FORENINGSNYT

Foreningsnyt december 2020

unknown documenttype 'template'
2. december 2020

Foreningsnyt om nye Corona-restriktioner, Tak-kampagnge og adgang til faciliteter

Nye Coronarestriktioner

På et pressemøde den 1. december blev der meddelt nye restriktioner i Hovedstadsområdet, som har betydning for jeres aktiviteter.

Forsamlingsforbuddet på 10 personer gælder nu også for aktiviteter for børn og unge under 21 år. Forbuddet træder i kraft 7. december, men der opfordres til at man hurtigst muligt tilpasser sig de nye retningslingslinjer.

Det er muligt at zoneopdele hallerne og stadig overholde forsamlingsforbuddet, hvis der er en tydelig og fysisk markering mellem de to træningszoner fx kegler. Hvis en hal opdeles, kan man være 9 deltagere og en træner i hver halvdel. Man skal dog være opmærksom på, at trænere ikke må deltage i begge zoner, og at de to hold ikke må blande sig før, under og efter træning. Dvs. de ikke må klæde om sammen, bytte plads under træning og ikke samles i foyer eller på parkeringspladsen efter træning. Inddel gerne jeres børn og unge i mindre hold på max 10 inkl. træner, så det så vidt muligt er de samme børn/unge, der træner sammen hver gang.

Der opfordres desuden til, at alle unge mellem 15-25 år i de berørte Hovedstadskommuner testes.

Gælder foreløbig indtil 2. januar

• Forsamlingsforbuddet er på 10 personer. Dvs. der må kun være 10 personer til stede på samme sted til idræts- og foreningsaktiviteter.
  • Det anbefales, at man aflyser arrangementer, der primært har et socialt formål, og arrangementer, der indebærer overnatning.
  • Der skal bæres mundbind eller visir i lokaler, hvor der udøves kultur- sport- og fritidsaktiviteter samt i lokaler, hvor der serveres mad eller drikkevarer. Dette gælder også klubhuse. Mundbind skal ikke bæres mens man sidder ned og mens man er medvirkende eller udøvende i en idrætsaktivitet. Det gælder også dommere og trænere. Børn under 12 år er undtaget for kravet om mundbind.
  • Det  »store« forsamlingsforbud på 500 personer gælder stadig. Det betyder, at der stadig må være op til 500 siddende personer ved både indendørs og udendørs kulturarrangementer, hvis betingelserne herfor er opfyldt. Herunder at man sidder med næsen samme vej.

Foreninger, som pga. det nye forsamlingsforbud ikke skal benytte deres bookede tider i mødelokaler, haller mv., bedes afbooke dem i Halbooking.

Kulturministeriet har mange gode informationer om restriktionerne på deres hjemmeside, som du finder her.  Jeres hovedorganisationer har også vejledninger om, hvordan jeres aktiviteter kan gennemføres under corona-restriktioner, på deres hjemmeside.

I er som altid meget velkomne til at tage fat i Team Kultur og Idræt på kultur@glostrup.dk, hvis I har brug for hjælp til at tolke retningslinjerne, eller hvis I har brug for hjælp til at tilpasse et arrangement, så det lever op til retningslinjerne.

Tak kampagne

Nu kan du takke dine frivillige på en ganske særlig måde. På vores tak-postkort kan du skrive en personlig hilsen til en frivillig. Udover tak er der også indbygget en lille erkendtlighed, idet den frivillige efterfølgende kan indløse kortet til en biografbillet i Glostrup Bio.

Hent kortene på Glostrup Bibliotek, I receptionen ved Glostruphallen eller i billetsalget i Glostrup Fritidscenter. Der er biografbilletter til de første 200, der indløser kortet i biografen.

Læs om hele kampagnen på www.glostrup.dk/tak

Basiskursus i Halbooking

På grund af de nye Corona-restriktioner er det besluttet at aflyse kurserne i Halbooking. Når der er nye datoer for kurset i det nye år, vil vi  informere her i Foreningsnyt.

Husk at afbooke faste tider

Husk at afbooke tider, som I ikke skal bruge alligevel, så andre kan få glæde af dem. Det gælder blandt andet  faste tider, som ikke ønskes benyttet mellem jul og nytår.

(Tider er som er booket ind på dage, hvor idrætsanlæggene er lukkede, vil blive annulleret af administrationen i Glostrup Idrætsanlæg.)

Adgang til idrætsanlæg mellem jul og nytår

Faste brugere, der ønsker adgang til idrætsanlæggene via brikordning mellem jul og nytår, kan kontakte Glostrup Idrætsanlæg på Gi@glostrup.dk for aftale nærmere om dette.

Husk erklæring om indhentelse af børneattest

Alle folkeoplysende foreninger skal hvert år indsende en tro og love erklæring om, at de indhenter børneattester på trænere mv., som er i kontakt med børn under 15 år. Erklæringen skal indsendes selvom foreningen ikke har medlemmer under 15 år, men i så fald behøver foreningen ikke indhente selve børneattesten. Du kan udfylde erklæringen her.

Husk at vi ikke skal have selve børneattesterne, kun erklæringen. Vi skal have erklæringen fra jer senest den 20. januar 2021. Foreninger, som ikke har afleveret erklæringen, kan ikke låne lokaler og få tilskud af Glostrup Kommune.