af de venner han spiller sammen med hjemme på værelset, er nogen, som han har mødt via Aktiv Ferie, og som han har holdt kontakten med.

Nu er William blevet en del af hjælper-teamet på LAN-partiet.

- Det er sjovt, at jeg stadig kan være med, men nu sidder oppe foran og er med til at hjælpe de nye med at sætte deres udstyr op, lære nyt i spillene og få gode oplevelser, ligesom jeg selv har haft når jeg har været her som deltager.

Aktiv Ferie handler ikke kun om at have det sjovt, men også om at inkludere alle. Nogle børn er måske alene hjemme, fordi forældrene ikke har så lang en ferie, og så det er virkelig fedt at kunne tilbyde dem nogle gode aktiviteter og en chance for at møde nye venner.

Maria Bisgaard, som er Mariagerfjord Kommunes koordinator på Aktiv Ferie, har mødt masser af børn, der har haft en fantastisk tid på Aktiv Ferie.

- En pige fortalte mig i vinterferien, at hendes forældre ikke havde ferie, så hun var alene hjemme. Men hun besluttede sig for at deltage i Aktiv Ferie, og det var hun super glad for. Udover at møde nye venner fik hun også prøvet en masse sjove ting.

Aktiv Ferie er for alle børn i 2.-6. klasse, som bor eller går i skole i Mariagerfjord Kommune. Aktiviteterne finder sted i den første og sidste uge af sommerferien, i år uge 27 og 32.

Tilmeldingen starter torsdag 16. maj kl. 15 og løber indtil 10. juni. Men vent ikke for længe, nogle af holdene bliver hurtigt udsolgt.

Maria Grønhøj Bisgaard, Kultur og Fritid, tlf. 21747587

Mariagerfjord Kommune