18. juni 2020

Tilfredshed trods tilbagegang hos Atria Danmark

Historisk høje priser på kødråvarer har haft stor indvirken på 2019, hvilket betyder, at resultatet hos Atria Danmark viser en tilbagegang på både omsætning og indtjening.

Tilbage i marts måned offentliggjorde Atria Plc. regnskabet for 2019, og her var der forbedring at se på både omsætning og indtjening, hvilket blandt andet kunne tilskrives driftsoptimering.

I Atria Danmark har man ikke oplevet den samme fremgang i perioden. Både omsætning og indtjeningen har oplevet et fald i forhold til 2018, men på trods af dette udtrykker ledelsen tilfredshed med resultatet. Adm. Direktør Svend Schou Borch udtaler:

"Set i lyset af de historiske høje kødråvarepriser samt en særdeles hård konkurrencesituation på det danske detailmarkeder vi tilfredse med resultatet. Specielt i 1. halvdel af året påvirkede det vores forretning negativt, men vi kom flot tilbage i andet halvår, hvor vi begyndte at lykkedes med vores nye strategi".

Fortsat fokus på ny strategi

Det primære fokus er fortsat det danske detailmarked, hvor Atria Danmark har en markedsledende position. Selskabet investerer dog også i at etablere sig i det danske foodservicemarked og i at øge eksporten til udvalgte markeder.

Som led i den nye strategi har Atria Danmark desuden et skærpet fokus på CSR, hvor blandt andet tiltag som en markant reduktion af plastforbruget er implementeret primo 2020.

2020 bliver et svært år

Forventningerne til 2020 var oprindeligt på niveau med 2019. Med COVID-19 situationen er

forventningerne sænket, og effekten af COVID-19 er fortsat forbundet med høj usikkerhed.

"Vi er nu på vej ind i en ny fase efter COVID-19, men markedet er naturligvis stadig ekstremt usikkert, hvilket især påvirker eksporten og foodservicemarkedet. Vi afviger ikke fra vores strategi, men vi har rigtig meget fokus på at sikre driften" slutter Svend Schou Borch.

Nøgletal 2019 for Atria Danmark

• Nettoomsætning: 402 mio. DKK (mod 433 mio. DKK i 2018)
  • Resultat af primær drift: 16 mio. DKK (mod 212 mio. DKK i 2018)

Atria Danmark

Atria Danmark er en førende fødevarevirksomhed, som producerer forarbejdede kødprodukter, såsom pålæg, pepperoni toppings, pølser og bacon, med produktionsfaciliteter i Horsens og Farre ved Give. Vores produkt-portefølje sælges primært under varemærkerne 3-Stjernet og Aalbæk Specialiteter til dansk detailhandel og foodservice samt til udvalgte eksportmarkeder. Den danske forretningsenhed er med sine ca. 160 medarbejdere en del af Atria Plc, som med en omsætning på ca. 10 mia. DKK er en af de største fødevareproducenter i Norden.

Atria Danmark, adm. direktør,

Svend Schou Borch