28. marts 2023

rf_header_press.jpg

44 nye talenter til Roskilde Festival

Store talenter som Zar Paulo, Sulka, Pil og Ida Laurberg får æren af at skyde Roskilde Festival 2023 i gang. Festivalen har i dag offentliggjort 44 fremstormende navne til årets musikplakat, der fuldendes senere i denne uge.

De første dage på Roskilde Festival er dedikeret til nogle af nutidens allerstørste talenter. I dag kan Roskilde Festival offentliggøre navnene på de 44 First Days-musikere, der sparker festivalen i gang til sommer.

Dagens offentliggørelse er rig på særligt danske talenter. Blandt de 44 navne finder man Ida Laurberg, som har indstillet sigtekornet mod den dansksprogede pophimmel, det karismatiske poprock-band Zar Paulo og den knivskarpe hiphop-sensation Sulka.

Men festivalen har også lyttet til stærke strømninger fra nabolandene, blandt andet med bookingerne af det norske musikerkollektiv Tacobitch og den hypede power-duo Deki Alem fra Sverige.

Roskilde Festivals programchef, Anders Wahrén, udtaler:

"Etablerede kunstnere som Artigeardit, Blæst, Jada, Mø, Tessa og The Minds of 99 mødte karrierens første store publikum på Roskilde Festivals mindste scener. Mange af navnene i årets vækstlagsprogram vil inden længe indskrive sig i den samme liga. Der venter dem et kæmpe boost, når de møder vores opsøgende verdensklassepublikum, og jeg er sikker på, at de vil omsætte det til noget helt særligt."

Nyt tema: Utopia
Med offentliggørelsen af de 44 nye musiknavne markerer Roskilde Festival også startskuddet på festivalens tema de kommende tre år: Utopia.

Utopia er en hilsen til unge; et ønske om at inspirere og vise, at positiv forandring er mulig, og at bl.a. kunsten spiller en væsentlig rolle i at hjælpe forestillingen og samtalerne om fremtiden på vej.

Roskilde Festivals programchef, Anders Wahrén, udtaler:

"Roskilde Festival er det sted, hvor unges drømme bliver mødt af liv og substans - det gælder også de unge musikere, der er på vej frem. Mange af dem engagerer sig med stor mod, troværdighed og musikalitet i vigtige emner, der optager mange, og som vi bør lytte til og lade os inspirere af - også uden for festivalen. Det er der mere behov for end nogensinde. Derfor kommer man også til at opleve tematikken udfoldet i mange andre sammenhænge på festivalen."

Dagens nyhed følges op med en endnu større offentliggørelse på torsdag, hvor Roskilde Festival præsenterer sit samlede 2023-program, der allerede tæller navne som Kendrick Lamar, Lil Nas X, Rosalía og Christina and the Queens.

Roskilde Festival har for nyligt også meldt ud, at man forventer en udsolgt 2023-festival.

De 44 nye navne til Roskilde Festival 2023 er:

Agnes Hartwich (DK)
Angstskrig (DK)
Aperly High (DK)
Ash Olsen (NO)
August Høyen (DK)
Baloosh (DK)
Dejah Makar (DK)
Deki Alem (SE)
Dibset + Kundo + Merro8 (DK)
Evil House Party (DK)
Ussel (DK)
Yukka (INT)
Zar Paulo (DK)

Roskilde Festival 2023 finder sted fra 24. juni til og med 1. juli.

Siden 1971 har Roskilde Festival samlet generationer af unge omkring musik, kunst og fællesskab. Roskilde Festival arrangeres af Foreningen Roskilde Festival og skabes af 30.000 frivillige. Alt overskud fra festivalen doneres til humanitært, almennyttigt og kulturelt arbejde til gavn for især børn og unge. Gennem årene har Roskilde Festival genereret cirka 409 millioner kroner til udlodning.

E-mail: press@roskilde-festival.dk
Pressetelefon: +45 30 10 82 81

PIL-PR.jpg

Online medieservice
I presserummet på vores hjemmeside finder du kontaktinformationer, højopløselige fotos, pressemeddelelser, informationer om akkreditering og meget andet materiale, som du kan anvende i forbindelse med dit redaktionelle arbejde.

Vi ses på Roskilde Festival 24. juni til 1. juli 2023.