6. maj 2019

Kunstudstilling med luft under vingerne

I maj måned kan man tage med dansk Ornitologisk Forening på fugletur til Kongens Kær, høre et spændende foredrag om naturen i Vejle Ådal med Dansk Naturfredningsforening og deltage i lodtrækningen om 5 flyveture med Vejle Svæveflyveklub. Særudstillingen PARTNERS på Vejle Kunstmuseum danner ramme om en slags Foreningens hus, hvor de syv foreninger, der er med i udstillingen, bruger museumsrummet som en platform til at vise omverdenen, hvad de laver - i helt nye rammer.

Tag med Dansk Ornitologisk Forening og Vejle Kunstmuseum på fugletur til Kongens Kær lørdag d. 18. maj. Hvis du hellere selv vil have luft under vingerne, så kig forbi ugen efter, lørdag d. 25. maj, hvor Vejle Svæveflyveklub holder briefing og trækker lod om 5 flyveture, på kunstmuseet. Foto: Erik Borch

Kig nærmere på fuglelivet sammen med lokale entusiaster

Kunne du tænke dig at kigge nærmere på fuglelivet med lokale entusiaster, så er det nu, du skal finde kikkerten frem.

Medlemmer af Dansk Ornitologisk Forening, DOF Sydøstjylland inviterer på tur til Kongens Kær.

Foreningen er en af de syv lokale foreninger, der er gået i partnerskab med en kunstner på Vejle Kunstmuseum. Sofie Amalie Klougart var med foreningen på tur netop til Kongens Kær.

Turen den 18. maj fokuserer dog ikke på kunst, men på at fuglene allerede er godt i gang med ynglesæsonen, og at de fleste trækfugle er vendt hjem fra syden.

Kunne du tænke dig at opleve fuglene og den lokale forening DOF Sydøstjylland i et par timer? Så tag traveskoene på og medbring gerne en kikkert.

Mødested er udsigtsplatformen ved P-pladsen på Ribe Landevej 178.

Foredrag om Vejle Ådal

Vejle Ådal er et af Danmarks mest storslåede tunnellandskaber - og nu måske på vej mod en fredning? Tage med på en rejse gennem Vejle Ådal i foredraget med Uffe Rømer, der er formand for Danmarks Naturfredningsforening i Vejle Kommune, torsdag d. 23. maj.

Han deler ud af sin passion for bevarelse af naturen og sin begejstring for den mest imponerende af de dale, der præger Jyllands østkyst. Natur, kulturhistorie, geologi og rekreative værdier flettes sammen af en indlevende fortæller og ildsjæl i arbejdet med naturbevaring.

Naturfredningsforeningen rejste i 2017 en fredningssag for dele af ådalen. Baggrunden for denne fredning er, at foreningen ønsker at sikre ådalens natur og landskab for eftertiden.

Foredraget afholdes på Vejle Kunstmuseum hvor der vil også være mulighed for at se særudstillingen PARTNERS og Regitze Engelsborg Karlsens værk, der er inspireret af partnerskabet med Danmarks Naturfredningsforening.

Vind en tur i et svævefly over Vejle.

Vejle Svæveflyveklub rykker ind på Vejle Kunstmuseum og holder briefing, præcis som de gør det i klubben. De gennemgår dagens vejr samt mulighederne for svæveflyvning, kigger på eventuelle luftrumsrestriktioner og dagens opstilling på flyvefeltet bliver gennemgået.

Klubbens medlemmer trækker normalt lod om flyene, men i dagens anledning trækker de blandt de besøgende lod om fem gange deltagelse på en flyvedag i Vejle Svæveflyveklub inkl. en flyvetur.

Så kig forbi Vejle Kunstmuseum denne lørdag formiddag. Der vil også være mulighed for at se særudstillingen PARTNERS og Jens & Mortens kunstværk, der er inspireret af partnerskabet med svæveflyverne, og tage en svæveflyvetur i VR.

...og meget mere!

Henover sommeren er det blandt andet bokserne fra BK Nørremarken, rollespillerne fra Vitar og Vejle Gymnastik-Forening, der er værter for spændende arrangementer på kunstmuset. Du kan deltage i boksetræning, opleve rollespil i byparken, se gymnastikopvisning og meget mere. Derudover er der også omvisninger i udstillingen med fokus på kunstværkerne. Se alle aktuelle arrangementer og læs mere om udstillingen på vejlemuseerne.dk/partners.

Praktisk information

Oplev fuglene ved Kongens Kær

Mødested: Udsigtsplatformen ved P-pladsen Ribe Landevej 178, 7100 Vejle

Tid: Lørdag d. 18. maj kl. 10-12

Gratis. Tilmelding nødvendig.

Mere info og tilmelding: vejlemuseerne.dk/fugletur

Foredrag: Vejle Ådal

Sted: Vejle Kunstmuseum, Flegborg 16-18, Vejle

Tid: Torsdag d.  23. maj kl. 19-20

Gratis. Tilmelding nødvendig.

Mere info og tilmelding: vejlemuseerne.dk/foredrag-vejle-aadal

Svæveflyve-briefing og lodtrækning om flyvetur

Sted: Vejle Kunstmuseum, Flegborg 16-18, Vejle

Tid: Lørdag d. 25. maj kl. 11.30-12.30

Gratis. Tilmelding ikke nødvendig.

Mere info: vejlemuseerne.dk/svæveflyvebriefing

Klik på billedet for at hente i høj opløsning.

Oplev fuglene ved Kongens Kær. Foto: Erik Borch

Foredrag om Vejle Ådal. Foto: Vejlemuseerne

Svæveflyve-briefing og lodtrækning om flyvetur. Foto: Ole Steen Hansen

Vejle Kunstmuseum, facade. Foto: Vejlemuseerne

Pernille Rom Bruun

Museumsinspektør, Vejle Kunstmuseum

2974 0456 / perrb@vejle.dk

Vi formidler gerne kontakt til folk fra de tre foreninger.

VejleMuseerne - Spinderigade 11E - 7100 Vejle - Tlf. 76 81 31 00 - Mail: museerne@vejle.dk