Nu er der mulighed for at påvirke kommunens fritidsliv

Torsdag d. 9. december er der valg til Foreningsrådet i Mariagerfjord Kommune, hvor der skal vælges en kandidat for voksenundervisning, øvrige foreninger og selvorganiserede grupper.

COLOURBOX10097488.JPG

Valget til Foreningsrådet i Mariagerfjord står for døren. Størstedelen af rådets pladser besættes via udpegning fra andre råd, men voksenundervisning, øvrige foreninger og selvorganiserede grupper har ikke noget samråd eller lign. som kan udpege en repræsentant for dem, så her inviterer fagenheden til valg.

Invitationen er sendt ud på mail til de relevante foreninger for voksenundervisning og øvrige foreninger, men endnu har ingen tilmeldt sig valget.

»Det vil være en stort tab for alle parter, hvis der ikke bliver valgt en repræsentant for de 3 områder, som udgør 1/4 del af det samlede Foreningsråd. Det er nemlig også vigtigt, at deres stemme bliver hørt«, mener formand for det nuværende Foreningsråd, Knud Erik Jensen.

Kategorien voksenundervisning, dækker over aftenskolerne, som tilbyder voksenundervisning. Der er i alt 14 i Mariagerfjord Kommune. Voksenundervisning spænder bredt fra et lille sangkor, eller folkedanserforening til de store skoler, som tilbyder både bevægelsesfag, sprogundervisningen og hold i f.eks. Madlavning.

Kategorien -Øvrige foreninger- er de foreninger, som ikke er idræt, spejder eller voksenundervisning. Det kan f.eks. Være Hundeklubber og rollespil.

Den sidste kategori -selvorganiserede- er lidt speciel, da den egentlig dækker over dem som ikke er organiseret i en traditionel forening, med bestyrelse, vedtægter mv. Men på anden vis har organiseret en aktivitet. Og der findes ikke noget register på de selvorganiserede, så de er ikke så nemme at komme i kontakt med for Fagenheden.

Konstellationen

Foreningsrådet består af to politikere og 11 repræsentanter for foreningslivet. Rådet har høringsret ved alle kommunale beslutninger, der vedrører tilskud og lign. til kommunens foreninger. Desuden varetager foreningsrådet udviklings- og talentpuljen og sætter gang i projekter som skal udvikle foreningslivet.

»For os politikere er foreningsrådet en vigtig sparringspartner, når det drejer sig om at få belyst, hvad vores beslutninger betyder for de frivillige. Det har stor værdi, fordi vi træffer bedre beslutninger, når vi tager dialogen med foreningsrådet«, siger Jane Grøn.

Valget til Foreningsrådet 2021-2022 finder sted torsdag d. 9. december på rådhuset i Arden, og alle foreninger og aftenskoler inden for de 2 kategorier kan stemme ved valget. Sidste frist for at tilmelde sig valget er 8. december klokken 12. Rådet mødes ca. 4-5 gange om året.

Maria Bisgaard

Kultur og Fritid