Pressemeddelelse 8. januar 2021

Millioner til almene boliger i Mariagerfjord

Kommunalt tilskud giver kæmpe rygstød til boligbyggeriet i Hobro, Hadsund, Arden og Mariager

Foto: Snart kan du bo i vandkanten midt i Mariager. 54 by- og fjordnære boliger er nemlig på vej centralt i den gamle købstad.

Gode og rummelige boliger, der passer til enhver pengepung og livssituation. Det er nøglen til at tiltrække og fastholde nye borgere. Den erkendelse ligger bag beslutningen om at sætte ekstra turbo på boligbyggeriet i Arden, Hadsund, Hobro og Mariager. Byrådet har nemlig afsat ikke mindre end 21 millioner kr. til at støtte byggeri af almene boliger i de næste fire år.

Investorer på spring
Det er forventningen, at de kommunale kroner vil stimulere investeringer i nybyggeri i størrelsesordenen 300-350 millioner kroner. Fjordkommunen står nemlig i den gunstige situation, at private investorer og almene boligforeninger står på spring til bygge nyt.

Borgmester Mogens Jespersen er begejstret over udsigten til, at mange nye attraktive boliger er i støbeskeen.

- Vi vil gerne tiltrække flere borgere. Derfor giver vi byggeriet kæmpe rygstød, så vi får mange flere attraktive boliger i spil. Der er stor interesse for at investere i vores kommune, og vi vil skabe de mange nye boliger i et partnerskab med almene boligselskaber og private investorer, siger borgmesteren.

Det er planen, at de nye boligområder skal være en blanding af eje- og såvel almene og private lejeboliger, så de henvender sig til et bredt udsnit af befolkningen.

- Vi lægger vægt på at skabe nogle attraktive rammer, så unge familier, etablerede par, singler og ældre kan bo dør om dør i vores byer. Vi tror nemlig på, at det skaber værdi og godt naboskab, når folk i alle aldre lever og bor sammen, siger Mogens Jespersen.

Boliger med fællesskab
Et par af boligområderne kommer dog til at henvende sig direkte til de ældre boligkøbere, der vil bytte parcelhuset ud med en moderne bolig og leve i et fællesskab med andre i samme aldersgruppe. Der er nemlig ikke mindre end to seniorbofællesskaber på tegnebrættet.

- Det handler ikke kun om at skabe basis for en masse nye boliger. Det handler også om at skabe forudsætningerne for, at seniorerne får lyst til at flytte til ældrevenlige boliger i byen, så unge familier kan realisere drømmen om et parcelhus i vores smukke kommune, siger kommunaldirektør Anne Velling.

Fjordudsigt i Mariager

Ifølge Anne Velling er der stor interesse fra både private investorer og almene boligforeninger.

- Vi kan ikke løfte sløret endnu for alle projekterne, men indtil videre ser det ud til, at mindst seks nye almene og private byggerier er på vej inden for de kommende fire år. Dog er 54 nye boliger ved havnen i Mariager allerede besluttet, hvor private lejeboliger kommer til at ligge helt ned til vandet med en sublim fjordudsigt, slutter kommunaldirektøren.

• Borgmester Mogens Jespersen, tlf. 27 20 12 58.
  • Kommunaldirektør Anne Velling, tlf. 24 84 24 32.
  • Konsulent Inge-Lene Ebdrup Jensen tlf. 24 49 06 39.

Mariagerfjord Kommune

Nordre Kajgade 1 | 9500 Hobro | Tlf: 97 11 30 00 | raadhus@mariagerfjord.dk