24. juni 2020

Hjælpepulje til lokale friluftsforeninger som følge af covid-19

Friluftsrådet uddeler en pulje på 2.425.000 kroner til lokale friluftsforeninger, der er økonomisk trængte som følge af covid-19. Puljen er åben for ansøgning fra 23. juni til 10. juli 2020.

En ny støtteordning skal forhindre, at lokale friluftsorganisationer kommer i klemme på grund af corona-krisen. Regeringen har med opbakning fra alle Folketingets partier afsat 2,5 millioner kroner til friluftsforeninger, som har lidt tab som konsekvens af COVID-19-krisen.

"Rigtig mange danskere søger ud i vores fælles natur i den her særlige tid. Flere har fået øjnene op for de rigtig mange muligheder, der er for friluftsliv. Men de små friluftsforeninger er ligesom mange andre klemt af krisen. Derfor er jeg glad for, at vi bredt i Folketinget er enige om at støtte dem med et ekstraordinært tilskud", siger miljøminister Lea Wermelin i pressemeddelelsen.

For Friluftsrådet er det en god nyhed:

"Vi er utrolig glade for, at miljøministeren har lyttet og nu giver denne håndsrækning til friluftsforeningerne. Det er har stor betydning for, at de kommer igennem krisen og kan tilbyde aktiviteter i naturen på den anden side, så der lyder en stor tak her fra", siger Niels-Christian Levin Hansen, der er formand for Friluftsrådet.

Friluftsrådet har som paraplyorganisation undersøgt behovet blandt de medlemsorganisationer, der ikke er dækket af COVID19-hjælpepakkerne til idræts-organisationer og spejder-organisationer, og anmodet om hjælp fra miljøministeren.

"Det er foreninger, der laver aktiviteter for børn og unge og varetager en række vigtige opgaver med naturpleje og naturforvaltning. Derfor spiller de en vigtig rolle både i det lokale foreningsliv og på natur- og miljøområdet," siger Niels-Christian Levin Hansen.

Puljen er åben for ansøgning fra 23. juni til 10. juli 2020. Læs mere på: friluftsraadet.dk/tilskud

Læs mere om puljen

• Jakob Simonsen, chefkonsulent, tlf. 30 22 16 64 eller sim@friluftsraadet.dk
  • Rikke Damm, konsulent, tlf. 24 52 60 89 eller rda@friluftsraadet.dk

Friluftsrådet udvikler friluftslivet, formidler natur og bæredygtighed og forbedrer rammerne for at opleve naturen. Visionen er: Friluftsliv for alle - i en rig natur, og på et bæredygtigt grundlag. Friluftsrådet er friluftsorganisationernes paraply og administrerer desuden udlodningsmidler til friluftsliv.

Læs mere på www.friluftsraadet.dk

Friluftsrådet, sekretariatet - Scandiagade 13 - 2450 København SV