Nyhedsbrev 7. december 2022

Nyt fra Center for Mental Sundhed

Center for Mental Sundhed er rykket ind i den nye Sundhedsforvaltning.

kollegaer.jpeg

I 2022 har vi afviklet 20 arrangementer og infostande

Formålet med arrangementerne er at øge viden, forståelse, refleksioner og debat om relevante og udvalgte emner om mental sundhed, psykisk sygdom og psykisk sårbarhed.

I 2022 har vi afholdt 20 arrangementer med et samlet deltagerantal på ca. 3.127.

I 2021 blev der afholdt 20 arrangementer med et samlet deltagerantal på ca. 1.800.

I 2023 er der planlagt 17 arrangementer.

Vi er ved at runde af for vores arrangementer for i år og afholder en sidste temadag den 14. december. Der er blevet afholdt mange forskellige arrangementer i år. Nogle har været nye, og andre har vi afholdt gennem flere år.

Et af de arrangementer, som voksede meget i år, var ABC-Fællesskabsstafetten, som i år havde hele 44 aktører, og dermed er vokset til dobbelt størrelse. Depechen er sammen med alt indholdet udstillet på Odense Rådhus, hvor alle kan komme og se og mindes den mangfoldige stafet, vi havde i juni.

Det kommende år

Vores årshjul for 2023 er næsten klar. Som altid vil der være gengangere, men også nye arrangementer kommer til at se dagens lys.

I starten af året kommer vi til at byde på Ungetilbudsnetværksdagen og en temadag om diagnoser. Sammen med Ensomhedchartret afholder vi et stort "Odense Spiser Sammen" til april. Til september vil vi være medarrangør på et verdensomspændende arrangement "Mental Sundhed og Musik", hvor læger fra hele verden afholder en koncert i Odense.

Nogle af de gamle kendinge som March mod Ensomhed, Ungedagen, temadage for fagprofessionelle, Verdensdagen for Selvmordsforebyggelse og Verdensdagen for Mental Sundhed vil igen tilbydes i 2023.

Som altid sammensætter vi vores årshjul ud fra tendenser i samfundet og tilbagemeldinger fra borgere og fagpersoner. Vi gør det som altid sammen med vores gode samabejdspartnere og interesseorganisationer.

Hvis du har ønsker, ideer eller forslag til kommende arrangementer i 2024, er du altid velkommen til at kontakte os.

I vores kommende nyhedsbreve vil vi skrive mere om de enkelte arrangementer, og du kan altid følge med på vores hjemmeside, hvor den nyeste information vil være at finde.

Cykler, tøj og nyheder www.rigtiggodtwebsted.dk.jpg

Vores 14 frivillige gør en kæmpe forskel - mød en af dem her

ny.jpg

Jeg hedder Pernille og er frivillig i Center for Mental Sundhed, hvor jeg er EN AF OS ambassadør.

Når man bliver EN AF OS ambassadør, får man et 3-dages kursus i at formidle, hvordan det er at leve med psykisk sydom, så man på bedste vis kan målrette sit oplæg til det publikum, man sidder overfor.

Jeg får meget ud af at fortælle om mine oplevelser med psykisk sygdom, og når jeg fortæller min egen historie, kan det måske give håb for andre.

På Sindets dag den 10/10 fortalte jeg om, hvordan sproget har haft stor betydning for min recovery proces.

Jeg har været i psykiatrien i 15 år og mindes, at jeg er blevet mødt i at skulle fortælle om alle mine symptomer, problemer, og udfordringer. Dette gav mening, når man som jeg gav udtryk for stor lidelse. Men samtidig har det haft den omkostning, at jeg fastholdt et narrativ, der hed, at jeg bestod af sygdom og problemer.

Jeg tænker, det kan være med til at fastholde en i en sygdomsforståelse. Ingen mennesker er kun psykiatrisk patient, selvom det kan føles sådan. Men hvis fokus bliver flyttet på ressourcer, kan jeg få øje på, at jeg også er god til noget og er meget mere end min sygdom.

Hvis man midt i lidelsen også tør spørge, hvad du er god til? Så kan det vækste, og så bliver det en anderledes fortælling, og her kan jeg bevæge og udvikle mig.

Vi har samlet en liste over steder, man kan søge julehjælp.

Vil du hjælpe med at dele?

Se listen her

Julehjælp.png

Alle i centret ønsker dig en rigtig dejlig jul og et godt nytår!

Tak, fordi du har tilmeldt dig vores nyhedsbrev.

Vi ses i 2023

www.odense.dk/mentalsundhed

mentalsundhed@odense.dk

Social media icon Social media icon Social media icon

Du har givet samtykke til, at vi registrerer dit navn og din email for, at vi kan sende nyhedsbreve fra Center for Mental Sundhed til dig. Vi vil ikke bruge dine oplysninger i andre sammenhænge. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage ved at afmelde nyhedsbrevet.

Læs mere om dine rettigheder i forhold til beskyttelse af borgere og virksomheders data, som Odense Kommune har registreret.