ERHVERVSNYT

Glostrup Kommune Skyline

Nyhedsbrevet for Glostrups erhvervsliv

unknown documenttype 'template' 26. april 2018

Borgmester John Engelhardt - med sølvspaden.

Letbanen - nu starter anlægsfasen

For godt en uge siden var jeg med til at sætte første spadestik på vores nye genbrugsstation, som åbner i en forbedret udgave til januar.

Men det bliver med garanti et andet  byggeprojekt - af gigantiske dimensioner - der vil stjæle vores opmærksomhed i årene frem. Nu begynder nemlig det store arbejde med at anlægge Hovedstadens Letbane.

I 2018 og 2019 vil det primært handle om at omlægge stort set alle de ledninger, rør og kloakker, der ligger under strækningen fra Lyngby i nord til Ishøj i syd.

Derfor vil vi opleve en del vejarbejde, og det vil blive både bøvlet og irriterende i perioder, når store dele af ringvejen bliver gravet op.

Det kan vi desværre ikke undgå.

Men vi vil gøre vores bedste for at informere undervejs i processen, så borgere og pendlere bedre kan planlægge deres transport.

Først i 2020 begynder vi så med at bygge selve letbanen - med spor, køreledninger og stationer.

Og i 2025 glæder vi os til at køre første tur ind i fremtiden med vores nye letbane - en god og miljøvenlig kollektiv transport, der gør det nemt for os at komme til arbejde, uddannelse, hospital, kultur og natur.

Letbanen kommer til at binde hovedstaden og vores S-toglinjer sammen på tværs og vil tiltrække vækst og investeringer for milliarder til kommunerne langs strækningen.

PS: Hvis I har mulighed for at deltage, så vil jeg anbefale, at I kigger forbi til infomødet om Letbanen og anlægsfasen. Mødet er den 8. maj hos Novo Nordisk (se artiklen herunder).

Infomøde om letbanen - alle virksomheder er velkomne

Letbanen er vedtaget. Erhvervs- og mobilitetsnetværket Smart Mobility og LOOP CITY inviterer derfor virksomheder, som bliver berørt af anlægsfasen (og det gælder stort set alle virksomheder i nærheden af Ring 3) til informationsmøde.

Du får information om vedtagelsen, og hvad der kommer til at ske i de kommende faser. Derudover får du ideer til, hvad din virksomhed kan gøre for at gøre det lettere at komme til og fra virksomheden i anlægsfasen.

Visualisering af letbanen.

Mødet holdes

Den 8. maj 2018, kl. 15.00 - 17.30

Novo Nordisk, Novo Allé 1, 2880 Bagsværd
Auditoriet i bygning NN1

Tilmeldingsfristen er 1. maj.

Tildmelding til infomøde om letbanen via dette link

Glostrup virksomheder arbejder med Vækst med Social Bundlinje

Syv Glostrup virksomheder deltog den 13. og 14. marts i en bootcamp afholdt af Den Sociale Kapitalfond som start på projekt "Vækst med Social Bundlinje".

Til bootcampen blev deltagerne præsenteret for forskellige udviklingsværktøjer, der kan skabe vækst i virksomheden ved samtidigt at ansætte udsatte borgere. De forskellige værktøjer og oplæg fra virksomheder, der allerede har prøvet metoderne, gav anledning til selvransagelse, spørgsmål til eksisterende arbejdsrutiner og nye vinkler på, hvordan udfordringer med at ansætte udsatte borgere kan skabe værdi.

Bootcampen gav også anledning til to dages intens samarbejde mellem virksomhederne og Den Sociale Kapitalfonds forretningsudviklere. Deltagerne gav alle udtryk for stor interesse i at arbejde videre med at skabe vækst med social bundlinje. Den Sociale Kapitalfond har nu udpeget, hvem der udtages til at fortsætte i projektet, hvor de heldige Glostrup virksomheder er ENCO VVS og Frandsen El.

"Vi er gået med i programmet, fordi vi ønsker lønsom vækst i ENCO VVS over de kommende år. I programmet "vækst med social bundlinje"  får vi stillet ressourcer til rådighed, der kan inspirere, hjælpe og facilitere os i opgaven med lønsom vækst. At tænke "socialt ansvar" ind i denne vækst er i tråd med de værdier, virksomhedens ejer Jørn Kristoffersen har, og det vi gerne vil signalere til vores kunder, leverandører og firmaets medarbejdere," siger Karsten Hansen fra ENCO VVS.

Frandsen El og Enco VVS skal nu gennem et seks måneders forløb, hvor de mødes jævnligt med forretningsudviklerne fra Den Sociale Kapitalfond og vil blive undervist af eksperter inden for strategi og bestyrelsesarbejde, økonomistyring, rekruttering og fastholdelse. Forløbet indebærer også udviklings-camps med temaer som afsætning, driftsøkonomi og social bundlinje.

Projektet er et klyngesamarbejde mellem Den Sociale Kapitalfond, Glostrup-, Albertslund- og Kolding- kommuner, der alle har virksomheder med i projektet. Det forventes, at kommunernes investering hurtigt vil tjene sig hjem i form af sparede udgifter til overførselsindkomster samt øgede skatteindtægter. Metoden kaldes 'Payment by Results' og har tidligere været afprøvet i blandt andet USA, Storbritannien og Finland med gode resultater.

Ny mulighed for at arbejde med vækst/dobbelt bundlinje

Glostrup virksomhedernes interesse for projekt 'Vækst med Social Bundlinje' har fået Glostrup Kommunes Vækst- og Beskæftigelsesudvalg til også at indlede et samarbejde med Den Sociale Kapitalfond om projekt 'Kickstarter med Dobbelt Bundlinje'. Projektet forløber over 100 dage og kan kaldes en light-udgave af Vækst med Social Bundlinje.

Kickstarter med Dobbelt Bundlinje indeholder bl.a. workshops og deltagelse i et individuelt tilpasset udviklingsforløb med 1:1 sparringsmøder med forretningsudviklere. Den økonomiske ramme til projektet ventes at kunne rumme plads til 3-4 deltagende virksomheder.

Er du iværksætter - eller ønsker du vejledning til vækst for din etablerede virksomhed?

Hvis din virksomhed har adresse i Glostrup kommune, kan du benytte dig af HIP Iværksætterhuset og Væksthusets mange tilbud til både iværksættere og mere etablerede virksomheder.

HIP Iværksætterhuset er din genvej til succes som iværksætter

Som iværksætter kan du tilmelde dig mere end 100 workshops, se videoguidelines om virksomhedsstart og drift samt booke personlig sparring til udvikling af din virksomhed.

Væksthuset: Bedre ledelse, mere eksport eller digitalisering af produktionen?

Væksthus Hovedstadsregionens hjælper etablerede virksomheder med at realisere deres vækstpotentiale. Det gør vi ved at bryde barriererne for vækst og i fællesskab finde vejen til bedre resultater. Væksthuset tilbyder individuel sparring, workshops og skræddersyede forløb med fokus på forretningsudvikling til virksomheder inden for alt fra ledelse og digitalisering til, hvordan man kommer godt i gang med eksport.

HIP Iværksætterhuset: Det skal du gøre inden du ansætter en medarbejder

For mange iværksættere og virksomheder er ansættelse af en medarbejder en milepæl, der markerer et stort skridt i virksomhedens historie. Jens Bøegh Cordsen, din lokale iværksætterkonsulent fra HIP Iværksætterhuset, giver dig i videoen (link under billedet) en række gode råd til, hvad du skal have styr på, inden du går i gang med at ansætte.

Betving stålhingsten sammen med dine kolleger - en festlig konkurrence

Glostrup Kommune og Cyklistforbundet inviterer medarbejdere og virksomheder til at dyste i VI CYKLER TIL ARBEJDE. Så find en håndfuld kollegaer med lyst til at cykle, og sæt holdet til Danmarks sjoveste cykeldyst.

Sunde medarbejdere er god forretning
Det kan være svært at få tid til motion i hverdagens familie- og arbejdsliv. VI CYKLER TIL ARBEJDE kan være et godt startskud til at bruge hverdagens transport til at få motion ind i dagligdagen. Og der kan for virksomheder være god økonomi i at bakke op om cyklende medarbejdere. Hver gang en medarbejder skifter passiv transport ud med cykling, kan det mærkes på bundlinjen. Virksomheden sparer ca. fem sygedage pr. medarbejder om året, viser beregninger.

Herudover nævner mange af de tidligere deltagere, at sammenholdet ved at deltage i kampagnen styrker arbejdsmiljøet på arbejdspladsen.

Ved kampagnens afslutning trækker Cyklistforbundet lod om en række præmier så som rejser, nye cykler, cykelgrej m.m. Også Glostrup Kommune støtter kampagnen og stiller præmier på højkant blandt virksomhederne i kommunen.

VI CYKLER TIL ARBEJDE løber i maj måned. Deltagerne cykler i hold à 4-16 deltagere, og det koster 60 kr. pr. deltager at være med.

Tilmeldingen er åben frem til 1. maj på www.vcta.dk

Den Digitale Postkasse er et fantastisk værktøj til din virksomhed - og så er der jo også lige det med, at den er lovpligtig...

Sikker kommunikation, samlet overblik og større tilgængelighed.

Det er nogle af de fordele, du gratis høster ved oprettelsen af en digital postkasse.

Men samtidig har det faktisk været lovpligtigt siden 2013 for alle virksomheder at have en.

Digital Post er nemlig den postkasse alle offentlige myndigheder benytter - herunder Glostrup Kommune - når de sender vigtige meddelelser til virksomhederne.

Læs mere om Digital Post hos Virk.dk

Glostrup Apotek - en moderne virksomhed med mere end 100 års historie

Klik på billedet, og se videoen.

Kristian Østergaard, apoteker.

En af Glostrups mest ikoniske virksomheder er apoteket, der i mere end 100 år har haft til huse i det gule hus på Hovedvejen 101.

I dag har Glostrup Apotek over 100 ansatte fordelt på fire lokationer.

Glostrup Apoteks magistrelle produktion kan levere en lang række specialproducerede lægemidler. Her fremstiller apoteket skræddersyet medicin til den enkelte patient efter recept fra lægen.

På Glostrup Dosispak kan avancerede pakkemaskiner pakke medicin i engangsposer med dato og indtagelsestidspunkt.

Rullerne med de små dosisposer bliver via apotekerne leveret til en lang række borgere.

Tre hurtige spørgsmål til apotekeren

1. Hvad tænker du om den udvikling, som særligt Glostrups bymidte står foran (fx i forhold til de stort anlagte planer om at bygge henover jernbanen)?

Kristian Østergaard: "Det er interessant at være erhvervsdrivende i en kommune med en ambitiøs byudviklingsstrategi, med emner som indbyggere, arbejdspladser, boliger, erhverv og infrastruktur. Apoteket i Glostrup har været en aktiv del af byen siden oprettelsen i 1864. Og jeg ser frem til at bidrage og følge implementeringen af udviklingen tæt."

2. Letbanen. Er den værd at vente på for Glostrups virksomheder, mens byggerodet står på de næste mange år?

Kristian Østergaard: "Perioden med anlægsarbejdet med Letbanen gennem Glostrup bliver en periode, der giver et pres på de mange borgere i kommunen, der færdes i byen samt de mange pendlere, der hver dag kører gennem Glostrup. Det er vigtigt, at kommunen er bevidst om denne udfordring, så Glostrup ikke bliver et trafikalt intermezzo, hvor det kommer til at handle om, hvordan man hurtigst muligt slipper væk. Men i stedet benytter mulighed for at vise de gode muligheder byen byder på."

3. Regionaltogsstop i Glostrup. Hvad kan det betyde for erhvervslivet i Glostrup?

Kristian Østergaard: "Regionaltogsstop i Glostrup hænger tæt sammen med etableringen af Letbanen. Når Regionaltogsstoppet kommer tilbage til Glostrup, bliver stationen en af Sjællands største stationer. Jeg håber, det lykkedes, hvorved det vil få betydning for byens udvikling i forhold til indbyggertal og antallet af arbejdspladser. Et så centralt trafikknudepunkt i bymidten i Glostrup, vil skabe bedre mulighed for kundetilvækst og rekruttering af medarbejdere."

Glostrup Apotek

Ekspedition i det fine gamle hus på Hovedvejen.

Bliv anerkendt for jeres CSR arbejde

Gør din virksomhed en særlig indsats for at vise social ansvarlighed? Det kunne fx handle om at ansætte og rumme medarbejdere, som af forskellige årsager har haft svært ved at få fodfæste på arbejdsmarkedet. Eller rummer din virksomhed plads til lærlinge og uddannelsesarbejdspladser?

Det arbejde vil vi gerne gøre noget ekstra for at anerkende. Søg derfor Glostrup Kommunes CSR-diplom fra 15. maj, når der åbnes for ansøgning. Se hvordan på www.glostrup.dk/diplom.

Deadline for din ansøgning er 20. september.

Har du spørgsmål, er du velkommen til at tage fat i erhvervschef Niels Thede Schmidt-Hansen på mail niels.schmidt-hansen@glostrup.dk, eller på tlf. 4323 6340.

Arbejdskraft til din virksomhed

Jobcentret står klar til at hjælpe med jobprofiler til din virksomhed. Du er altid velkommen til at kontakte jobcenterchef Nicolaj Drøschler på tlf. 4323 6770. Du kan også fange Nicolaj på hans mail nicolaj.droschler@glostrup.dk

Modelbygger med bred erfaring som tømrer-snedker og entreprenør

Mand, 44 år

Hænderne skruet rigtig godt på, B-kørekort og villig til at bruge egen bil.

IT Supporter/Systemadministrator

Mand, 51 år

Energisk, humoristisk, højt drive. Hard- og software på alle niveauer, uddannet datamatiker.

Chefanalytiker - bank

Mand, 62 år

Chefens højre hånd, som finder og analyserer tallene og gør dem anskuelige for ledelsen.

Køkken/kantinemedarbejder

Kvinde, 58 år

Lang erfaring som servitrice. Udadvendt, taler godt med alle og altid mødestabil

Arbejdstid: 9 timer om ugen.

Bogholder

Kvinde, 55 år

Humoristisk, struktureret, systematik, imødekommende og med stort overblik.

Butiksmedhjælper (detail)

Kvinde, 51 år

Stabil, smilende og glad. Ingen fysiske begrænsninger.

Ufaglært Social- og sundhedshjælper

Kvinde, 28 år

Positiv, smilende og humoristisk. Imødekommende overfor borgerne.

Administrativ/Blæksprutte

Kvinde, 35 år

Administrativ alsidig, servicemindet, flittig, ansvarlig og meget stabil.

Multimediedesigner (Erhvervsakademiuddannelse)

Mand, 28 år

Yderst serviceminded, engageret - og har overblik.

Tømrer, pedelmedhjælper
Mand, 40 år

Godt humør, flittig og mange års erfaring indenfor håndværkerfaget.

Ring endelig - vi hjælper gerne.

Erhvervskontakter i kommunen

Du er altid velkommen til at kontakte Glostrup Kommune med spørgsmål eller kommentarer:

Formand for Vækst- og Beskæftigelsesudvalget

pia.dahlin@glostrup.dk