Pulje til genstart af foreninger fordelte ca. 150.000 kr.

En række folkeoplysende foreninger har netop fået tilskud til aktiviteter og tiltag, der har til formål at genstarte deres forening - enten ved at tilbyde nye aktiviteter, nye samarbejder, åbent hus eller sætte ekstra skub på markedsføringen af foreningen.

COLOURBOX44150860.jpg

2020 var et hårdt år at være forening i, derfor igangsatte Kultur og Fritid i Mariagerfjord Kommune bl.a. en pulje, der skulle hjælpe med at få hjulene i gang igen i foreningerne.

Det sker som led i Kultur og Fritids fokus på at kickstarte foreningslivet. Der har bl.a. også været afholdt en temaaften i august, hvor alle foreninger var indbudt. Her var godt 40 foreningsrepræsentanter mødt op for bl.a. at høre oplægsholdere fra Ingerfair og Idrættens Analyse Institut (IDAN). Ingerfair er eksperter i rekruttering og ledelse af frivillige, og IDAN er skarpe på danskernes idræts- og motionsvaner og holder et godt øje med udviklingen under og efter coronanedlukningen af kultur- og idrætslivet. Der var således rig mulighed for at få god inspiration til og have drøftelser om, hvordan vi sammen sørger for den bedste genstart af foreninger, frivillighed og fællesskaber oven på et halvsløjt Corona-år.

Formålet med både temaaften og puljen var at motivere og inspirere alle frivillige og fællesskaberne til at komme godt i gang igen ovenpå Corona.

Puljen, som de folkeoplysende foreninger har søgt, støttede bl.a. opstart af nye aktiviteter i foreninger, som ikke hidtil har været en del af foreningens udbud af aktiviteter, profilering af foreningens aktiviteter, eksempelvis via åbent hus, samarbejde med skole, markedsføring eller lignende, afvikling af arrangementer, der har til formål at tiltrække nye medlemmer til foreningerne, og endelig kunne puljen yde tilskud til materialer, udstyr, honorarer og markedsføringsudgifter.

13 ansøgninger

Niels Sørensen, områdeansvarlig for idræt og fritid i Mariagerfjord Kommune, glæder sig over, at foreningerne igen har aktivitet: »Corona perioden har været en stor udfordring for foreningerne, som har haft en lang periode med nedlukninger og forskellige krav og restriktioner til deres aktiviteter. Heldigvis er de nu i gang igen, og det er meget positivt, at se og høre, at der er optimisme og stort engagement hos de mange frivillige i foreningerne.«
Han fortsætter: »Med puljen har vi haft mulighed for at yde støtte til tiltag som sætter endnu mere gang i de mange fællesskaber, og det er glædeligt at se, at flere foreninger har mod på at starte nye og spændende aktiviteter op i den kommende tid.«

Der kom i alt 13 ansøgninger til puljen, og der blev givet bevillinger for ca. 150.000 kr. Af de foreninger der søgte, fik disse tilskud fra puljen:

-       Valsgaard Gymnastik: Åben hal + skoleprojekt

-       Hadsund Motorklub: Youtube mv.

-       Biecentrets Oplysnings Forbund: Annoncering mv.

-       Biecentrets Oplysnings Forbund: Temadag rytmekor

-       Biecentrets Oplysnings Forbund: Foredrag med fællesspisning

-       HEMA : Studiegruppe

-       NOKI: Åbent hus (jul)

-       Olympia: Playstation mv.

-       Hadsund Badminton: Skolesamarbejde

-       Hobro IK Fodbold: Oppustelig boldbane

-       Hobro IK Fodbold: FIFA

-       Hobro Badminton: Opstart bordtennis

-       Hobro Tennisklub: Aktivitetsdag mv.

Annika Johansen
Kultur- og fritidskonsulent