unknown documenttype 'template'
16. februar 2021

Nyhedsbrev til landdistrikterne

Nyhedsbrev til dig, der interesserer dig for, hvad der sker i lokalsamfundene.

Kære borgere i landdistrikterne i Haderslev Kommune.

Selvom vi alle fortsat er påvirket af Corona-pandemien og de restriktioner, der betyder at foreningsliv og fællesskaber er udfordret og har trange vilkår, så er tiden kommet til et nyhedsbrev.

I Landdistriktsudvalget forsøger vi at holde fast i den gode og tætte dialog vi oplever med jer og selvom den lige nu er digital, så oplever vi fortsat det store engagement der i landdistrikterne i Haderslev Kommune.

Der er heller ingen tvivl om, at vi alle savner os tilbage til mere normale tilstande, hvor energien i foreningslivet igen kan slippes løs, men sådan er vilkårene lige nu og alle forsøger at holde ud.

Fra udvalgets side vil vi gerne minde om ansøgningsfristen til Landdistriktspuljen den 1. marts 2021. Puljen blev i år tilført endnu flere midler, så mulighederne for projekter der er for små til kommunens samlede budget, men for store til fx Borgerbudgettering, er blevet endnu større, og selvom vi lige nu ikke kan udføre de mange gode ideer, så kan vi jo godt planlægge dem.

Landdistriktsudvalget har for alvor sat stier og ruter på dagsordenen. Udvalget har afsat midler til at stier og ruter i Haderslev Kommune kan kortlægges og gøres tilgængelige for både os der bor i kommunen og dem der besøger os. For at lykkes med en kortlægning der viser alle de mange ruter og stier, er et samarbejde med jer helt afgørende og vi håber I vil være med til at hjælpe med opgaven. I vil inden længe høre nærmere fra den "stigruppe" der er nedsat.

På vegne af Landdistriktsudvalget vil jeg gerne sige jer alle en stor tak for jeres fortsatte engagement og lad os sammen håbe, at vi snart er tilbage i en gænge, hvor vi kan mødes fysisk og fortsætte med at skabe gode resultater for landdistrikterne i vores kommune.

Bent Kloster

Formand for Landdistriktsudvalget

1000_kr_news.jpg

Landdistriktspuljen 2021 deadline 1. marts

Nu er der mulighed for at søge midler i landdistrikspuljen. Initiativerne skal have fokus på udvikling og optimering af faciliteter, nye som gamle. Fokus på aktiviteter, der samler landsbyerne og åbner for nye aktiviteter, målgrupper, foreninger og som fremmer børn og unges deltagelse i foreningslivet.

Initiativerne skal understøtte mindst én af følgende temaer:

• Sammen om strategisk planlægning
  • Boliger og bosætning
  • Samskabelse, dialog og samarbejde på tværs
  • Synliggørelse af det gode liv på landet

Læs mere og find ansøgningsskemaet her

Shelter_aarøsund_news.jpg

Realdania øremærker 42 millioner kroner til ildsjæles projekter

Realdania modtager ansøgninger til projekter som en del af Underværker. Underværker foregår på den måde, at alle kan lægge deres ideer på en hjemmeside. Dernæst gælder det for den enkelte om at skabe opmærksomhed om idéen og få mindst 500 mennesker til at give den en stemme. Når stemmerne er i hus, er man sikret, at projektet bliver vurderet af Underværkers jury og Realdania ved næste ansøgningsfrist, som er 20. april 2021. Læs mere i nedenstående link.

Søg støtte ved Underværker

Løb.jpg

Stier og ruter i landdistrikterne

Det er blevet besluttet at kortlægge stier og ruter i landdistrikterne, det betyder at alle får mulighed for at hjælpe i denne proces.

Det er vigtigt borger og foreninger hjælper med at finde alle de gode ruter de benytter i hverdagen.

Projektet er i samarbejde med flere afdelinger i Haderslev Kommune og VisitHaderslev.

I kan allerede nu organisere jer lokalt og tilmelde jer, gerne med en lokal kontaktperson. I praksis er det en app man bruger, som kan måle og indlægge ruten digitalt.

Vil I tilmeldes eller har I spørgsmål, så send mail til landdistrikter@haderslev.dk

Hjerte lunge.jpg

Førstehjælp i landdistrikterne

Vil du være førstehjælper, kender du nogen der vil eller vil I organisere det lokalt, så læs mere i vedhæftede fil. Tilbuddet glæder alle landdistrikter i Haderslev kommune og planlægges som først til mølle-princippet. Kurserne kan afholdes når vi igen må samles mere end 10 personer.

INVITATION - Førstehjælp i dit lokalområde.pdf

Spørgsmålstegn.jpg

Hvor kan jeg få svar på spørgsmål?

Da det ofte kan være svært at vide hvor der skal rettes en forespørgsel til Haderslev kommune, kommer her nogle forslag.

Til sager om ikke klippede hække, huller i vejen eller andre vedligeholdelse relevante opmærksomheder, kan i altid bruge "giv et praj".

Til de lidt større sager som ønsker i lokalområdet og spørgsmål til trafik, cykelstier etc., kan man altid skrive til Teknik og Miljø.

Under trafik og veje på hjemmesiden, kan der findes svar på spørgsmål om offentlig transport, grønne arealer, parkering og meget mere. Se nedenstående link.

Spørgsmål der ud over, kan rettes til landdistrikter@haderslev.dk, som vil hjælpe med at finde den rette modtager.

årets landsby 2020_news.jpg

Årets Lokalsamfund 2021

Skal det være jer i år, så gør jer klar til at søge i efteråret 2021!

I kan til 1. oktober 2021 indsende alle gode initiativer, som berører jeres lokalsamfund. Måske I har gjort noget specielt for at samle folk "sammen hver for sig" eller fundet en anden måde at mødes eller skabe nogle nye initiativer. Det kan også at være I trods covid-19, får lavet nogle fællesskabende aktiviteter hen over forår, sommer og efterår. Alle ansøgere kommer i betragtning, store som små initiativer. Sæt Årets Lokalsamfund på dagsordenen i jeres foreninger og få planlagt en ansøgning.

Proceduren for 2021, er som i 2020, se vedhæftede fil.

Årets Lokalsamfund 2021.pdf

Haderslev Kommune