Et ikon vender tilbage

8. oktober 2020

En stjerne er genfødt:

Beogram 4000c Recreated Limited Edition

- klassisk udtryk opdateret til fremtiden

Beogram 4000c Recreated Limited Edition er det første produkt i Bang & Olufsens nye Classics-initiativ, som går ud på at restaurere og genopdage ikoniske produkter. Dermed understreger Bang & Olufsen de tidløse kvaliteter inden for lyd, design og håndværk, som er kendetegnende for virksomhedens high end-produkter.

Classics-initiativet går helt konkret ud på, at Bang & Olufsen har fundet 95 Beogram 4000-pladespillere og bragt dem hjem til fabrikken i Struer, hvor de blev fremstillet for næsten 50 år siden. De 95 Beogram 4000-pladespillere er blev skilt ad og alle dele gennemgået af et hold af Bang & Olufsens dygtigste teknikere. Hver eneste enkeltkomponent er nøje gennemgået, renset, og – hvor det har været nødvendigt – er de erstattet med nye dele. Når denne proces er afsluttet, bliver hver enkelt Beogram-pladespiller individuelt testet og indstillet, så de lever op til Bang & Olufsens høje standarder.

"Classics-initiativet er skabt ud fra Bang & Olufsens mål om at skabe langtidsholdbare produkter, som er relevante for vores forbrugere mange år efter, at de har købt vores produkter," siger Mads Kogsgaard Hansen, som står i spidsen for for Classics-initiativet hos Bang & Olufsen, og fortsætter:

"Vi lever i en verden, hvor forbrugerelektronik ses som brug og smid væk-produkter. Men hos Bang & Olufsen fremstiller vi elektronik, der er skabt til at blive brugt år efter år. Det er dét, der skiller os ud som brand, det er hvad, Beogram 4000c så smukt er udtryk for, og som vi vil bygge videre på i fremtiden."

Banebrydende design

Beogram 4000-pladespilleren var banebrydende, da den første gang blev introduceret, ikke mindst fordi den havde en tangential pick up-arm. Indtil da var det normale, at en pladespiller havde en pick up-arm, der bevægede sig ind mod midten af grammofonpladen. Det betød, at der var et højere tryk på den ene side af LP-rillerne. Med den tangentiale pick up-arm skabte Bang & Olufsen en pladespiller, hvor pick up'en ligger midt i rillen og derfor afspiller musikken, sådan som den oprindeligt blev skåret i master-disken.

Beogram 4000c Recreated Limited Edition bygger på den originale pladespillers udtryk og følelse – men med små ændringer. Aluminiummet er poleret og anodiseret i en varmere champagnetone, der giver overfladen en smuk glød. Det er omgivet af en ny, håndlavet ramme af massivt egetræ, hvilket yderligere understreger produktets visuelle varme. Et nyt støvlåg beskytter afspilleren, når den ikke er i brug, og fremhæver Beogram 4000c som et elegant objekt i hjemmet.

Pris og tilgængelighed

Beogram 4000c Recreated Limited Edition er et led i fejringen af Bang & Olufsens 95 års-jubilæum. Den vil derfor kun være tilgængelig i 95 eksemplarer, der alle er istandsat og opdateret til den moderne forbrugers ønsker og behov. Hver enkelt pladespiller har et unikt nummer og leveres i en æske lavet af massivt egetræ med aluminiumsdetaljer.  Beogram 4000c Recreated Limited Edition kan ses i Bang & Olufsens butikker fra 12. oktober og kan købes fra 19. oktober til en pris af 75.000 kr.

Se mere på bang-olufsen.com.

"Vi ønskede at skabe nye designelementer for at forbedre den originale skønhed i Beogram 4000-serien," siger Mads Kogsgaard Hansen. "Fra den champagnefarvede aluminiumtone til den håndlavede træramme til den opdaterede finish på det berøringsfølsomme kontrolpanel, har vi givet produktet en moderne ansigtsløftning, samtidig med at originalens integritet opretholdes."

Langtidsholdbar og fremtidssikret

Da Beogram 4000 blev skabt i begyndelsen af ​​1970'erne, indtænkte det originale designteam, at afspilleren skulle være sikret mod forældelse ved at give plads i den interne arkitektur til yderligere teknologiopgraderinger.

I restaureringsprocessen har Bang & Olufsens ingeniører udnyttet dette fremsyn og tilføjet en RIAA phono-forstærker, der gør det muligt at forbinde pladespilleren til moderne højttalere ved hjælp af en phono- eller 3,5 mm linjeniveauforbindelse.

Dette giver brugeren en problemfri integration mellem Beogram 4000c og ​​hele Bang & Olufsens sortiment af hjemmetalere – enten direkte eller gennem en Beosound Core – så man kan fordybe sig i den unikke og varme analoge lyd fra vinyl.

KONTAKT

Har du spørgsmål til produkterne, eller ønsker du at låne Bang & Olufsen-produkter til test eller foto, kontakt Anja Helberg på tlf. 2858 8076 eller anja@fday.dk.
Highres billeder af hele Bang & Olufsens kollektion kan hentes på dette link eller via FRIDAYs imagebank fdaylife.dk.

FRIDAY -  Bredgade 25 F, 4. sal  - 1260 København K