Pressemeddelelse 5. marts 2019

Aalborg Midtby og City Syd tiltrækker de samme kundetyper

Ny analyse af detailhandlen i Aalborg Midtby og City Syd giver indblik i kundernes indkøbspræferencer og hyppighed. Samlet set har detailhandlen i Aalborg en årlig omsætning på knap 13 mia. kroner, hvilket er en stigning på knap to milliarder kroner over ti år.

Analysen er baseret på telefoninterviews med 812 personer over 18 år, som er bosat i Aalborg, Jammerbugt, Rebild eller Brønderslev Kommune. Om formålet med analysen forklarer Peter Bertelsen, Commercial Brand Manager i Aalborg Kommune:

"Vi har igangsat analysen af detailhandlen for at afdække kundeprofiler og indkøbspræferencer i forhold til vores to store indkøbsmuligheder. Ved at kende kunderne, deres behov og præferencer har vi det bedste udgangspunkt for at styrke den samlede detailhandel. Som kommune er detailhandlen vigtig. Dels fordi et velfungerende butiksliv er afgørende for at tiltrække og fastholde indbyggere, virksomheder og turister, og dels fordi vores detailhandel faktisk beskæftiger knap 9.200 medarbejdere".

Analysen viser, at 50% af de adspurgte handler i Aalborg Midtby mindst én gang om måneden, og at 52% handler i City Syd mindst én gang om måneden. Samtidig viser analysen, at der er 21%, som foretrækker at handle i City Syd, og 19% som foretrækker at handle i Midtbyen.

"Der er en rigtig god fordeling af kunder på de to indkøbsområder, hvilket er godt for Aalborg. Vi har som Nordjyllands hovedstad både brug for at have en attraktiv midtby og et attraktivt område for mere pladskrævende butikker, fortæller Peter Bertelsen.

Aalborg Midtby tiltrækker flere kunder under 29 år end City Syd
(Foto: Aalborg Kommune)

Samme kundetyper
Analysen viser, at den største kundegruppe i Midtbyen er under 29 år svarende til 30%, hvorimod alderen stiger en smule for kunderne i City Syd. Her er den største kundegruppe mellem 30 og 39 år. Denne aldersgruppe udgør 22% af de handlende i City Syd.

Endvidere har 80% rådighed over bil og 36% har hjemmeboende børn af dem, som handler mindst én gang om måneden i Aalborg Midtby. Til sammenligning har 90% bil og 39% har hjemmeboende børn af dem, som handler mindst én gang om måneden i City Syd. Husstandsindkomsten er også gennemsnitligt for begge kundetyper.

"Analysen viser, at der ikke er den store forskel på de kundegrupper, som handler det ene sted frem for det andet. Det er på sin vis overraskende og så alligevel. Vi har vel alle prøvet om formiddagen at købe sko i Salling, for så om eftermiddagen at købe værktøj i Bauhaus", konkluderer Peter Bertelsen og fortsætter:

"Den største forskel mellem de to indkøbsområder er, at der er flere fra oplandskommunerne, som handler i City Syd end i Midtbyen, nemlig 36 procent. Derudover er der en tendens til at kunderne handler oftere i Midtbyen end i City Syd, idet der er 23 procent, som handler mindst én gang om ugen i Midtbyen, hvorimod 17 procent handler mindst én gang om ugen i City Syd. Det hænger sandsynligvis sammen med, at kunderne, som bor i Midtbyen handler oftere men i mindre mængder".

Shopping hænger sammen med hygge
Analysen sætter også spot på, hvad kunderne foretager sig i forbindelse med indkøb. I Midtbyen har 78% i løbet af de seneste to måneder kombineret indkøb med café- eller restaurantbesøg, og 46% har været i biografen. Til sammenligning har 36% kombineret indkøb i City Syd med café- eller restaurantbesøg og 35% har været i biografen.

"Det glæder mig, at så mange af kunderne kombinerer indkøb med andre aktiviteter i Midtbyen. Det er vigtigt, at vi som by skaber oplevelser og muligheder udover selve indkøbet", fortæller Peter Bertelsen og fortsætter: "Analysen bekræfter således, hvor vigtigt det er, at vi som by tænker sammenhænge og funktionaliteter på tværs af brancher, så vi sikrer en attraktiv by med tilbud til en bred kundeskare".

Top 5 - indkøbspræferencer
Analysen viser til slut, hvorfor kunderne vælger henholdsvis Midtbyen og City Syd. Her var der mulighed for interviewpersonerne at angive flere grunde.

Hvorfor vælge Aalborg Midtby

1. Tæt på bopæl (38%)
  2. Udvalg af tøj, sko mv. (25%)
  3. Dagligvarer (17%)
  4. Hyggetur (12%)
  5. Større forbrugsgoder (12%)

Hvorfor vælge City Syd

1. God parkering (39%)
  2. Udvalg af tøj, sko, mv. (26%)
  3. Dagligvarer (25%)
  4. Større forbrugsgoder (22%)
  5. Handle stort ind (19%

"Der er mange forskellige grunde til, at kunderne vælger det ene indkøbsområde frem for det andet. Analysen viser dog en indikation af, at når kunderne vælger Midtbyen er der flere forskellige formål bag valget, hvorimod kunderne er mere målrettede med deres indkøb, når de vælger City Syd, slutter Peter Bertelsen.

Peter Bertelsen, Commercial Brand Manager i Aalborg Kommune
(Foto: Aalborg Kommune)

Fakta om detailhandelspartnerskabet PULS
For at styrke Aalborgs pulserende byliv og blive bedre til at tænke events, kulturelle arrangementer, restaurationsliv, detailhandel og turisme sammen har Aalborg Kommune sammen med Aalborg City, Dansk Erhverv, HK Handel, Friis Shoppingcenter, Salling, Aalborg Handelsskole, Aalborg Universitet, University College Nordjylland, VisitAalborg, San Giovanni, BusinessAalborg, Netværk for Grøn Detail og Aalborg Events indgået partnerskabet PULS. Målet er at gøre Aalborg til en endnu mere attraktiv shopping- og oplevelsesby. Peter Bertelsen er projektleder for partnerskabet og ansat som Commercial Brand Manager i Aalborg Kommune.

Fakta om analysen
Undersøgelsen er gennemført af Jysk Analyse, som har foretaget telefoninterviews med et repræsentativt udsnit af personer på 18 år eller ældre bosiddende i Aalborg Kommune eller en af nabokommunerne. Stikprøven er stratificeret, således at der er gennemført 506 interviews i Aalborg Kommune og 306 interviews i Jammerbugt, Brønderslev og Rebild Kommune. Data er efterfølgende vejet i forhold til antal indbyggere i kommunerne samt køn og aldersfordeling ud fra Danmarks Statistik.

Peter Bertelsen - kan kontaktes fra kl. 7.00

Commercial Brand Manager, Aalborg Kommune