Tre somre med Verdensfestival – om det stærke i at kende de andre

To stærke kvinder fortalte kommunen om en drøm. Nu er der tre Verdensfestivaler forude, med veje til nye fællesskaber. Første festival er lørdag 10. juni i Kildeparken, Aalborg.

View ud over stande på festivallen

Idéen med en Verdensfestival blev afprøvet med stor succes i efteråret 2021. Her et lille blik ud over nogle af de mange stande.

Integrationsudvalget i Aalborg Kommune og Aalborgs etniske sociale foreninger inviterer i år - og de næste to år - alle på en gratis rundrejse til den rigdom af kulturer, der findes i Aalborg Kommune. De to parter har nemlig, sammen med Center For Tværfaglig Forebyggelse, søgt og fået økonomisk støtte til at holde Verdensfestival tre år i træk, i centrum af Aalborg.

Første festival er lørdag 10. juni i år, i Kildeparken i Aalborg, og når den åbner sine farverige stande og sætter gang i dansen, musikken og spændende oplæg om at leve med to kulturer, vil især to kvinder på festivalpladsen have grund til stolthed: Rana Elhussein, formand for kvindeforeningen SAWA, og Amina Hassan, formand for Kvinder i Vækst.

De to stærke kvinder fortalte for to år siden Center For Tværfaglig Forebyggelse om deres drøm: At holde en Verdensfestival, der kan være med til at bygge bro mellem alle borgere i Aalborg Kommune.

"Vi vil gerne vise livsglæden og kulturen i de lande, vi kommer fra, og svare på alle spørgsmål, så godt vi kan. Kulturforståelse er med til at korte afstanden mellem mennesker og opklare misforståelser, der opstår på grund af manglende viden om hinanden," siger Rana og Amina.

Stærke relationer mellem foreninger og kommunen

Ranas og Aminas drøm blev i første omgang til virkelighed i efteråret 2021 med en flot første Verdensfestival, der var støttet Oak Foundation Denmark. Det er de positive erfaringer herfra, der nu bygges videre på med en bevilling samme fond.

Rådmanden for Job og Velfærd, Nuuradiin S. Hussein, vil arbejde for, at Verdensfestivalen bliver en fast årlig tradition i Aalborg.

"Vi har gennem mange år opbygget stærke relationer mellem frivillige foreninger og kommunen, og de relationer har enorm betydning for, hvordan vi sammen forebygger og løser problemer. Derfor er det en rigtig god opgave for os i Aalborg Kommune at være med i en festival, der er båret af frivillige kræfter. Jeg håber, vi sammen kan gøre Verdensfestivalen til en tradition, der styrker det gode naboskab og sammenhængskraften i vores kommune."

Viden om hinanden spredes i ringe

Imellem hver festival er der workshops, hvor medlemmer fra de etniske foreninger arbejder sammen om at planlægge næste arrangement. På selve festivaldagen bliver der arbejdet side om side med at bygge op og pille ned, og det praktiske samarbejde er med til at booste fællesskabet mellem de forskellige nationaliteter, fortæller formanden for Integrationsrådet i Aalborg Kommune, Anna Lynge.

"Du får viden om andre kulturer ved at bygge en festival sammen. Der spreder sig lige så stille en forståelse for hinanden, og den forståelse bliver spredt i endnu flere ringe blandt festivalens gæster, når de går rundt og besøger standene. Og når de måske går ind og hører et spændende oplæg om det stærke og det svære i at leve med to kulturer," siger Anna Lynge.

En håndsrækning til os alle sammen

Visionen er, at de tre år med Verdensfestivaler kan sprede ringe, der kan blive til nye fællesskaber. F.eks. i et boligområde, hvor Verdensfestivalen kan bidrage til, at borgerne i et område kender hinandens kultur bedre og kan rykke sammen om at forebygge mistrivsel og utryghed.

Rådmanden holder åbningstalen på den førstkommende Verdensfestival, lørdag 10. juni. Han vil bl.a. sætte lys på den vigtige balance, der er mellem at føle sig hjemme blandt sine egne - og forpligtelsen til at opsøge fællesskaber, hvor du møder mennesker med en anden baggrund end din.

"Den forpligtelse har vi alle sammen, og Verdensfestivalen er en håndsrækning, der gør det lettere at række ud mod de andre og lære dem at kende. Så vi kommer videre mod et mere inkluderende samfund," slutter Nuuradiin S. Hussein.

Fra venstre ses Anna Lynge, Rana Elhussin og Amina Hassan.jpg

Tre af hovedpersonerne bag Verdensfestivalen: Anna Lynge, formand for Integrationsudvalget i Aalborg Kommune, (tv), Rana Elhussein, formand for foreningen SAWA (i midten) og Amina Hassan, formand for foreningen Kvinder i Vækst.

Workshop før festival 1.jpg
Rådmand Nuuradiin S. Hussein

Fakta om Verdensfestivalen:

Integrationsudvalget i Aalborg Kommune og Aalborgs etniske sociale foreninger har søgt og fået økonomisk støtte til et projekt med en årlig Verdensfestival, tre år i træk.

Støtten er givet af Oak Foundation Denmark.

Første festival holdes lørdag 10. juni i år, i Kildeparken i Aalborg.

De overordnede formål med projektet er at

• Fremme mellemfolkelig forståelse og tolerance i Aalborg kommune
  • Fremme åbenhed og dialog om det svære og det stærke i at leve med to kulturer
  • Fremme åbenhed og dialog om at være borgere i et (lokal)samfund med mange kulturer

Projektet koordineres af Center For Tværfaglig Forebyggelse.

Læs invitation til Verdensfestivalen: Invitation til Verdensfestivalen

Centerchef Denise Bakholm, Center For Tværfaglig Forebyggelse.

25201340 deb-jv@aalborg.dk

Rådmand for Job og Velfærd, Nuuradiin S. Hussein 99312500