Pærelet at køre elbil i Mariagerfjord

65 nye offentlige ladestandere på vej i Mariagerfjord Kommune

jesper-mikkelsen-highress.jpg

Foto: Jesper Skov Mikkelsen glæder sig over, at elbilejerne kan se frem til mange nye offentlige ladestandere i Mariagerfjord Kommune.

Som at lede efter en nål i en høstak; Sådan er det tit, når den nye smarte elbil trænger til strøm. Den oplevelse kan du sikkert nikke genkendende til, hvis du er en af de 113.000 danskere, der har investeret i en elbil.

Særligt her i sommerferien er knapheden på offentlige ladestandere et kolossalt problem, når el-bilerne i tusindvis ruller ud i det danske sommerland. Nu lysner det heldigvis snart for de hårdtprøvede, klimabevidste bilejere. Mariagerfjord Kommune har nemlig indgået aftale med Clever og Norlys om at etablere ikke mindre end 65 ladestandere rundt omkring i den nordjyske fjordkommune. Heraf er fire såkaldte hurtigladere, som bliver placeret centralt i Øster Hurup, Mariager og Hobro.

Det glæder Jesper Skov Mikkelsen, der er formand for Udvalget for Klima og Landdistrikter.

- Danskerne er helt vilde med elbiler, men hvis de klimavenlige køretøjer for alvor skal blive folkeeje, må vi have infrastrukturen på plads. Manglen på offentlige ladestandere må jo aldrig blive et møllehjul om halsen på den grønne omstilling. Derfor vælger vi at skubbe udviklingen i den rigtige retning i samarbejde med det private erhvervsliv, siger Jesper Skov Mikkelsen.

Ifølge udvalgsformanden skal det være pærelet at køre grønt. Elbilen skal nemlig være det naturlige førstevalg, når danskernes bilpark på godt og vel 2,5 millioner benzin- og dieselbiler er modne til udskiftning.

Som led i realisere den målsætning har Mariagerfjord Kommune sendt de nye offentlige ladestandere i offentligt udbud. Udbuddet var opdelt i tre delaftaler og resultatet blev, at Norlys løb med to underskrifter mens Clever løb med en. Samlet set investerer Mariagerfjord Kommune 880.000 kr. i de nye ladestandere. En klog og langsigtet investering, hvis man spørger Jesper Skov Mikkelsen.

Klog grøn investering
- I Mariagerfjord Kommune vil vi være på forkant med den grønne omstilling og det koster på den korte bane, men tjener sig hjem på den lange. Aftalerne med Norlys og Clever løber 10 år og vores årlige indtægter fra virksomhederne er 240.000 kr. Det betyder, at den grønne investering er tjent hjem i løbet af blot fire år, forklarer udvalgsformanden.

- Overskuddet på godt 1,5 millioner kroner fra resten af aftaleperioden er foreløbigt reserveret til en eventuelt yderligere udbygning af den grønne infrastruktur i vores kommune, tilføjer han.

Blækket på aftalerne med Norlys og Clever er allerede tørt og den endelige placering af de mange ladestanderne skal være på plads inden efterårsferien. Ifølge aftalerne skal ladestanderne være i drift senest 1. september 2024. Mariagerfjord Kommune forventer dog, at hovedparten er klar til brug næste sommer, når endnu flere klimabevidste bilejere atter sætter jagten ind på ladestanderne i det nordjyske sommerland.

• Udvalgsformand Jesper Skov Mikkelsen, tlf. 51 48 18 33.
  • Direktør Torben Ladefoged, tlf. 23 23 00 54.

Mariagerfjord Kommune

Nordre Kajgade 1 | 9500 Hobro | Tlf: 97 11 30 00 | raadhus@mariagerfjord.dk